Przybywa dorosłych Polaków z deficytami w kluczowych umiejętnościach

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wczoraj opublikowano wyniki Międzynarodowego Badania Umiejętności Dorosłych PIAAC 2023. W przeciwieństwie do dobrych wyników, z którymi zazwyczaj spotykamy się ostatnio w międzynarodowych badaniach uczniów z polskich szkół, osoby dorosłe wypadły słabo w trzech kluczowych umiejętnościach: rozumienia tekstu, rozumowania matematycznego i rozwiązywania problemów. Polska uplasowała się w grupie krajów o najniższych średnich wraz z Włochami, Portugalią, Litwą i Chile.

Badanie PIAAC dostarcza informacji o umiejętnościach osób dorosłych i w ten sposób może pomóc w kreowaniu polityki i programów rozwoju umiejętności potrzebnych do dobrego funkcjonowania w życiu codziennym i zawodowym. Niestety, w porównaniu z 2012 rokiem Polska odnotowała jeden z największych spadków w wynikach – w rozumieniu tekstu aż o 31 punktów, a w rozumowaniu matematycznym o 21 punktów. Wysokie spadki odnotowano też w Korei, Litwie i Nowej Zelandii. W badaniu (realizowanym w latach 2022-2023) uczestniczyło 31 krajów - w czołówce rankingu znalazły się kraje skandynawskie i Japonia.  
 
Niestety wyniki badania są naprawdę niepokojące. Odnotowano wysoki odsetek osób z niskimi umiejętnościami - aż 39% badanych nie rozwiązało prostych zadań mierzących rozumienie tekstu, 38% zadań dotyczących umiejętności matematycznych, a 48% z zakresu rozwiązywania problemów. To znacznie gorsze wyniki niż np. w Niemczech (16-17%), Czechach (18-19%) czy Estonii (8-9%). Nawet biorąc pod uwagę prawdopodobne niedoszacowanie wyników, wyraźnie widać, że spora część dorosłych w Polsce nie radzi sobie z zadaniami mierzącymi umiejętności podstawowe. 
 
Badanie PIAAC 2023 ujawnia wyzwania związane z umiejętnościami rozumienia tekstu, matematyki i rozwiązywania problemów - powiedział Michał Sitek, kierownik polskiej edycji badania. Wyniki badania pokazują, że wielu dorosłych Polaków ma trudności z rozumieniem tekstu, matematyką i rozwiązywaniem problemów. Potrzebne jest inwestowanie w edukację dorosłych i wsparcie grup z niskimi kompetencjami
 
W większości krajów europejskich kobiety osiągają lepsze wyniki w rozumieniu tekstu, a mężczyźni w matematyce. W Polsce średni poziom umiejętności kobiet i mężczyzn jest podobny we wszystkich dziedzinach. W Polsce, podobnie jak w wielu innych krajach, zaobserwowaliśmy systematyczny spadek umiejętności wraz z wiekiem, szczególnie w grupie wiekowej 55-65 lat. Najlepiej w badaniu wypadły osoby najmłodsze. We wszystkich krajach znacznie lepiej radziły sobie z zadaniami osoby z wyższym wykształceniem – w Polsce ich przewaga względem innych kategorii wykształcenia była największa w matematyce. 
 
Więcej na temat badania na stronie: https://piaac.pbs.pl/.

***

Wyniki PIAAC to kolejny sygnał, że z edukacją osób dorosłych dzieje się prawdopodobnie znacznie gorzej niż z kształceniem dzieci i młodzieży. Kilka dni temu pisaliśmy o niskim odsetku dorosłych Polaków korzystających ze szkoleń i podnoszenia kalifikacji zawodowych wg. danych Eurostatu – zob. Jak nie dokształcają się Polacy?. Coś poważnego jest na rzeczy z naszą edukacją całożyciową. A może to odłożony w czasie efekt 3xZ… 

 

(Źródło: Instytut Badań Edukacyjnych, opr. red.)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie