Patrząc na informację zwrotną, którą nauczyciele przekazują uczniom, widzę ciągłą poprawę i starania nauczycieli o doskonalenie jej jakości. Postanowiłam opisać moje ostatnie przemyślenia po ostatnim roku szkolnym.
Wycieczki pedagogiczne: Freinet (2)
Dzieciństwo kształtuje naturalną jedność z otaczającym światem, które często porządkujemy wedle naszych wyobrażeń, doświadczeń i zdarzeń wokół nas. Zatem podstawą działania i traktowania dziecka w procesie edukacyjnym powinien być indywidualizm, niepowtarzalność, sprawność i kreatywność.
Inna optyka edukacji
„Wybrzmiało to” na konferencji INSPIR@CJE 2016 – Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą: prawdopodobnie polską oświatą rządzą… kosmici. Nie, nie, proszę nie zrozumieć, że teraz nią rządzą – oni polskimi szkołami rządzą od dawien dawna. Bo jak inaczej można zrozumieć błędne decyzje podejmowane w edukacji dziś, rok temu, trzy lata temu, pięć, dziesięć, itp. Tylko w ten jeden sposób możemy to próbować sobie wyjaśnić – kosmici patrzą na szkolną rzeczywistość z zupełnie innej perspektywy, niekoniecznie widząc to samo, co widzą nauczyciele…
Projekt Planetarium
Współczesna edukacja nie może polegać tylko na chłonięciu wiedzy przez uczniów. Znacznie ważniejsze jest wykorzystanie wiedzy, którą nabywamy w szkole i poza nią. Świetnym obszarem działań uczniów jest astronomia. Grupa licealistów z drugiej klasy I LO im. Bolesława Krzywoustego ze Słupska samodzielnie zbudowała planetarium. Jego kopuła na 6 m, a w środku mieści się nawet 30 osób.
Kto i jak odpowiada za reformy? (część pierwsza)
Dzieci szkoły ukończyły. Ile tym szkołom podstawowym, gimnazjalnym, liceom, uniwersytetom, akademiom i politechnikom zawdzięczają, tego nie wiem. Z podatków moich dzieci uskładałaby się niezła emeryturka nie tylko dla mnie. A to już coś. Szkoła i jej reforma powinny mnie mało obchodzić…
O myśleniu wizualnym
Wakacje to dobry czas dla nauczyciela, aby poćwiczyć coś nowego, odmiennego od rutynowych czynności, może nawet coś szalonego… Dlaczego by zatem nie zacząć rysować własnych myśli? Może odkryjemy w sobie talent? Przenoszenie na papier naszych myśli wbrew pozorom nie jest wcale trudne, a w dodatku przynosi nam ogromną satysfakcję. To także świetne narzędzie dydaktyczne – opowiadała o nim Agata Baj w 9-tym webinarze Superbelfrów.
Ratowanie przez rozbiór?
Zmiany w polskiej oświacie są potrzebne. Zmiany są konieczne, jeśli faktycznie myślimy o Polsce jako kraju, który będzie potrafił konkurować myślą i innowacyjnością z innymi krajami z czołówki europejskiej, a może i światowej. Jeśli będą siłą narzucone i niezrozumiałe dla większości osób pracujących w systemie oświaty, to wciąż pozostaną tylko zmianami na papierze, a koszty zmian pochłoną kolejne cenne zasoby finansowe, których w nadmiarze nie posiadamy.