O wolności i odpowiedzialności w szkole

(C) Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W wolnym społeczeństwie powinniśmy zadbać o to, aby szkoła uczyła i wychowywała osoby, które będą odpowiedzialnymi członkami swoich społeczności. Żyjemy już ponad 25 lat w wolnej Polsce. Ale nie wystarczy mieć wolność, trzeba z nią coś mądrze robić. Powinniśmy tę wolność zacząć już przekuwać w odpowiedzialność – mówił Jarek Szulski otwierając konferencję INSPIR@CJE 2018.

Autor głośnych książek o szkole („Zdarza się” i „Sor”) podzielił się z uczestnikami konferencji swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi wychowania. „Była to refleksja z punktu widzenia nauczyciela pracującego w publicznym gimnazjum i w kontekście tego, co dzieje się w świecie, w którym młodzi ludzie będą musieli się odnaleźć.

Uważam, że nauczyciel to jest zawód przyszłości (…) Nauczyciel będzie cały czas zawodem potrzebnym, natomiast pytanie jest czy będzie potrzebny w takiej formule jak obecnie, czy w innej”. Rzeczywistość się jednak zmienia – mówił Szulski.

Prelegent zwracał uwagę na dwa różne podejścia do szkoły: szkoła jako zegar i szkoła jako chmura. Rozumiana jako zegar – szkoła jest pewnym mechanizmem, który można naprawić, naoliwić, wymienić mechanizmy i zegar będzie dalej chodził. Przy takim założeniu można wierzyć w to, że w takiej szkole świecie jest wszystko zmierzyć, ewaluować, wymienić, nastawić… - można powiedzieć, że jest to podejście urzędnika, kuratora – podkreślił Szulski. Ale szkoła przecież to nie tylko trybiki. Wydaje się, że to co najtrudniejsze do zmierzenia, to patrzenie na szkołę jako na chmurę. Z tej chmury mogą powstać różne zjawiska nie dające się zmierzyć, ale dające się opisać. To są relacje i emocje, które są obecne w szkole. Szkoła to jest miejsce spotkania człowieka z człowiekiem.

Polska potrzebuje ludzi odpowiedzialnych, ale i odważnych oraz innowacyjnych, aby ruszyć do przodu. Pytanie, jak te różne kompetencje będzie wspierała szkoła, która jest nadal folwarkiem, w którym jest hierarchiczna struktura i w której regulaminy zwalniają nas z odpowiedzialności – zastanawiał się Szulski.

Zapraszamy na wystąpienie otwierające konferencję INSPIR@CJE 2018. Znajdą w nim Państwo głęboką refleksję nauczyciela, który starał się wprowadzić własną, oryginalną koncepcję pracy z uczniami (trzeba przeczytać „Zdarza się” i „Sor”, aby ją dobrze zrozumieć). Posłuchajmy tej wypowiedzi:

Skecznotka z wystąpienia autorstwa Agaty Baj (dziękujemy!):

***

Konferencja INSPIR@CJE 2018 odbyła się w Warszawie w dniach 28-29 czerwca br. Uczestniczyło w niej ok. 380 nauczycieli i edukatorów z całej Polski. W tym roku połączona była z obchodami 10 lat istnienia portalu Edunews.pl

Organizatorem konferencji były: portal Edunews.pl, Fundacja Think! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym cyklu konferencji organizowanego od 2013 roku są nauczyciele i edukatorzy z grup Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerem głównym INSPIR@CJI 2018 był Samsung Electronics Polska i program Mistrzowie Kodowania.

Partnerzy: Fundacja Orange, Vulcan, Katalyst Education, Nordweco, Centrum Nauki Kopernik, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerzy medialni: Głos Nauczycielski, Cogito, Wokół Szkoły.

Wszystkim Partnerom dziękujemy serdecznie za wsparcie konferencji.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Zadania fakultatywne
Zadanie fakultatywne dla Pani:Uczeń ma do obsługi dziesięć przedmiotów (w liceum więcej), doba ma ty...
W miejsce dyskusji o tym jak będzie, proponowałbym również pomyśleć i o negatywnym scenariuszu, któr...
Jerzy T. napisał/a komentarz do O lekturach obowiązkowych w szkołach średnich 
@Aleksander Lubina: Słusznym wydaje się [...]A jeśli to założenie jest zwyczajnie fałszywe, to co? J...
Pora ostateczna to zmienić.
Nie do końca się zgadzam. Wywód Autora jest logiczny, ale pod warunkiem odwrócenia podstawowych zało...
PEŁNA ZGODA! Tylko, że to jest oczywiste od wielu lat i pozostaje zapytać, dlaczego nic nie jest w t...
Nie wiem co autorzy mają na myśli pisząc partnerstwo poznawcze między edukacją a technologią (AI). P...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Metody głębokiego uczenia się
Ppp: obawiam się że ilość materiału jest sprzężona z innymi pozostałymi parametrami, takimi jak wiel...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie