Czy każdy może być nauczycielem?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Narzekania na obecną edukację, nauczycieli i szkołę są dość powszechne, często ostre, czasem nieuzasadnione. Mają różne źródła. Często jest to zwykłe lub niezwykłe krytykanctwo, ale problemy oczywiście są. Polska szkoła jest stale jeszcze zbyt tradycyjna, a świat przyspiesza. Niedawno NIK, która przeprowadziła kontrolę szkół pod kątem warunków przygotowania do zawodu nauczyciela w szkołach wyższych i nie tylko, ujawniła spore jego mankamenty. Warto je poznać i przemyśleć.

Nauczyciele, jak i ludzie innych zawodów, są różni. Narzekania na nich były, są i będą, bo taki to jest zawód oraz taka polska mentalność. Wysoka czy słaba jakość kształcenia też jest pojęciem względnym. Wiele wprowadzanych zmian w edukacji uzasadnia się potrzebą podniesienia jej jakości i zwiększenia skuteczności, ale ona nie rośnie. Uzasadnieniem podjęcia kontroli NIK było przekonanie, że na obecnym etapie rozwoju polskiej oświaty coraz większy nacisk kładzie się na jakość pracy szkół, w czym kluczowym elementem jest jakość i poziom edukacyjnej kultury nauczycielskiej kadry. Jaki jest ten poziom?

Nauczyciel cyfrowej epoki

Niewątpliwie ważne jest opisanie cech, sylwetki zawodowej i nowych zadań współczesnego nauczyciela oraz kierunków jego rozwoju osobistego i zawodowego. Szerzej o tym jest w mojej e-prezentacji pt. Nauczyciel cyfrowej epoki. Chodzi przecież nie o formalny udział w szkoleniach czy o wzrost wiedzy, ale o faktyczny rozwój kompetencji osobistych i zawodowych nauczycieli. Właśnie: Jak rozumieć ten rozwój? Jaki poziom jakości jest pożądany?

Najkrócej ujmując (raczej przypominając) pojęcie „rozwój” w ogólnym znaczeniu oznacza całokształt zmian jakościowych osobnika oraz: „proces przeobrażeń, zmian, przechodzenia do stanów lub form bardziej złożonych lub pod pewnym względem doskonalszych”[1]. To tylko przypomnienie, bo przecież opisując warunki kształcenia nauczycieli i wskazując jego słabe strony warto rozumieć, co jest sednem naszego rozwoju oraz kluczem do sukcesu szkoły. Szerzej o tym jest w artykule pt. O szukaniu klucza do szkoły[2]. Warto przeczytać, bo przecież ten klucz otwiera drzwi do przyszłości.

NIK skontrolowała szkoły

Niepokojąco brzmi tytuł tego artykułu - Każdy może być nauczycielem – w którym red. Lidia Jastrzębska[3] pyta: „Czy szkoły wyższe zapewniają warunki kształcenia, które służą przygotowaniu studentów do wykonywania zawodu nauczyciela i czy doskonalą ten proces w ramach wewnętrznego systemu zapewniania zawodu? Przecież wielu dobrze rozumie, że nie każdy nadaje się na nauczyciela. Pyta także: Czy dyrektorzy szkół sprzyjają nabywaniu przez nauczycieli stażystów kompetencji niezbędnych do nauczania i wychowania uczniów? Odpowiedzi są całkiem ciekawe.

Najwyższa Izba Kontroli także postawiła sobie niedawno takie właśnie pytania i przeprowadziła kontrolę szkół pod kątem warunków przygotowania do zawodu nauczyciela w szkołach wyższych i nie tylko. Przygotowała i wydała raport pt. „Przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela”[4]. Warto przeczytać. Dostarcza konkretnych dowodów krytykom i krytykantom obecnej edukacji oraz systemu kształcenia nauczycieli. Jednocześnie pokazuje, że w praktyce właśnie ci, którzy słabo radzą sobie ze swymi zadaniami są bardzo chętni do krytykowania innych.

Narzekanie na jakość pracy

Nauczycielstwo od dawna ma swój dział w pedagogice i stałe badania. Jest to pedeutologia jako nauka o nauczycielach. Ale nauczycielami interesuje się nie tylko nauka – NIK także. Po kontroli szkół NIK sformułowało szereg wniosków, w tym proponuje egzamin dla nauczycieli, który w obiektywny sposób zweryfikuje absolwentów studiów nauczycielskich. A po drugie: proponuje wydłużenie stażu w szkołach. Ciekawe, co może tu dobrego załatwić łagodny, srogi czy tez formalny egzamin?

Niewątpliwie rodzą się tutaj dla nas nauczycieli pytania:

1. Dlaczego trzeba podnieść wymagania wobec kształcenia nauczycieli?
2. Jak unowocześnić programy i działania szkół wyższych kształcących nauczycieli?
3. Jak zmodyfikować i podnieść skuteczność zawodowego awansu nauczycieli?
4. Jak skutecznie zachęcić nauczycieli mentorów do życzliwej pomocy stażystom?

Nadrzędny cel kontroli

Niektórzy powtarzają, że nauczyciel jest zawodem zaufania publicznego i powinien być otoczony szczególną troską ze strony państwa ze względu na wpływ nauczycieli na kolejne pokolenia uczniów. Tymczasem NIK w ww. raporcie o przygotowaniu studentów i nauczycieli stażystów do zawodu zwraca uwagę na brak mechanizmów i narzędzi, służących selekcji kandydatów do pracy w szkole oraz mankamenty obecnego systemu zawodowego awansu nauczycieli. Bo nauczyciel brzmi (powinien) dumnie – i tak powinno pozostać. Doskonalenie i rozwój nauczycieli nie polega przecież na dopasowaniu się do wymogów formalnych procedur.

Nadrzędnym celem ww. kontroli była ocena warunków kształcenia kandydatów na nauczycieli w szkołach wyższych oraz pierwszego roku pracy nauczycieli w szkole, w kontekście uzyskania i pogłębienia kompetencji niezbędnych do nauczania oraz wychowania dzieci i młodzieży. Przeprowadzono ją w 25 jednostkach, w tym w 5 publicznych szkołach wyższych (lata akademickie 2012/2013-2015/2016) i 20 szkołach (zespołach) w 5 województwach – zachodniopomorskim, pomorskim, kujawsko-pomorskim, mazowieckim i dolnośląskim. Zostały też przeprowadzone ankiety wśród studentów badanych uczelni, uzyskując ich opinie o tym, w jakim stopniu stworzone przez uczelnie warunki umożliwiły nabycie kompetencji niezbędnych do wykonywania zawodu. Wyniki zostały opublikowane 31 marca br. Warto je poznać, bo przecież:

Zawód nauczyciela jest zawodem zaufania publicznego i powinien być otoczony szczególną troską ze strony państwa ze względu na wpływ nauczycieli na kolejne pokolenia uczniów [Lidia Jastrzębska]

 

(Notka o autorze: dr Julian Piotr Sawiński, nauczyciel konsultant Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)

 

Bibliografia:

1. SZYMCZAK M. (red.): Słownik języka polskiego, Warszawa: PWN 1995, s. 123.
2. SAWIŃSKI J. P., O szukaniu klucza do szkoły, ”Edukacja - Internet - Dialog” – www.eid.edu.pl/blog - z 08.09.2015.
3. JASTRZĘBSKA L., Każdy może być nauczycielem, „Nowa Szkoła” 2017 nr 4, s. 3-10.
4. Najwyższa Izba Kontroli, NIK o przygotowaniu do zawodu nauczyciela, 31.03.2017, https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-przygotowaniu-do-zawodu-nauczyciela.html

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie