W marcu Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową zorganizował, w
ramach projektu Foresight Pomorze 2030, drugą debatę na temat przyszłości
edukacji. Jej uczestnicy zastanawiali się
nad kompetencjami oraz nad tym, gdzie i jak
będziemy w przyszłości je zdobywać - w szkole, domu, pracy,
w sposób formalny, nieformalny czy pozaformalny?
Potrzebne są nowe standardy i kryteria oceniania, które sprawdzają umiejętności XXI wieku, oraz nowa wizja kształcenia i rozwoju uczestników systemu edukacji – to według amerykańskich władz najważniejsze wyzwania stojące przed szkolnictwem. W marcu przedstawiono plan rozwoju nauczania opartego na technologiach. Polska również potrzebuje podobnego dokumentu.
Skończmy z "motywowaniem" uczniów do działania – usłyszeli
od Boba Sullo, prowadzącego sesję poświęconą angażowaniu uczniów
w proces uczenia się, uczestnicy dorocznej konferencji amerykańskiego stowarzyszenia ASCD,
jednej z największych organizacji edukacyjnych w Stanach Zjednoczonych. Pozwólmy uczniom odkryć entuzjazm uczenia
się - zachęcał Sullo.
Sporo mówimy o bezpieczeństwie, wzroście agresji i
przemocy w szkole oraz jej wychowawczej niewydolności i niskiej
motywacji uczniów do nauki. Niektórzy twierdzą, że trzeba budować
szklane klasy i szkoły – i podglądać ten świat. Inni uważają, że można
wzmocnić szkolny system monitoringu. A ci w miarę „normalni” wskazują,
że nowoczesna szkoła to placówka otwarta.
Fundacja na rzecz Nauki Polskiej zorganizowała debatę na temat wizji
rozwoju polskich uczelni do 2020 r. Podczas konferencji "Sporne
kwestie strategii rozwoju nauki i szkolnictwa wyższego" rozważano
zarówno propozycje przygotowane przez środowisko akademickie, jak i strategię
ekspercką firmy Ernst & Young i Instytutu Badań nad Gospodarką
Rynkową.
Każde dziecko może odnieść szkolny sukces i każde ma prawo do rozwijania
swoich indywidualnych umiejętności i talentów. Zarówno rodzice, jak i
szkoła powinni stworzyć dziecku warunki do samorealizacji, ale tylko ich
współdziałanie może przynieść zadowalające rezultaty. O tym jak to
zrobić, można dowiedzieć się z poradnika „Jak wspierać dziecko w nauce?”
Druga część modelu rozwoju zawodowego prof. Wiliama Dylana skupia się na
środkach - jak wspierać nauczycieli i pomagać im w większym
stopniu wykorzystywać ocenianie pomagające się uczyć podczas zajęć. Z 10-letniej współpracy naukowca z nauczycielami wynika, że
największe znaczenia mają: wybór, elastyczność,
małe kroki, odpowiedzialność i wsparcie.
Ostatnie komentarze
"marzeniem jest taka idylla w której uczeń o każdej porze...