Dobre życie w szkole - zacznijmy od siebie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Cenisz swój czas? Lubisz ciekawie go spędzać? Dążysz do tego, by dobrze go zaplanować? Czas mocno determinuje nasze działania, zarówno te edukacyjne, jak i te z innych sfer naszego życia. Zabiegani między domem, pracą i szkoleniami, nie zauważamy, jak łatwo umyka nam czas, który moglibyśmy wykorzystać naprawdę wartościowo. Ciągły pęd sprawia, że jesteśmy przemęczeni oraz rozczarowani, aż brak nam sił i chęci na planowanie i realizowanie ważnych dla nas aktywności. Co musiałoby się stać, byśmy na stałe do kalendarza wpisali Czas na odpoczynek i z czułością dla siebie go celebrowali?

Jako nauczyciele, wspierając rozwój edukacyjny, poznawczy, psychospołeczny i osobisty naszych podopiecznych, przygotowujemy zajęcia i dokumentację na szkolne spotkania. Jesteśmy w stałym niedoczasie. A gdyby tak zatrzymać się i zyskać chwilę na zrobienie czegoś przyjemnego i ważnego? Wyjście na spacer, sen, a może po prostu chwila robienia nic w fotelu? Zatrzymanie się, tj. fizyczny i psychiczny odpoczynek, przynosi lepsze samopoczucie, umożliwia refleksję, wyzwala świeżą energię i daje nowe pomysły. Odpoczynek to istotny element profilaktyki wypalenia zawodowego, odporności psychicznej i zdrowia ogółem. Taki prosty sposób, a tak niedoceniany. Warto to szczególnie podkreślić, zwłaszcza że siódmego kwietnia obchodziliśmy Światowy Dzień Zdrowia ustanowiony na pamiątkę powstania Światowej Organizacji Zdrowia (WHO).

Jesteśmy towarzyszami, moderatorami, pomocnikami w procesie uczenia (się) dzieci i młodzieży. Działając na rzecz rozbudzania ciekawości, krytycznego myślenia, współpracy oraz samodzielności naszych podopiecznych, możemy w znacznym stopniu przyczynić się do tego, by wspólnie spędzany czas w szkole był wartościowy i inspirujący. Ponadto, dbając o siebie, o swoje samopoczucie i zdrowie, jako edukatorzy, jesteśmy przykładem dla wszystkich - uczniów i współpracowników. Rozmowy o dobrostanie, o dobrym życiu czy o postrzeganiu szczęścia są okazją do nawiązania autentycznych relacji z naszymi uczniami, do poznania lepiej ich perspektywy oraz do wymiany myśli podczas zajęć lekcyjnych. Przede wszystkim, pracując jako nauczyciele, inicjujmy wspólne spędzanie dobrego czasu w szkole. Przełoży się to na lepsze samopoczucie i funkcjonowanie - uczniów i nauczycieli - zarówno w środowisku szkolnym, jak i domowym. Dawajmy przykład pozytywnymi zachowaniami - dbając o zdrowie fizyczne i psychiczne, a także znajdując czas na odpoczynek i refleksję. To pierwszy krok ku promocji zachowań prozdrowotnych wśród społeczności szkolnej.

Może się zdarzyć, że podczas swojej pracy w szkole zauważysz, że osoby z Twojego otoczenia szkolnego, uczniowie czy nauczyciele, będą potrzebować wsparcia psychologicznego (np. z powodu straty bliskiej osoby, choroby przewlekłej, depresji itp.). Rozmowa o trudnej sytuacji z drugim człowiekiem jest niezwykle ważna. Dobrze jest pozwolić takiej osobie się wypowiedzieć. To element pierwszej pomocy psychologicznej definiowanej właśnie przez Światową Organizację Zdrowia.

Pamiętaj, że wsparciem psychologicznym zajmują są specjaliści. Jeśli więc zauważysz, że zachowanie ucznia lub współpracownika Cię niepokoi, porozmawiaj o tym ze szkolnym psychologiem i dyrektorem. Nie działaj sam. W grupie wykształconych i odpowiednio przeszkolonych specjalistów macie znacznie większą szansę na udzielenie wartościowego wsparcia. Działajcie więc razem i wspólnie ustalcie dalsze kroki, nie pozostając obojętnymi. 

Można rozpocząć od nieoceniających wypowiedzi:

Jak mogę Ci pomóc?
Jak mogę Cię wesprzeć?
Czy masz wsparcie innych osób?
Słyszę, że jest Ci trudno teraz. Masz prawo tak się czuć.
Widzę, że masz trudny czas.
To, co się z Tobą dzieje, jest dla mnie ważne.
To nie Twoja wina, że tak się stało.
Czasem tak jest i teraz możemy razem poszukać rozwiązania.
Może chcesz razem poszukać namiarów do specjalisty/ do psychologa?
Chętnie wysłucham, jeśli chcesz porozmawiać.

Jeśli chcesz poznać listę miejsc oferujących wsparcie zdrowia psychicznego oraz konkretne ćwiczenia wzmacniające dobrostan uczniów – zapraszamy do pobrania darmowego e-booka „Podręcznik o dobrym życiu. Proste ćwiczenia wzmacniające dobrostan w szkole”. E-book jest częścią projektu Science&Society realizowanego ze środków norweskich pod kierunkiem zespołu Uniwersytetu SWPS. Można go znaleźć tutaj.

 

Notka o Autorce: mgr Magdalena Dziubińska-Jurczak jest studentką psychologii na Uniwersytecie SWPS w Sopocie; członkinią zespołu Science&Society; anglistką. Prowadziła również stacjonarną autorską szkołę języka angielskiego.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie