Wizyta referencyjna online, czyli spotkanie z cyfrowymi dyrektorami szkoły podstawowej

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Współczesne technologie są nieocenionym wsparciem dla funkcjonowania placówki oświatowej, zarówno od strony ich wykorzystania w procesie dydaktycznym, jak i przy działaniach organizacyjno-administracyjnych. Z dyrektorami szkół podstawowych rozmawialiśmy na temat roli technologii w różnych obszarach działalności szkoły, a także o tym, jak widzą wykorzystanie technologii po powrocie nauki do klas szkolnych.

Podczas webinaru Akademii Cyfrowego Dyrektora Microsoft poprosiliśmy dyrektorów szkół o przedstawienie korzyści wykorzystania technologii w szkołach, przykłady wykorzystania narzędzi Office 365 i pomysły na wykorzystanie elementów pracy online po powrocie do szkolnych ławek. O tym, w jaki sposób wykorzystują technologie w działalności szkoły, opowiadały Wioletta Grochowicz, Dyrektorka w Centrum Edukacji Multimedialnej w Piasecznie oraz Mariola Kosztołowicz, Dyrektorka w Szkole Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Morawicy. Obie panie należą do społeczności Microsoft Innovative Educator Expert.

Nasza szkoła weszła w nauczanie zdalne przygotowana, gdyż pracowaliśmy już w Office 365. Jeszcze przed pandemią założyłam wirtualny pokój nauczycielski, w którym określiliśmy cztery obszary wymiany: 1. Tablica ogłoszeń, 2. Kalendarz wydarzeń, 3. Dokumentacja szkolna, 4. Współpraca nauczycieli – udostępnianie raportów z badań, wypracowywanie dokumentów, praca pedagoga współpracującym z nauczycielami. – opowiadała Mariola Kosztołowicz. W Microsoft Teams odbywały się regularne spotkania zespołów nauczycieli i wymiana informacji. Każdy zespół miał lidera i swoje miejsce w Teamsach. Tam nauczyciele angażowali się w konkretne zadania. Taki wirtualny pokój nauczycielski jest dobrym rozwiązaniem, które powinno funkcjonować także po powrocie do nauki stacjonarnej – zauważyła.

W trakcie edukacji zdalnej ciekawym pomysłem były także wirtualne spacery edukacyjne dyrektora, które pozwalały obserwować, jak przebiegają zajęcia. W określony dzień ustalany był cel wizyty (np. jak uczniowie zapoznają się z celami lekcji, albo jak witają się), a następnie dyrektor włączał się na zajęcia na 2 do 5 minut i obserwował wybrany fragment lekcji. Takie obserwacje – w połączeniu z badaniami środowiska szkolnego i społeczności z wykorzystaniem Microsoft Forms, pozwalały uzyskać więcej danych na temat jakości prowadzonych zajęć i nauczyciele mogli pracować razem nad usprawnieniami.

Świat zmienia się w kierunku cyfryzacji i tak już będzie. Także w szkole. – zauważyła Wioletta Grochowicz. W szkole w Piasecznie realizowano z wykorzystaniem wiele wycieczek wirtualnych po całym świecie (można wykorzystać tu Skype in the Classroom lub Flipgrid Live Events), a także zapraszano wykładowców uczelni wyższych. Stworzono także Klub Podróżnika – a na spotkania szkoła zapraszała ciekawych gości mówiących po angielsku – uczniowie mieli możliwość ćwiczenia języka. Uruchomiono również cykl „Gotowanie na ekranie po angielsku”. Podobnie jak w szkole w Morawicy, postarano się wykorzystać efektywnie Microsoft Teams do spotkań z uczniami i rodzicami, ale i do pracy zespołów nauczycieli.

Obie szkoły mocno postawiły na koncepcję „szkoły uczącej się”. Przykład idzie z góry – cały czas trzeba mówić, że wszyscy się uczymy i jesteśmy w procesie nauki. Nie stoimy w miejscu. – zauważyła dyrektor Grochowicz.

W rozmowie pojawiło się wiele ciekawych sposobów wykorzystania technologii w pracy szkoły podczas edukacji zdalnej, które z pewnością mogą zainspirować dyrektorów i nauczycieli w innych placówkach oświatowych. Zapraszamy do obejrzenia nagrania:

***

Zapraszamy także na stronę: Akademia Cyfrowego Edukatora – Microsoft dla Edukacji, na której można zapisać się na kolejne webinaria, a także znaleźć praktyczne szkolenia, kursy i inspiracje.

W razie pytań, zapraszamy do kontaktu z Zespołem Microsoft dla Edukacji
na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl (2008) i organizatorem cyklu INSPIR@CJE. Zajmuje się zawodowo polską edukacją od ponad 15. lat i jest głęboko zaangażowany w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Realizuje projekty edukacyjne i szkoleniowe o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Blisko współpracuje z nauczycielami i szkołami. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie