Minęły dwa miesiące od rozpoczęcia roku szkolnego. Wielu nauczycieli stara się zintegrować ze sobą uczniów, wśród których są także uchodźcy z Ukrainy. Jak mocno ingerować w ten proces? Co zrobić, aby ułatwić budowanie relacji uczniom ukraińskim i polskim?
Samoregulacja w szkole. Czemu „wzorowy” uczeń często nie jest uczniem szczęśliwym?
Jeśli spytamy, jak wygląda idealna lekcja, większość osób w swoim wyobrażeniu ma zupełną ciszę oraz uczniów i nauczycieli trzymających w ryzach przeżywanie i wyrażanie emocji. Ważną i cenioną cechą uczniów jest samokontrola. W wielu szkołach idealny czy też wzorowy uczeń ma być spokojny, opanowany, nie okazywać praktycznie żadnych emocji – ekspresja radości w postaci okrzyków czy podskoków jest równie niemile widziana, jak podniesiony głos czy trzaskanie drzwiami jako wyrazy agresji. Promowana jest pełna samokontrola, która de facto jest tłumieniem, negowaniem, wypieraniem swoich emocji.
Radość nauczyciela i nauczycielki
Podstawowym warunkiem odczuwania radości jest dobry kontakt z innymi nauczycielami, dyrektorami i edukatorami. Samotność bardzo obniża radość z pracy w szkole. Sytuacja w naszej oświacie nie jest optymistyczna, więc skłaniamy się raczej do narzekania niż do radosnych refleksji. Nauczyciele czują się atakowani, źle opisywani w mediach i mediach społecznościowych, a często też obciążani za coś, co jest poza ich kontrolą. Doświadczenie nauczania zdalnego oraz kryzys uchodźczy w wyniku wojny na Ukrainie jeszcze pogorszyły nasze nastawienie.
Edukacja finansowa szczególnie potrzebna w czasach wysokiej inflacji
Dzisiaj wypada jedno ze starszych edukacyjnych „świąt” - Światowy Dzień Oszczędzania. Sytuacja jaka jest – chyba wyraźnie widzimy. Już dawno nie mieliśmy do czynienia z nawarstwieniem się tak wielu kryzysów na raz. Warto przyjrzeć się zasobom finansowym Polaków - czy są jakieś powody do optymizmu? Czy rosnące ceny wymuszają zmianę zachowań, czy chętniej sięgamy po różne porady dotyczące sposobów oszczędzania? Jaka jest świadomość sposobów ochrony portfela przed skutkami inflacji?
Godziny rozwoju. Jak wspierać nastawienie na rozwój i uczyć (się) innowacyjnie
Jest to nowoczesny podręcznik, który się czyta ze smartfonem w ręku. Bo podręcznik od książki różni się tym, że się go studiuje, czyli czyta i sprawdza, powtarza, wdraża i kolejny raz się próbuje. A dlaczego ze smartfonem? Bo znajdują się liczne odesłania do materiałów dostępnych w internecie, np. nagrania wideo. Taki wygodny hipertekst. Na stronie można kliknąć w link, ale jak "kliknąć" w papierowej książce? Na przykład z wykorzystaniem QR kodów i smartfonu. A co, jeśli wolelibyśmy obejrzeć i sprawdzić na laptopie? Nic trudnego, podane są skrócone linki, które łatwo wpisać do przeglądarki.
Schoolovision, czyli o europejskim uczniowskim śpiewaniu
Współpraca na poziomie europejskim otwiera szkołom, nauczycielom i uczniom szerokie możliwości – dobrze, że coraz więcej placówek włącza się w różne działania realizowane w ramach programu Erasmus Plus czy e-Twinning. Warto pokazywać ich sukcesy, aby tym samym zachęcać kolejne szkoły do udziału w projektach europejskich i nawiązywania bieżącej współpracy z zagranicznymi szkołami i instytucjami edukacyjnymi.
Debata oksfordzka w szkole
Metoda debaty oksfordzkiej jest chyba znana każdemu nauczycielowi, ale rzadko jednak wykorzystywany jest jej cały potencjał edukacyjny. W poradnikach metodycznych opisywana jest jako metoda aktywizująca, rodzaj dyskusji problemowej. W takim ujęciu gubi się w natłoku innych, mniej lub bardziej atrakcyjnych narzędzi. Tymczasem dzięki debacie oksfordzkiej mamy możliwość zaprojektować i przeprowadzić w przestrzeni szkoły czy klasy rodzaj „learning experience”, czyli doświadczenia edukacyjnego, uczenia się w różnorodny sposób i na wielu płaszczyznach.