Uczniowie nie dbają o bezpieczeństwo w sieci

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Młodzież w wieku szkolnym nie przywiązuje wystarczającej wagi do bezpieczeństwa w sieci, a rodzice nie zdają sobie sprawy z zagrożeń wynikających z niewiedzy swoich dzieci – wynika z badania firmy Librus. Połowa badanych uczniów i jedna trzecia rodziców podaje swoje dane osobowe w serwisach internetowych, najczęściej w społecznościowych i e-sklepach.

W Internecie obecna jest praktycznie cały czas połowa uczniów oraz co piąty rodzic. Deklaratywnie z wiedzą o zagrożeniach nie jest chyba źle: 68% uczniów i 61% rodziców uważa, że potrafi dbać o bezpieczeństwo swoich danych osobowych. Około 80% badanych spotkało się z informacjami na temat zagrożenia związanego z publikowaniem w internecie zdjęć czy podawaniem tam danych osobowych, taka sama grupa słyszała o kradzieży danych osobowych także z zabezpieczonych systemów, a ponad 70% – o wykorzystaniu powierzonych danych przez nieupoważnione osoby.

„Młodzież i rodzice znają zagadnienie bezpieczeństwa danych osobowych, jednak bardzo często mają kłopot z tym, jak właściwie o nie dbać. Nierzadko akceptują regulaminy bez ich czytania. Nie zdają sobie sprawy z tego, że być może ich dane będą gdzieś dalej powierzane, a wizerunek zostanie w jakiś sposób wykorzystany. Nasz raport „Bezpieczeństwo w sieci” ma zwrócić uwagę na ten problem, zwłaszcza teraz – w okresie wakacji, gdy używamy obcych sieci Wi-Fi lub wrzucamy do sieci materiały z wakacji – mówi Tomasz Babicz z Librusa.

Zarówno dzieci, jak i rodzice wiedzę na temat bezpieczeństwa danych czerpią głównie z mediów. 59% uczniów o zagrożeniach związanych z udostępnianiem danych słyszało na lekcjach w szkole. Rzadziej temat ten pojawia się w rozmowach z rodzicami. Według uczniów jest on poruszany jedynie w co trzecim domu. Pole do poprawy jest dość duże.

Badanie „Bezpieczeństwo w sieci” zostało przeprowadzone w czerwcu 2017 r. wśród ponad 12 tysięcy uczniów i prawie 11 tysięcy rodziców. Ankietowani odpowiedzieli na szereg pytań związanych ze sposobem korzystania z Internetu i świadomością zagrożeń wynikających z udostępniania danych osobowych.

 

Źródło: Librus

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...
Jak uratować matematykę? Ograniczmy matematykę!W dobie nowoczesnej edukacji czas na rewolucyjne pode...
Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...
Jest koniec roku i chętnie dajemy się ponieść iluzji że od nowego roku szkolnego wszystko będzie lep...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie