Neuronauka i edukacja

fot. IBE

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jak odkrycia nauk zajmujących się funkcjonowaniem ludzkiego mózgu i umysłu mogą wpłynąć na praktykę edukacyjną? Pod patronatem Instytutu Badań Edukacyjnych ukazało się polskie tłumaczenie raportu na temat neuroedukacji, które odpowiada na to pytanie.

Neuroedukacja (ang. educational neuroscience) to dynamicznie rozwijająca się dziedzina nauki, której celem jest wspieranie nauczania dzięki osiągnięciom współczesnej psychologii i neuronauki oraz badanie neuronalnych mechanizmów uczenia się. Niestety, często najnowsze publikacje poświęcone tej tematyce ukazują się głównie w specjalistycznych czasopismach zagranicznych (i w języku angielskim), przez co polscy nauczyciele i edukatorzy mają zazwyczaj ograniczony dostęp to tej wiedzy.

„Neuronauka i edukacja…” jest opracowaniem w formie raportu na temat neuroedukacji, autorstwa dr Paula Howarda-Jonesa z Uniwersytetu w Bristolu. Publikacja omawia wyniki ponad 300 badań naukowych, a jej polskie tłumaczenie jest pierwszym tak obszernym opracowaniem na temat w Polsce. „Neuronauka i edukacja…” podsumowuje dostępne dowody naukowe dotyczące praktyk edukacyjnych opartych (przynajmniej w teorii) na badaniach z dziedziny neuronauki. Raport wskazuje zarówno na obszary neuronauki, które rzeczywiście miały wpływ na praktykę edukacyjną, jak i te które mogą być przydatne w przyszłości, zakładając, że zostaną podjęte dalsze prace nad ich zastosowaniem w kontekście szkolnym.

Przegląd uwzględnia aż 18 tematów, w obszarze których neuronauka może zostać wykorzystana w edukacji. Pięć z nich dotyczy obszarów nauczania takich jak matematyka i czytanie, w ramach których zgromadzono pokaźną ilość dowodów naukowych. Pozostałe tematy obejmują obszary neuronauki mające bardziej ogólne znaczenie: nie można ich ograniczyć do pojedynczych przedmiotów szkolnych. Warto zaznaczyć, że kwestie związane z matematyką podzielono na cztery osobne tematy ze względu na ilość i różnorodność dostępnych badań i możliwości zastosowania każdego z nich.

Każdy z 18 tematów oceniono pod względem tego, jak silne są dowody naukowe świadczące o jego efektywności w edukacji, a także pod względem tego, jak odległe jest jego zastosowanie w praktyce edukacyjnej.

Publikacja jest darmowa i można ją ściągnąć online tutaj.

 

Źródło: Instytut Badań Edukacyjnych

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie