Sidebar

29
Cz, Maj

O wolności i odpowiedzialności w szkole

(C) Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W wolnym społeczeństwie powinniśmy zadbać o to, aby szkoła uczyła i wychowywała osoby, które będą odpowiedzialnymi członkami swoich społeczności. Żyjemy już ponad 25 lat w wolnej Polsce. Ale nie wystarczy mieć wolność, trzeba z nią coś mądrze robić. Powinniśmy tę wolność zacząć już przekuwać w odpowiedzialność – mówił Jarek Szulski otwierając konferencję INSPIR@CJE 2018.

Autor głośnych książek o szkole („Zdarza się” i „Sor”) podzielił się z uczestnikami konferencji swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi wychowania. „Była to refleksja z punktu widzenia nauczyciela pracującego w publicznym gimnazjum i w kontekście tego, co dzieje się w świecie, w którym młodzi ludzie będą musieli się odnaleźć.

Uważam, że nauczyciel to jest zawód przyszłości (…) Nauczyciel będzie cały czas zawodem potrzebnym, natomiast pytanie jest czy będzie potrzebny w takiej formule jak obecnie, czy w innej”. Rzeczywistość się jednak zmienia – mówił Szulski.

Prelegent zwracał uwagę na dwa różne podejścia do szkoły: szkoła jako zegar i szkoła jako chmura. Rozumiana jako zegar – szkoła jest pewnym mechanizmem, który można naprawić, naoliwić, wymienić mechanizmy i zegar będzie dalej chodził. Przy takim założeniu można wierzyć w to, że w takiej szkole świecie jest wszystko zmierzyć, ewaluować, wymienić, nastawić… - można powiedzieć, że jest to podejście urzędnika, kuratora – podkreślił Szulski. Ale szkoła przecież to nie tylko trybiki. Wydaje się, że to co najtrudniejsze do zmierzenia, to patrzenie na szkołę jako na chmurę. Z tej chmury mogą powstać różne zjawiska nie dające się zmierzyć, ale dające się opisać. To są relacje i emocje, które są obecne w szkole. Szkoła to jest miejsce spotkania człowieka z człowiekiem.

Polska potrzebuje ludzi odpowiedzialnych, ale i odważnych oraz innowacyjnych, aby ruszyć do przodu. Pytanie, jak te różne kompetencje będzie wspierała szkoła, która jest nadal folwarkiem, w którym jest hierarchiczna struktura i w której regulaminy zwalniają nas z odpowiedzialności – zastanawiał się Szulski.

Zapraszamy na wystąpienie otwierające konferencję INSPIR@CJE 2018. Znajdą w nim Państwo głęboką refleksję nauczyciela, który starał się wprowadzić własną, oryginalną koncepcję pracy z uczniami (trzeba przeczytać „Zdarza się” i „Sor”, aby ją dobrze zrozumieć). Posłuchajmy tej wypowiedzi:

Skecznotka z wystąpienia autorstwa Agaty Baj (dziękujemy!):

***

Konferencja INSPIR@CJE 2018 odbyła się w Warszawie w dniach 28-29 czerwca br. Uczestniczyło w niej ok. 380 nauczycieli i edukatorów z całej Polski. W tym roku połączona była z obchodami 10 lat istnienia portalu Edunews.pl

Organizatorem konferencji były: portal Edunews.pl, Fundacja Think! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym cyklu konferencji organizowanego od 2013 roku są nauczyciele i edukatorzy z grup Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerem głównym INSPIR@CJI 2018 był Samsung Electronics Polska i program Mistrzowie Kodowania.

Partnerzy: Fundacja Orange, Vulcan, Katalyst Education, Nordweco, Centrum Nauki Kopernik, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerzy medialni: Głos Nauczycielski, Cogito, Wokół Szkoły.

Wszystkim Partnerom dziękujemy serdecznie za wsparcie konferencji.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Komentarze (1)
This comment was minimized by the moderator on the site
1. Dlaczego taka zła jakość dźwięku ?

2. Zawód nauczyciela będzie zawsze potrzebny, ale jest już oczywiste, że będzie to zupełnie inny zawód, niż ten obecny. Właściwie to cechy obecnego zawodu nauczyciela są prawie w całości zaprzeczeniem tego,...
1. Dlaczego taka zła jakość dźwięku ?

2. Zawód nauczyciela będzie zawsze potrzebny, ale jest już oczywiste, że będzie to zupełnie inny zawód, niż ten obecny. Właściwie to cechy obecnego zawodu nauczyciela są prawie w całości zaprzeczeniem tego, czym będzie zawód nauczyciela w przyszłości. Nauczyciel przekształci się z "przekaźnika wiedzy" w "mentora".

3. ODPOWIEDZIALNOŚĆ. Moja obserwacja jest taka, że na całym świecie postępuje indoktrynacja młodzieży polegająca na wmawianiu im, że wszystko im się należy, że "sky is the limit", że winnymi niepowodzenia są zawsze "inni" itp. Często tą indoktrynację nazywa się "asertywnością".

W efekcie na całym świecie obserwuje się plagę tzw. "millenialsów", czyli młodych ludzi prezentujących agresywną roszczeniowość. Są pokoleniem żyjącym w najlepszym warunkach w historii ludzkości i są wiecznie niezadowoleni, że ktoś im coś każe lub czegoś zabrania. I potrafią artykułować swoją niezgodę na ograniczenia w sposób nieznany w dotychczasowej historii. Młodzi ludzie domagają się dotacji, darmowych studiów, darmowych biletów, darmowych posiłków, darmowych mieszkań, a do tego nie chcą pracować, a jakikolwiek wysiłek porównują do cierpień ludzi w obozach koncentracyjnych.

Jeżeli szkoła miałaby mieć jakieś zadanie do spełnienia, to byłoby to właśnie zaprzestanie propagandy idealizującej młodych ludzi i uczącej ich roszczeniowych postaw. Niestety, obecnie trend jest odwrotny, a infantylizacja edukacji postępuje w zastraszającym tempie. Bezkrytyczne chwalenie dziecka ma sens, gdy ma ono 1, 2 czy 4 latka. Ale jak ma 5 latek, to już można powoli zacząć je oceniać obiektywnie. A w przypadku uczniów w wieku powyżej 12 lat to trzeba zacząć z nimi rozmawiać POWAŻNIE i traktować ich jak DOROSŁYCH, a nie infantylizować ich poprzez wprowadzanie beztroski i bezcelowej radosnej zabawy zamiast procesu nauczania.

Nawet tutaj spotykałem się wiele razy z przykładami metod edukacji polegających na rozbawieniu uczniów pod pretekstem "uczenia się" (np. słówek, liczb itp.). Rzucanie piłeczkami, klaskanie łapkami i inne podobne zabawy są dobre jako przerywnik w nauce, ale nie jako metoda nauki.

I wbrew pozorom uczniowie nie chcą się bezmyślnie bawić. Oni chcą robić coś POWAŻNEGO. Najlepszy dowód to to, jak dzieci starają się naśladować dorosłych, jak np. 10-12 letni chłopcy nie chcą być kojarzeni z dziećmi, unikają wszelkich atrybutów dziecięcości, a pożądają atrybutów dorosłości (co czasami niestety oznacz np. papierosy czy alkohol).

Należy tworzyć środowisko, w którym uczniowie mają wrażenie, że robią PRAWDZIWE RZECZY. Nawet 8-10 letnie dzieci są w stanie bardzo się zaangażować, gdy wyobrażą sobie siebie jako naukowców, inżynierów, podróżników, artystów itp. I będą to robiły na poważnie, a nie "dla zabawy" ...
More
Piotr
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...
Jest koniec roku i chętnie dajemy się ponieść iluzji że od nowego roku szkolnego wszystko będzie lep...
Piotr napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Mam podobne przemyślenia, ciekawe czy to nadmuchana bańka ;)
W sprawie wf mam inna uwagę. Wf to przedmiot specyficzny. Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obo...
Bardzo ciekawe i trafne spostrzeżenia, widać dobre analityczne podejście i obiektywność. Warto, aby ...
Zaufanie uczniów i nauczycieli w szkole wymaga także zaufania władz do nauczycieli - czyli tworzenia...
Michał napisał/a komentarz do Edukacja w dialogu z AI
Doceniam refleksyjne podeście do AI w edukacji :)
Ahh... skandynawia to w ogóle ma swój klimat

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie