Jak korzystamy ze smartfonów i tabletów?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Polacy są coraz bardziej mobilni, a urządzenia mobilne, zwłaszcza smartfony, odgrywają dużą rolę w poszukiwaniu informacji. O ile w warunkach domowych korzystamy nieco chętniej z tabletów, to w ruchu, w drodze, niekwestionowanym liderem pozostaje smartfon.(C) Edunews.pl

Prognozy międzynarodowej firmy badawczej IDC dla rynku smartfonów w Polsce są optymistyczne – w 2012 r. korzystało z nich około 6 milionów Polaków, ale na koniec 2013 r. liczba sprzedanych smartfonów może wynieść nawet 12-13,5 mln sztuk. Na rosnącą popularność tych urządzeń mają wpływ nieustannie spadające ceny, coraz nowsze modele i wysoka ich dostępność na rynku. To wszystko szybko zmienia stosunek liczby smartfonów do zwykłych, „klawiszowych“, telefonów komórkowych. Najpopularniejszą marką telefonów w Polsce jest Samsung z systemem Android.

Częstotliwość korzystania z urządzeń mobilnych

Ta zależy najczęściej od preferowanego nośnika. Jak wynika z wrześniowego badania dla Eniro Polska, na co dzień to komputer jest nadal najczęściej używany do przeglądania stron internetowych - 96,1% korzysta z niego codziennie lub prawie codziennie. Wśród osób posiadających smartfon - 72% osób używa go równie często, zaś wśród osób posiadających tablet - 53,9% osób. Wśród smartfonów najpopularniejsze są telefony z ekranem dotykowym (82,7%) i systemem operacyjnym Android (68,8% badanych).

Smartfony i tablety w pełni zaspokajają potrzeby informacyjne i rozrywkowe. Analizując częstotliwość użytkowania tych dwóch urządzeń, w warunkach domowych częściej korzystamy z tabletu niż z telefonu (92,7% vs. 87,1%). W pozostałych sytuacjach niekwestionowanym liderem jest smartfon (za: Eniro Polska)

Cel korzystania z urządzeń mobilnych

Jeśli chodzi o cele korzystania z Internetu w urządzeniach mobilnych, telefonu używamy m.in. do czytania wiadomości (81%), obsługi poczty (78%), pozyskiwania informacji i korzystania z portali społecznościowych (61%). Tablet z kolei dominuje podczas oglądania filmów i seriali (65%), grania w gry (57%), internetowych zakupów i dokonywania wszelkiego typu rezerwacji (za: Eniro Polska).

Warto przypomnieć Szerzej cel korzystania z urządzeń mobilnych omawiało inne badanie – Generation Mobile 2013 zaprezentowane w marcu br. Z nich wynika, że najczęściej w smartfonach robimy zdjęcia – to skutek wyposażenia naszych telefonów w coraz lepsze aparaty fotograficzne i aplikacje pozwalające łatwo i szybko obrabiać zdjęcia. Dopiero na drugim miejscu używamy najczęściej telefon do komunikowana się. Spójrzmy na wykres z tego badania:

Rys. 1. Sposoby używania smartfona. Źródło: GenerationMobile 2013, antyweb.pl

Co cieszy się największą popularnością wśród posiadaczy smartfonów? O ile w 2012 r. były to aplikacje informacyjne, to w 2013 są to apki muzyczne. Ale nadal chętnie korzystamy z wszystkich form komunikacji (maila, czaty, posty w aplikacjach serwisów społecznościowych). W środku popularności znalazło się granie, oglądanie wideo i czytanie książek oraz dokumentów. Stosunkowo rzadko używamy jeszcze smartfona do zakupów.

Rys. 2. Popularne aplikacje na smartfony a płeć. Źródło: GenerationMobile 2013, antyweb.pl

Oba wyniki badań pokazują rosnące znaczenie społeczne smartfonów i tabletów jako najbliższych urządzeń, towarzyszących nam na co dzień. Mobilne urządzenia stały się podstawowym elementem naszego „wyposażenia“, a prognozy sprzedaży wskazują, że te inteligentne, wielofunkcyjne i potężne urządzenia będzie z roku na rok miało coraz więcej Polaków.

Szkoła i uczelnia nie powinny pozostawać obojętne na ich obecność – powinniśmy poważnie myśleć o nadchodzącym czasie mobilnej edukacji. Właśnie dziś ma miejsce pierwsza odsłona epodręczników w rządowym programie Cyfrowa Szkoła (zob. http://www.epodreczniki.pl/front/no-filter). Oznacza to, że za chwilę nasze urządzenia będą miały dostęp do olbrzymiej ilości bezpłatnych materiałów edukacyjnych online i offline. Dostęp to jedno, a umiejętność korzystania z nich przez nauczycieli i uczniów to zupełnie inne wyzwanie. Dydaktyka sieci i dydaktyka mobilna wymagają większej uwagi ze nauczających i uczących się. Wiele ważnych informacji i podpowiedzi jak uczyć z wykorzystaniem mobilnych urządzeń, zawartych zostało w e-bookach: Mobilna edukacja. (R)ewolucja w nauczaniu - poradnik dla edukatorów oraz Mobilna edukacja. (R)ewolucja w uczeniu (się) - poradnik dla osób uczących się. Te dwa e-poradniki mają na celu wypełniać lukę w świadomości nauczycieli oraz pokazywać, w jaki sposób, używając w nauczaniu aplikacji w telefonach i tabletach, można budować w Polsce Cyfrową Szkołę, a jednocześnie rozwijać uczniów, studentów, słuchaczy, pogłębiać ich wiedzę i umiejętności. Chociaż dotyczą tego samego zagadnienia, zostały opracowane z różnych punktów widzenia i różnią się podejściem oraz opisywanymi narzędziami. Dla dyrektorów szkół, nauczycieli akademickich i nauczycieli wszystkich przedmiotów szkolnych - to lektura obowiązkowa

Badania dla Eniro Polska, właściciela Panoramy Firm, zostały zrealizowane przez Millward Brown SMG/KRC (wrzesień 2013). O opinię zapytano 524 osoby w wieku 18-65 lat. Badanie Generation Mobile, marzec 2013, www.generationmobile.pl.

(Źródło: Eniro Polska, interaktywnie.com, antyweb.pl, opr. własne)

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie