Neuronauka i edukacja

fot. IBE

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jak odkrycia nauk zajmujących się funkcjonowaniem ludzkiego mózgu i umysłu mogą wpłynąć na praktykę edukacyjną? Pod patronatem Instytutu Badań Edukacyjnych ukazało się polskie tłumaczenie raportu na temat neuroedukacji, które odpowiada na to pytanie.

Neuroedukacja (ang. educational neuroscience) to dynamicznie rozwijająca się dziedzina nauki, której celem jest wspieranie nauczania dzięki osiągnięciom współczesnej psychologii i neuronauki oraz badanie neuronalnych mechanizmów uczenia się. Niestety, często najnowsze publikacje poświęcone tej tematyce ukazują się głównie w specjalistycznych czasopismach zagranicznych (i w języku angielskim), przez co polscy nauczyciele i edukatorzy mają zazwyczaj ograniczony dostęp to tej wiedzy.

„Neuronauka i edukacja…” jest opracowaniem w formie raportu na temat neuroedukacji, autorstwa dr Paula Howarda-Jonesa z Uniwersytetu w Bristolu. Publikacja omawia wyniki ponad 300 badań naukowych, a jej polskie tłumaczenie jest pierwszym tak obszernym opracowaniem na temat w Polsce. „Neuronauka i edukacja…” podsumowuje dostępne dowody naukowe dotyczące praktyk edukacyjnych opartych (przynajmniej w teorii) na badaniach z dziedziny neuronauki. Raport wskazuje zarówno na obszary neuronauki, które rzeczywiście miały wpływ na praktykę edukacyjną, jak i te które mogą być przydatne w przyszłości, zakładając, że zostaną podjęte dalsze prace nad ich zastosowaniem w kontekście szkolnym.

Przegląd uwzględnia aż 18 tematów, w obszarze których neuronauka może zostać wykorzystana w edukacji. Pięć z nich dotyczy obszarów nauczania takich jak matematyka i czytanie, w ramach których zgromadzono pokaźną ilość dowodów naukowych. Pozostałe tematy obejmują obszary neuronauki mające bardziej ogólne znaczenie: nie można ich ograniczyć do pojedynczych przedmiotów szkolnych. Warto zaznaczyć, że kwestie związane z matematyką podzielono na cztery osobne tematy ze względu na ilość i różnorodność dostępnych badań i możliwości zastosowania każdego z nich.

Każdy z 18 tematów oceniono pod względem tego, jak silne są dowody naukowe świadczące o jego efektywności w edukacji, a także pod względem tego, jak odległe jest jego zastosowanie w praktyce edukacyjnej.

Publikacja jest darmowa i można ją ściągnąć online tutaj.

 

Źródło: Instytut Badań Edukacyjnych

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie