Sidebar

06
Pt, Cze

Neurodydaktyka jako nowy sposób myślenia o szkole

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wszyscy mamy mózg, ale najczęściej myśląc, nie myślimy o nim. Jesteśmy wśród organizmów zwierzęcych takimi szczęściarzami, noszącymi taki wspaniały narząd – uważa dr Marek Kaczmarzyk z Uniwersytetu Śląskiego. Zapraszamy do wysłuchania ciekawego wykładu na temat mózgu i jego użycia w szkole.fot. Fotolia.com

Jak radzić sobie z nadmiarem informacji? Czemu nie mogę popatrzeć w książkę raz i już się nauczyć? Dlaczego zapominamy? Przed sesją pamięć absolutna by nam się pewnie przydała. Ale po jakimś przykrym wydarzeniu, już raczej nie. Zatem mamy w głowie taki mechanizm, który możemy używać i do zapamiętywania i do zapominania.

Mamy do dyspozycji praktycznie nieograniczoną pamięć, ale jej w pełni nie wykorzystujemy. Być może jest to świadoma decyzja. Mamy dziś do czynienia z potężnym nadmiarem informacji, z którym nasze umysły nie są w stanie sobie poradzić. Zwala się na nas „całe Mount Everest informacji o innych ludziach”, które nie są nam w większości zupełnie potrzebne. Na pewno przydatna dla nas jest umiejętność selektywnego zapamiętywania, a przydałaby się bardzo umiejętność zapominania informacji. Tego właśnie byłoby najsensowniej uczyć, tymczasem w szkole uczymy jedynie przyjmowania informacji. Czy w jakiś sposób może nam tu pomóc neurodydaktyka?

Zapraszamy wysłuchania ciekawego wykładu:

Wykład pt. „Neurodydaktyka – wybrane aspekty praktyczne” wygłoszony został przez dr Marka Kaczmarzyka w czasie Letniej Akademii Szkolnego Organizatora Rozwoju Edukacji (29 czerwca - 4 sierpnia 2014, Ruciane Nida).

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

***

Na temat dobrych neurobiologii i neurodydaktyki przeczytaj także w Edunews.pl:

Komentarze (0)
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...
Jest koniec roku i chętnie dajemy się ponieść iluzji że od nowego roku szkolnego wszystko będzie lep...
Piotr napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Mam podobne przemyślenia, ciekawe czy to nadmuchana bańka ;)
W sprawie wf mam inna uwagę. Wf to przedmiot specyficzny. Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obo...
Bardzo ciekawe i trafne spostrzeżenia, widać dobre analityczne podejście i obiektywność. Warto, aby ...
Zaufanie uczniów i nauczycieli w szkole wymaga także zaufania władz do nauczycieli - czyli tworzenia...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie