Przestrzenie edukacji – inspiracje do działania

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nowy rok szkolny bywa impulsem do myślenia o zmianie przestrzeni szkoły. To dobry moment do zastanowienia się, nie tylko "co?" zmienić w szkole, ale także "jak?" i "z kim?". Szkoła to instytucja społeczna, której gospodarzem bynajmniej nie jest jedynie dyrektor szkoły, ale cała społeczność i dobrze byłoby, aby myślenie o tym miejscu było obecne zarówno wśród nauczycieli, jak i uczniów oraz rodziców. I oczywiście, aby za myśleniem poszły jakieś czyny.

Ważne jest także pytanie "po co?" zmieniać chcemy przestrzeń szkolną. Sama estetyka to ważny wprawdzie, ale jeszcze mało istotny powód. I bardzo subiektywny – np. ktoś zdecydował, że klatki schodowe w szkole będą w kolorze jaskrawozielonym i może się to jednym podobać, a innym nie. Zmienianie szkoły tylko po to, żeby wyglądała ładniej i nowocześniej, nie powinna być celem samym w sobie. Powinniśmy raczej myśleć o ważniejszym celu i bardziej długofalowym działaniu - transformacji całej szkoły, nie tylko jej przestrzeni fizycznej wewnątrz i na zewnątrz szkolnych murów, ale i różnych podejść do nauczania, nowoczesnych metod pracy, budowania relacji w szkole i poza szkołą (np. współpracy ze społecznością lokalną), organizacji procesu nauczania z wykorzystaniem różnych narzędzi, także technologicznych.

Zmiana przestrzeni szkolnej to pozornie łatwe zadanie, które jednak wcale niekoniecznie takim jest. Jak to zrobić? Mamy dobry pakiet materiałów, który może zainspirować i podpowiedzieć, co warto, a czego nie warto robić.

Chcielibyśmy dziś przypomnieć o projekcie „Przestrzenie edukacji 21. Otwieramy szkołę!” (finansowanym z programu Erasmus+) i czteroczęściowym poradniku, który w latach 2015-2016 opracowały Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej i Fundacja Think! z Warszawy, Hanseatic Institute for Entrepreneurship and Regional Development (HIE-RO) z Rostocka oraz Rektorsakademien Utveckling AB (RAU) ze Sztokholmu. Wszystkie poradniki są dostępne w formie plików PDF i EPUB – można je pobrać bezpłatnie na przykład ze strony głównej sklepu www.edustore.eu (tytuł poradników jest taki sam, jak projektu).

Powód, dla którego przypominamy o istnieniu tego projektu jest istotny. Otóż został on właśnie doceniony przez panel ekspertów Komisji Europejskiej (Dyrekcję Generalną ds. Edukacji, Młodzieży, Sportu i Kultury) i zaliczony do grona najbardziej wartościowych projektów europejskich – tzw. „success story”. Uznano, że projekt ten wyróżnia się siłą wpływu, wspiera proces tworzenia polityk publicznych oraz stanowi źródło inspiracji i innowacji dla odbiorców projektu. Jako jeden ze współtwórców projektu i poradników, cieszę się bardzo z takiego docenienia naszej inicjatywy.

Zachęcamy szkoły do korzystania ze wspomnianych poradników w procesie myślenia o modernizacji szkoły. W opublikowanych materiałach zaprezentowaliśmy szerokie spojrzenie na przestrzeń edukacji i ujęcie jej poprzez trzy wymiary: architektoniczny (przestrzeń fizyczna, wyposażenie, infrastruktura szkoły), wirtualno-technologiczny (kształcenie i uczenie się w sieci) oraz społeczny (społeczność szkolna, społeczność lokalna, więzi ze światem). Czwartym wymiarem, obejmującym i zawierającym wyżej wymienione jest pedagogika. Inaczej mówiąc – każda zmiana przestrzeni szkolnej, aby wspierała proces uczenia, powinna mieć odniesienie do procesu dydaktycznego.

Zachęcamy do skorzystania z poradników z serii "Przestrzenie edukacji 21" - to bogate źródło pomysłów i inspiracji dla szkół.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie