Pomysł na lekcję wychowawczą

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Podczas godziny wychowawczej nauczyciele zwykle załatwiają bieżące sprawy organizacyjne lub prowadzą zajęcia dotyczące różnych aspektów rozwoju dzieci i młodzieży. W tym wpisie o nieco innym sposobie wykorzystania tej lekcji, który może sprawdzić się w mniejszych klasach, a dotyczy tematyki uczenia się.

Przedstawię pomysł amerykańskiej nauczycielki Nicole Green, o którym napisała na portalu Edutopia. Green postanowiła w każdy piątek rozmawiać z wybranymi uczniami przez 5 minut o ich nauce. Jej zdaniem takie rozmowy przynoszą wiele korzyści, więc można byłoby spróbować organizować takie rozmowy też w bardziej licznych klasach.

Uczniom na każdym poziomie nauczania potrzebna jest rozmowa z życzliwym dorosłym. Często są jej w ogóle pozbawieni. Dlatego pomysł rozmów wydaje mi się świetny.

Taka rozmowa nie powinna być przepytywaniem ucznia. Warto opracować pytanie, które zostanie zadane na samym początku rozmowy. Może to być pytanie o ulubioną muzykę, obejrzany film, rozmowę z przyjacielem. Jeśli wychowawca ma dobre relacje z uczniami, to myślę, że takie pytanie może doprowadzić do ważnego tematu dla ucznia. Te pytania są jedynie początkiem ważnej rozmowy i pokazaniem życzliwości i zainteresowania ze strony nauczyciela.

Greene proponuje trzy pytania, które zadaje co tydzień swoim uczniom:

Co poszło dobrze w tym tygodniu?

Warto opierać się na pozytywach i budować zasoby ucznia. Czasami uczniom trudno jest znaleźć odpowiedź, ale jeśli dzieje się tak stale, to jest to niepokojący sygnał.

Co ja mogę zrobić, aby ci pomóc w przyszłym tygodniu?

Można byłoby zapytać o to, co poszło nie tak, ale lepiej od razu przejść do rozwiązania problemów. Czasami trudno jest uczniowi przyznać się do trudności i problemów, a również takie pytanie sugeruje, że uczeń ma zawsze jakiś problem.

Tak postawione pytanie pokazuje uczniom, że nie są sami ze swoimi trudnościami. Uczy proszenia o pomoc. Warto, żeby uczeń zastanowił się skąd może płynąć pomoc i zaplanować, jak o nią może poprosić.

Co mogę zrobić, aby być lepszym nauczycielem dla Ciebie w tym roku?

Greene uważa, że to pytanie jest najważniejsze. Nauczyciele często dają informację zwrotną uczniom o ich pracy, ale rzadziej pozyskują informację od uczniów, o tym jak oni chcą być nauczani i traktowani. To pytanie pokazuje uczniowi, że jego zdanie jest ważne, i że nauczyciel bierze je pod uwagę.

W Polsce wychowawca często uczy swoich uczniów tylko jednego przedmiotu i może uzyskać tylko odpowiedź na temat swojego nauczania. Ale może też poprosić o opinie na temat nauczania innych nauczycieli i przekazać je zainteresowanym. Wyobrażam sobie, że można takie rozmowy zorganizować podczas lekcji wychowawczej, ustalając, że każda z nich nie jest dłuższa niż pięć minut.

Myślę, że z biegiem czasu uczniowie szybciej i chętniej będą chcieli uczestniczyć w tych rozmowach. W klasach bardziej licznych można podzielić uczniów na grupy i przeprowadzać rozmowy tylko z częścią uczniów. Można też zadawać uczniom mniej pytań, aby można było zmieścić się we wskazanym czasie.

Moim zdaniem problemem może być „zagospodarowanie” w tym czasie pozostałych uczniów, zwłaszcza przy licznej klasie. O tym Green nie pisze. Trzeba mieć dla nich atrakcyjne zadanie, które mogło by ich pochłonąć na czas rozmowy z innymi uczniami. Najlepiej, jeśli będzie to zadanie do wykonania w grupach. Można też zorganizować wzajemne nauczanie, aby uczniowie mogli uzyskać pomoc w nauce od swoich kolegów i koleżanek. A może zainteresują się tym, co mówią ich koledzy i koleżanki?

 

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką oceniania kształtującego. Współpracowała z Centrum Edukacji Obywatelskiej tworząc programy szkoleń i kursów. Jest autorką książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: OK nauczanie. Inspiracja pomysłami Nicole Greene z portalu Edutopia.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie