Co ciekawego wydarzyło się w świecie edukacji? O czym warto przeczytać, nad czym warto się zastanowić? Liczba materiałów, które publikujemy w Edunews.pl szybko przyrasta, dlatego też, aby nie przeoczyć ważnych tematów, będziemy raz na kwartał wybierać i polecać wybrane artykuły. Polecamy najciekawsze naszym zdaniem opracowania w pierwszym kwartale 2011 r.
Zmieńmy model edukacji: z industrialnego na organiczny
Jeśli zapytać przeciętnego ucznia, po co przychodzi do szkoły, usłyszelibyśmy zapewne, że po to, by spotkać się z kolegami. A w wersji bardziej “ugrzecznionej” - żeby się uczyć, zdać maturę, dostać się na studia i mieć dobrą pracę. Zapewne odpowiedź nauczyciela byłaby podobna: żeby przekazywać wiedzę, wychowywać uczniów, by mogli zdać egzaminy, i tak dalej...
Mniejszy wybór na maturze?
Komisja Dydaktyczna Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich
(KRASP) proponuje zmniejszenie liczby "rzadkich" przedmiotów maturalnych
oraz obowiązkowe dwa egzaminy z przedmiotów dodatkowych na poziomie
rozszerzonym - takie m.in. propozycje zmian na maturze od roku 2015 r.
znalazły wstępne poparcie u członków komisji.
Pomysły nauczycieli na poprawę edukacji
W związku z toczącą się u nas debatą na temat systemu
edukacji warto sięgnąć po wyniki zeszłorocznego badania ośrodka Harris Interactive dla firmy Scholastic Education oraz
Fundacji Gates’ów – „Primary Sources: America’s Teachers on America’s
Schools“. Pokazuje ono, co amerykańscy nauczyciele myślą o edukacji
szkolnej i jakie mają pomysły na zmianę w systemie szkolnym.
Dlaczego ważna jest dziś dydaktyka?
Niedawno ukazała się nowa książka PSNT pod red. dr Leszka Pawelskiego
pt. "Nie ma alternatywy dla dydaktyki". Podejmuje szereg istotnych
problemów współczesnej szkoły. Wskazuje na ogromną rolę dydaktyki
warunkującej jakość i poziom edukacji. W jej treści widać troskę o
lepszą jakość szkolnego kształcenia. Warto przeczytać!
Pozwólcie nam się uczyć!
„Styl uczenia się jest sposobem, w jaki człowiek się
koncentruje, przyswaja, przetwarza i zapamiętuje nowe i trudne
informacje. Dzieci potrafią nauczyć się właściwie wszystkiego, jeśli
tylko pozwoli im się wykorzystać ich mocne strony.” – twierdzi Barbara Prashing z nowozelandzkiej Creative Learning Company, ekspert w
dziedzinie technik uczenia się.
Nowa architektura edukacji (4)
Czy jako dorośli, wchodząc do budynku szkoły, nie czujemy, że to przestrzeń nie dla nas? Często słyszy się od rodziców, że nie dość, że szkoła przywołuje im niezbyt miłe wspomnienia, to jeszcze czują się oni zażenowani, gdy „upupia się” ich, każąc siedzieć na małych krzesełkach i słuchać nauczycielki. Scena jak z Gombrowicza? Czy tak rzeczywiście musi być?
Ostatnie komentarze