Czy edukację da się odszkolnić? Ivan Illich twierdzi, że nie tylko się da, ale należy to zdecydowanie czynić. „Odszkolnienie leży u podstaw każdego ruchu na rzecz wyzwolenia człowieka.” Czytając to powierzchownie może się wydawać, że jest to jakieś anarchistyczne wołanie, bunt przeciw kulturze i społecznemu ładowi.
Ruszyły testy e-podręczników ORE
Politechnika Łódzka, partner Ośrodka Rozwoju Edukacji w projekcie „E-podręczniki do kształcenia ogólnego”, rozpoczęła testy przykładowych rozdziałów e-podręczników. Wraz z ogólnodostępnymi zasobami edukacyjnymi rusza platforma internetowa www.epodreczniki.pl.
Jak korzystamy ze smartfonów i tabletów?
Polacy są coraz bardziej mobilni, a urządzenia mobilne, zwłaszcza smartfony, odgrywają dużą rolę w poszukiwaniu informacji. O ile w warunkach domowych korzystamy nieco chętniej z tabletów, to w ruchu, w drodze, niekwestionowanym liderem pozostaje smartfon.
Szkoła jest jak ciąża
Trwa dziewięć miesięcy, a już w trzecim tygodniu mdli. W ciąży jednak, oprócz mdłości, w końcu czujesz te kopnięcia od środka, słyszysz to bicie serca przez stetoskop i wreszcie, na końcu, jest nowy człowiek. A w szkole - rodzi się nowy człowiek?
O uczeniu się i nowej kulturze uczenia
W Krakowie zakończyło się wczoraj sympozjum naukowe Człowiek – Media – Edukacja, które zostało zorganizowane już po raz 23. Wśród uczestników na sali były osoby, które zaczynały ten niezwykły cykl spotkań poświęconych miejscu i rozwojowi człowieka w świecie mediów. Nie zabrakło ciekawych głosów (także bardzo kontrowersyjnych) komentujących wydarzenia i zmiany we współczesnej edukacji.
Ruch zamiast komputera
Ruch - to zdrowie. Wiedzą o tym pewnie wszyscy, ale wielu z nas rusza się za mało. Ministerstwo sportu chce przekonać lekarzy, by nie wypisywali uczniom zwolnień z wychowania fizycznego. Szkoły mają otrzymać pieniądze na budowę i remont szkolnych boisk i hal sportowych. Tylko popierać ten ruch. Trzeba promować ruszanie się uczniów zamiast klikania.
Jak wywołać dobrą cyfrową infekcję w szkole?
Obserwuję moje koleżanki w szkole i podziwiam je. Wciąż chcą się uczyć, odkrywać nowe możliwości, które przyczynią się do własnego rozwoju, a przede wszystkim do rozwoju uczniów. Wiem, że najtrudniej wprowadza się nowości, gdy się zmusza, nakazuje. Nie zmuszajcie, ale pokazujcie!