Jak zacząć z rodzicami nowy rok szkolny?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Rodzice są ekspertami w zakresie swoich dzieci, a czerpiąc z ich wiedzy można wspomóc proces nauczania. Warto poznać rodziców, gdyż łatwiej będzie dotrzeć do ich dzieci.

Badania pokazują, że nawiązanie relacji szkolno-rodzinnych ma bardzo duży wpływ na efektywne uczenie się uczniów. Początek roku, to bardzo dobry termin na zaplanowanie dobrej współpracy z rodzinami uczniów.

W tym wpisie kilka prostych sposobów, jak można to zrobić.

List

Wysłać wiadomość do rodzin, przedstawić się i wyrazić radość z nadchodzącego roku szkolnego i możliwości wspierania ścieżki edukacyjnej ich dziecka. Można w tym „liście” zawrzeć sposoby komunikacji, godziny konsultacji dla rodziców, krótki opis, co ucznia czeka w danym roku. Rodziny są przeważnie zainteresowane również sposobem sprawdzania wiedzy uczniowskiej i sposobem komunikowania im rozwoju ucznia,

Telefon

Można zebrać telefony do opiekunów uczniów i w pierwszym miesiącu roku szkolnego wykonać spersonalizowany telefon powitalny. Celem tego działania jest zbudowanie zaufania i poznanie dziecka. Wymaga to zrobienia planów rozmów telefonicznych i przeznaczenia na nie czasu (do 10 minut na każdą rozmowę). Po kilku rozmowach zazwyczaj nauczyciel nabiera wprawy. Warto zapytać o dziecko, co nauczyciel powinien o nim wiedzieć, co dziecko lubi, jak się uczy itp.

Komunikacja

Warto nawiązać kontakt z rodzinami, aby dowiedzieć się, jak można się z nimi komunikować. Niektórzy mogą woleć wiadomości e-mail, inni telefony, a inni mogą preferować kontakt osobisty. Jeśli w klasie są dzieci z rodzin mówiących innym językiem można użyć tłumacza. Trzeba zapisać sobie, w jaki sposób będzie się nauczyciel kontaktował z każdą z rodzin.

Informacje w obie strony

Dobrze jest zapowiedzieć opiekunom uczniów, że nauczyciel jest otwarty na komunikację w obie strony, czyli on informuje rodziców o postępach ich dzieci, a oni o potrzebach dziecka.

Ankieta

Można wysłać do rodzin ankietę, która pomoże nauczycielowi pozyskać więcej informacji o dziecku. Trzeba zapewnić rodziny, że wiadomości nie będą upubliczniane. W ankiecie można zadać pytania typu:

  • Jakie zainteresowania ma dziecko?
  • Czy jest coś, co szczególnie niepokoi rodzica?
  • Na co nauczyciel ma zwrócić uwagę?
  • W czym dziecko jest szczególnie dobre?
  • Co motywuje dziecko do nauki?
  • Co nauczyciel powinien wiedzieć o dziecku?

Dostępność

Warto w pierwszych tygodniach szkoły być dla rodzin bardziej widocznym i dostępnym. Można na przykład stać rano przed szkołą i witać uczniów i rodziców. Można zamienić kilka słów, i upewnić się, czy rodzice mają kontakt do nauczyciela. Wpływa to na nawiązywanie relacji i budowanie zaufania.

Informacja

Niektórzy rodzice są trudno dostępni. Jeśli np. nie są obecni na pierwszym spotkaniu, wtedy warto się z nimi skontaktować w inny sposób i przekazać im potrzebne informacje. Nie jest to wygodne, ale jeśli nauczyciel zaniedba to, to w konsekwencji mogą rodzić się nieporozumienia.

Oczekiwania

Warto zapytać rodziców, na czym im zależy. Czy oczekują bardzo dobrych wyników, czy tego, aby ich dzieci dobrze się czuły w szkole. Można zapytać jak sami rodzice mogą/chcą wspierać własne dziecko.

Nie ma potrzeby skorzystać ze wszystkich ośmiu propozycji, trzeba wybrać. Warto pamiętać, że nawiązanie współpracy z rodzinami wpływa na uczenie się ich dzieci.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką oceniania kształtującego. Współpracowała z Centrum Edukacji Obywatelskiej tworząc programy szkoleń i kursów. Jest autorką książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: OK nauczanie. Inspiracja artykułem Ari Gerzon-Kessler z ASCD.org.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie