Specjalne uzdolnienia, talenty, choć są w człowieku i, parafrazując
słowa A. Maslowa, „domagają się ujawnienia”, mogą zostać nie odkryte
z powodu trudności i problemów związanych z nieodpowiednim spełnianiem
przez dziecko oczekiwań jego opiekunów, wychowawców i nauczycieli.
Chodzi o pewną skłonność do zajmowania się u dziecka tym, czego nie ma,
zamiast tym, co ma.
Termin "eko"dodaje się dziś do wszystkiego. Są ekotrumny, ekojaja,
ekoodkurzacze, a także futra, meble, papier toaletowy, torby na zakupy.
Mamy ekologiczne stacje benzynowe, pralnie i gotowe do akcji i
demonstracji ekologiczne organizacje. Są ekologiczne, szybko
biodegradowalne prezerwatywy, ekologiczne bułki z "biologiczną", a nawet ekologiczna wódka.
To, że trzeba świętować Dzień Nauczyciela, mówić o ogromnym
znaczeniu nauczycielstwa oraz przywrócić właściwą jakość i rangę tego
zawodu zaufania publicznego – jest oczywiste. Ale, jak to robić lepiej niż obecnie? Wielu nauczycieli nie przepada
za tym świętem. Trzeba mówić o potrzebie
świętowania Dnia Nauczyciela, ale i odpowiedzieć na pytanie, kim dziś powinien być nauczyciel?
Nowoczesność edukacji to nie tylko korzystanie z nowych technologii,
ale i organizowanie uczenia się opartego na wartościach.
Wyjątkowym walorem jest ludzka mowa. Sporo pojawia się różnych
inicjatyw pragnących uwrażliwić nauczycieli, aby ich język był
przykładem dla uczniów. Oczywiste jest, że nie wyczerpują one
potrzeby zabiegania o kulturę języka polskiego.
Celem systemu egzaminów zewnętrznych nie jest poprawianie nikomu
samopoczucia, ale pomoc w doskonaleniu systemu edukacji i dostarczanie
polityce oświatowej informacji, dzięki którym jakość wykształcenia
Polaków będzie się obiektywnie poprawiała. Czy spełnia on to zadanie?
Prof. Krzysztof Konarzewski, dyrektor CKE, uważa że tak. Co się powinno
zmienić?
Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) opublikowała raport poświęcony rozwojowi kilkudziesięciu systemów edukacji „Edukacja w zarysie 2009, wskaźniki OECD” (Education at a
Glance 2009, OECD Indicators). Bieżąca edycja zwraca szczególną
uwagę na procesy edukacyjne, ich finansowanie oraz wyniki, czyli
efektywność inwestowania w systemy edukacji.
Co wydarzyło się w świecie edukacji? O czym warto przeczytać,
nad czym trzeba się zastanowić? Liczba materiałów dotyczących kluczowych problemów edukacji i rozwoju szybko przyrasta w
Edunews.pl. Aby nie przeoczyć ważnych
tematów, raz na kwartał podsumowujemy i polecamy wybrane opracowania - dziś te opublikowane w trzecim kwartale 2009
r.
Ostatnie komentarze
dziękuję za brak ironii, choć w ostatnich słowach jeszcze nutka się przebija. Pozosta...
szkoda, że tyle ironii wylewa się z Pana wypowiedzi. Niestety nie będę odpowiadać na ...