Wizyta referencyjna online, czyli spotkanie z cyfrowymi dyrektorkami szkoły ponadpodstawowej

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Z punktu widzenia dyrektora szkoły współczesne technologie są nieocenionym wsparciem dla funkcjonowania placówki oświatowej, zarówno od strony ich wykorzystania w procesie dydaktycznym, jak i przy działaniach organizacyjno-administracyjnych. Z dyrektorami szkół ponadpodstawowych rozmawialiśmy na temat roli technologii w różnych obszarach działalności szkoły, a także o tym, jak widzą wykorzystanie technologii, gdy znów wrócimy do klas szkolnych.

Podczas webinaru Akademii Cyfrowego Dyrektora Microsoft poprosiliśmy dyrektorów o przedstawienie korzyści wykorzystania technologii w szkołach, przykłady wykorzystania usługi Office 365 Education i pomysły na wykorzystanie elementów pracy online po powrocie do szkolnych ławek. O tym, w jaki sposób wykorzystują na co dzień technologie Microsoft w działalności szkoły, opowiadały Małgorzata Solowska, Dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Gdańsku, Microsoft Innovative Educator Expert oraz Renata Fudała, Dyrektor Zespołu Szkół Techniczno-Informatycznych w Łodzi.

Lista korzyści z szerokiego wykorzystania technologii w szkole jest dość długa i można pogrupować ja w kilka obszarów. Pierwszy to zarządzanie szkołą.

„Zarządzanie szkołą jest łatwiejsze, także zdalnie, gdy używamy do tego odpowiednich technologii.” – mówi Małgorzata Solowska. „W szkole nie widzimy możliwości prowadzenia działań bez Microsoft Teams. Na nich obecnie opiera się cała współpraca i komunikacja tak w gronie pedagogicznym, jak i z uczniami i rodzicami”. Narzędzie to pozwala na szybką i sprawną organizację spotkań z nauczycielami oraz wydarzeń, do których zapraszane są także osoby z zewnątrz.

„Dostrzegamy wyraźnie korzyści finansowe – przede wszystkim zmniejszenie zużycia papieru w szkole i materiałów eksploatacyjnych.” – zauważa Renata Fudała. Zwracała także uwagę na aspekty prawne – zyskujemy bezpieczne środowisko pracy, w którym możemy zapewniać swobodny obieg dokumentów, pracujemy na legalnym oprogramowaniu, wszystkie dane osobowe i inne ważne dokumenty są bezpieczne, a w platformie Office 365 Education mamy dostęp do najróżniejszych narzędzi informatycznych. Dzięki narzędziom komunikacji online, do których dostęp mają wszyscy uczniowie, łatwiej są także zbierane dane od uczniów i nauczycieli.

Drugi obszar to dydaktyka. „Tu widzimy wiele korzyści – oczywiście najważniejszy to wspomaganie realizacji zadań statutowych szkoły. Ale także możliwość prowadzenia projektów unijnych, wspomaganie nauki zawodów oraz szybka możliwość sprawdzenia wiedzy uczniów” – mówiła Renata Fudała.

Ważnym obszarem jest też współpraca i komunikacja. W sposób naturalny było możliwe wykorzystanie wiedzy i umiejętności uczniów w zakresie technologii - dla uczniów jest to przestrzeń naturalnej aktywności, dlatego łatwo odnajdują się w tych formach współpracy nie tylko na lekcjach, ale także w pracach samorządu uczniowskiego. Technologie otworzyły też szkołę na świat – łatwo możemy zaprosić na lekcje ekspertów z zewnątrz - co wzbogaca proces dydaktyczny.

Można też wskazać obszar rozwoju kompetencji. „Często to uczniowie są w stanie pokazać pewne procesy, których nauczyciele nie są świadomi. Pod tym względem technologia pomaga wspólnie rozwijać całą społeczność szkolną” – mówiła dyrektor Fudała.

Zapraszamy na inspirującą rozmowę z dyrektorkami szkół – znajdą w niej Państwo wiele ciekawych sposobów i pomysłów na wykorzystanie technologii edukacyjnych Microsoft w pracy szkoły:

***

Zapraszamy także na stronę: Akademia Cyfrowego Edukatora – Microsoft dla Edukacji, na której można zapisać się na kolejne webinaria, a także znaleźć praktyczne szkolenia, kursy i inspiracje.

W razie pytań, zapraszamy do kontaktu z Zespołem Microsoft dla Edukacji
na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl (2008) i organizatorem cyklu INSPIR@CJE. Zajmuje się zawodowo polską edukacją od ponad 15. lat i jest głęboko zaangażowany w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Realizuje projekty edukacyjne i szkoleniowe o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Blisko współpracuje z nauczycielami i szkołami. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie