Rusza szkoła - czas próby i nowych wyzwań

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Startujący dziś rok szkolny będzie czasem próby i wyzwań dla szkół, samorządów, rodziców i uczniów. A to dlatego, że w 2019 do następnego etapu edukacyjnego będą aplikować uczniowie klas trzecich gimnazjów i klas ósmych szkół podstawowych. 

Wraz z pierwszym szkolnym dzwonkiem uczniowie ósmych klas podstawówek i końcowych klas gimnazjów rozpoczną ostatni rok nauki w macierzystych placówkach. Gdy zakończą ten etap edukacji będą starali się o miejsce w szkołach średnich. Jak to wygląda od strony liczby kandydatów? W roku szkolnym 2017/18 w klasach 3 gimnazjum uczyło się 339 tys. uczniów. W roku 2018/19 w ostatnich klasach gimnazjów również będzie ok. 339 tys. uczniów, a w klasach 8 szkół podstawowych kształcić się ich będzie 371 tys. Zatem w 2019 r. do pierwszych klas liceów, techników i szkół branżowych pójdzie ponad dwa razy więcej uczniów niż obecnie – wynika z wyliczeń firmy VULCAN.

Czy to oznacza, że w roku 2019 w ramach rekrutacji do szkół nastolatki czeka walka o miejsce? Taka sytuacja może zdarzyć się w niektórych, szczególnie obleganych szkołach. Już rok temu wybrane licea ograniczały liczbę otwieranych klas pierwszych, aby przygotować się do wchłonięcia zwiększonej liczby uczniów. Na szczęście sytuację ratuje pogłębiony niż demograficzny, w jakim od kilku lat funkcjonują szkoły. Dzięki niemu większość placówek prawdopodobnie zdoła przyjąć kandydatów.

Rekrutacja dwóch roczników to duże wyzwanie dla lokalnych samorządów – odpowiedzialnych za organizację edukacji w regionach, pod kątem logistycznym i finansowym. Skomplikowana będzie sama organizacja przyjmowania kandydatów do szkół ponadgimnazjalnych, bo w praktyce absolwenci szkół podstawowych i gimnazjalnych to dwie osobne grupy uczniów, realizujące dwa różne tryby i programy nauczania. Nie da się przyjmować ich do szkół wedle tych samych kryteriów, nie mogą też kształcić się w tych samych oddziałach – mówi Jacek Różycki, prezes firmy VULCAN.

Dla uczniów z podwójnego rocznika szkoły muszą przygotować dwa odrębne typy klas: ponadgimnazjalne i ponadpodstawowe. Organizacja nauczania dla obu grup będzie wymagała osobnych programów nauczania, podręczników i odpowiednich nakładów finansowych. Absolwenci gimnazjów spędzą w liceum 3 lata, osoby po ośmioletniej podstawówce – 4. Na zakończenie nauki napiszą dwa odrębne egzaminy maturalne.

O dobrą szkołę będzie trudno za kilka lat

Druga rewolucja w zakresie liczby uczniów nastąpi za kilka lat. Dlaczego? Warto spojrzeć na poniższy wykres. Od 15 lat dzieci uczące się w klasach pierwszych to pokolenie niżu demograficznego. Trend ten zacznie się zmieniać od roku szkolnego 2019/2020. Liczba dzieci w wieku szkolnym będzie wzrastać. Na to nałożą się zmiany liczb uczniów wynikające z reformy 6-latków (obniżenie wieku obowiązku szkolnego do 6 lat). Pierwszym odczuwalnym rokiem szkolnym będzie 2022/2023. Do szkół ponadpodstawowych pójdzie wówczas rocznik zwiększony za sprawą reformy, gdy do klas pierwszych szkół podstawowych poszły siedmiolatki i część sześciolatków. Wygląda więc na to, że prawdziwe wyzwania dla uczniów, rodziców, szkół i samorządów dopiero nadejdą.

 

(Źródło: VULCAN)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie