O korzystaniu z urządzeń mobilnych

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Stosunkowo mało jest jeszcze badań i analiz pokazujących, w jaki sposób młodzi ludzie korzystają z urządzeń mobilnych. Bo, że korzystają, to widać. Ale jak – tego już nie wiemy. W ubiegłym roku agencja Spicy Mobile przeprowadziła wśród użytkowników w wieku 15-24 lat badanie intensywności oraz okoliczności korzystania z urządzeń mobilnych oraz poszczególnych aplikacji i domen. Zaprezentowano kilka ciekawych danych.

Według autorów badania tzw. generacja Z (dzisiejsi nastolatkowie i dwudziestolatkowie) to pokolenie nastawione na komunikację tekstową, treści wideo i życie w wirtualnych społecznościach. Agencja sprawdziła, jak z urządzeń mobilnych korzystają przedstawiciele pokolenia Z, a jak osoby starsze.

Zapewne nie będziemy zdziwieni - najpopularniejszą aplikacją w każdej badanej grupie wiekowej jest YouTube. Korzysta z niej 81% użytkowników smartfonów i tabletów z systemem Android w wieku 15–24 lat. Wśród starszych osób (45 lat i więcej) zasięg tej aplikacji jest blisko o połowę niższy (44%).

Młodzi ludzie aktywnie korzystają z aplikacji społecznościowych i komunikacyjnych. Tu liderem okazuje się aktualnie aplikacja Messanger (która stosunkowo niedawno usamodzielniła się jako osobny produkt korporacji Facebook) – korzysta z niej 75% respondentów w wieku 15–24 lat używających smartfonów i tabletów z systemem Android. Wśród starszych badanych (45 lat i więcej) odsetek ten jest dużo niższy i wynosi 28%.

Interesujące jest, że pokolenie Z dużo częściej korzysta z Messangera jako aplikacji służącej do komunikowania się niż z samego Facebooka (też służącego do komunikowania się przecież) – różnica jest dość znaczna i wynosi 11 punktów procentowych. Czy to rezultat tego, że na Facebooku obecni są rodzice?

Spójrzmy na kolejne popularne aplikacje: Instagram i Snapchat. Tu widać jeszcze większe różnice pomiędzy obiema badanymi grupami. Dla generacji Z obie aplikacje zaliczają się do dość popularnych. Korzysta z nich blisko co trzecia osoba w wieku 15–24 lata (odpowiednio 32% i 29%). Ale wśród osób w wieku 45+ lat cieszą się one niewielkim zainteresowaniem – dla Snapchata to jedynie 5%.

Powszechne korzystanie z aplikacji społecznościowych i komunikacyjnych wśród młodych osób nie wpływa na liczbę wysyłanych przez tę grupę SMS-ów. Oba kanały komunikacji są równie popularne. Badania Spicy Mobile pokazują wyraźnie, że młodzi użytkownicy wysyłają o wiele więcej wiadomości SMS i MMS niż osoby starsze. Dla porównania, w listopadzie 2016 r. osoby w wieku 15–24 lata wysłały średnio 238 wiadomości SMS/MMS, a starsi użytkownicy (45 lat i więcej) – 16. Jeśli chodzi o połączenia telefoniczne, nie odnotowano aż tak głębokich różnic.

O badaniu

Opublikowane dane pochodzą z badania Mobience agencji Spicy Mobile. Dotyczy ono korzystania z aplikacji mobilnych oraz oglądalności stron poprzez urządzenia mobilne – telefony i tablety.

Jest to badanie pasywne, co oznacza, że pomiar aktywności użytkowników na telefonach komórkowych z systemem Android jest dokonywany automatycznie przez zainstalowany na urządzeniach program monitorujący (Mobience), bez konieczności wykonywania aktywnych działań ze strony osoby badanej.

Wszystkie wskaźniki dotyczą populacji osób korzystających z Internetu za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Dane o populacji mobinautów, czyli internautów korzystających z Sieci przez urządzenia mobilne, są dostarczane przez instytut Millward Brown.

 

(Źródło: MarketingNews, opr. red.)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie