Współczesne technologie są nieocenionym wsparciem dla funkcjonowania placówki oświatowej, zarówno od strony ich wykorzystania w procesie dydaktycznym, jak i przy działaniach organizacyjno-administracyjnych. Z dyrektorami szkół podstawowych rozmawialiśmy na temat roli technologii w różnych obszarach działalności szkoły, a także o tym, jak widzą wykorzystanie technologii po powrocie nauki do klas szkolnych.
Podczas webinaru Akademii Cyfrowego Dyrektora Microsoft poprosiliśmy dyrektorów szkół o przedstawienie korzyści wykorzystania technologii w szkołach, przykłady wykorzystania narzędzi Office 365 i pomysły na wykorzystanie elementów pracy online po powrocie do szkolnych ławek. O tym, w jaki sposób wykorzystują technologie w działalności szkoły, opowiadały Wioletta Grochowicz, Dyrektorka w Centrum Edukacji Multimedialnej w Piasecznie oraz Mariola Kosztołowicz, Dyrektorka w Szkole Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Morawicy. Obie panie należą do społeczności Microsoft Innovative Educator Expert.
Nasza szkoła weszła w nauczanie zdalne przygotowana, gdyż pracowaliśmy już w Office 365. Jeszcze przed pandemią założyłam wirtualny pokój nauczycielski, w którym określiliśmy cztery obszary wymiany: 1. Tablica ogłoszeń, 2. Kalendarz wydarzeń, 3. Dokumentacja szkolna, 4. Współpraca nauczycieli – udostępnianie raportów z badań, wypracowywanie dokumentów, praca pedagoga współpracującym z nauczycielami. – opowiadała Mariola Kosztołowicz. W Microsoft Teams odbywały się regularne spotkania zespołów nauczycieli i wymiana informacji. Każdy zespół miał lidera i swoje miejsce w Teamsach. Tam nauczyciele angażowali się w konkretne zadania. Taki wirtualny pokój nauczycielski jest dobrym rozwiązaniem, które powinno funkcjonować także po powrocie do nauki stacjonarnej – zauważyła.
W trakcie edukacji zdalnej ciekawym pomysłem były także wirtualne spacery edukacyjne dyrektora, które pozwalały obserwować, jak przebiegają zajęcia. W określony dzień ustalany był cel wizyty (np. jak uczniowie zapoznają się z celami lekcji, albo jak witają się), a następnie dyrektor włączał się na zajęcia na 2 do 5 minut i obserwował wybrany fragment lekcji. Takie obserwacje – w połączeniu z badaniami środowiska szkolnego i społeczności z wykorzystaniem Microsoft Forms, pozwalały uzyskać więcej danych na temat jakości prowadzonych zajęć i nauczyciele mogli pracować razem nad usprawnieniami.
Świat zmienia się w kierunku cyfryzacji i tak już będzie. Także w szkole. – zauważyła Wioletta Grochowicz. W szkole w Piasecznie realizowano z wykorzystaniem wiele wycieczek wirtualnych po całym świecie (można wykorzystać tu Skype in the Classroom lub Flipgrid Live Events), a także zapraszano wykładowców uczelni wyższych. Stworzono także Klub Podróżnika – a na spotkania szkoła zapraszała ciekawych gości mówiących po angielsku – uczniowie mieli możliwość ćwiczenia języka. Uruchomiono również cykl „Gotowanie na ekranie po angielsku”. Podobnie jak w szkole w Morawicy, postarano się wykorzystać efektywnie Microsoft Teams do spotkań z uczniami i rodzicami, ale i do pracy zespołów nauczycieli.
Obie szkoły mocno postawiły na koncepcję „szkoły uczącej się”. Przykład idzie z góry – cały czas trzeba mówić, że wszyscy się uczymy i jesteśmy w procesie nauki. Nie stoimy w miejscu. – zauważyła dyrektor Grochowicz.
W rozmowie pojawiło się wiele ciekawych sposobów wykorzystania technologii w pracy szkoły podczas edukacji zdalnej, które z pewnością mogą zainspirować dyrektorów i nauczycieli w innych placówkach oświatowych. Zapraszamy do obejrzenia nagrania:
***
Zapraszamy także na stronę: Akademia Cyfrowego Edukatora – Microsoft dla Edukacji, na której można zapisać się na kolejne webinaria, a także znaleźć praktyczne szkolenia, kursy i inspiracje.
W razie pytań, zapraszamy do kontaktu z Zespołem Microsoft dla Edukacji
na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl (2008) i organizatorem cyklu INSPIR@CJE. Zajmuje się zawodowo polską edukacją od ponad 15. lat i jest głęboko zaangażowany w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacji, Jak będzie zmieniać się edukacja?). Realizuje projekty edukacyjne i szkoleniowe o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Blisko współpracuje z nauczycielami i szkołami. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP.
Ostatnie komentarze