Jak technologia pomogła rozwiązać (nie)standardowe problemy dyrektora w trakcie zdalnej nauki?

fot. Adobe Stock

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Powrót do szkół jest okazją do wielu refleksji na temat funkcjonowania szkół kiedyś i dziś. Czy nie mając dostępu do nowoczesnych technologii edukacyjnych, takich jak na przykład Microsoft Teams, dalibyśmy radę utrzymać w działaniu szkolnictwo w pandemii? Jakby to wyglądało, gdyby taka sytuacja pandemiczna zdarzyła się 30 lat wcześniej? Czy można lepiej przygotować samorządowe, publiczne szkoły na taką ewentualność?

Szkoły na pewno zostały zaskoczone przez rozwój wypadków w pandemii. Musiały mierzyć się – i nadal to robią – z wieloma sytuacjami, które wcześniej nie zdarzały się w ich działalności. O różnych niestandardowych wyzwaniach i problemach edukacji szkolnej podczas webinarium Akademii Cyfrowego Edukatora Microsoft opowiadał Dariusz Andrzejewski, dyrektor Samorządowej Szkoły Podstawowej nr 6 we Wrześni.

Technologia, rozumiana w jak najszerszy sposób, daje ogromną szansę w działaniach związanych z edukacją tak w szkole, jak i w całej gminie. Należy jednak pamiętać, że przede wszystkim ma ona służyć społeczności szkolnej i tak powinniśmy ją organizować. Nie jest na pokaz ani dla zabawy, nie powinna być używana jedynie „od święta”, ale codziennie, na wszystkich przedmiotach. Zwłaszcza dziś widzimy, że technologia – co podkreśla dyr. Andrzejewski – daje uczniom i nauczycielom szansę na skuteczną współpracę. A nawet więcej – pozwala znacznie poszerzyć działalność edukacyjną szkoły, choćby w obszarze organizacji różnych wydarzeń, spotkań, konferencji, itp.

Dariusz Andrzejewski zwrócił także uwagę, że w rzeczywistości to, że szkoły we Wrześni dobrze poradziły sobie w etapie edukacji zdalnej, to rezultat pewnego długofalowego planowania w gminie. Choć komputery są obecne w szkołach od dawna, to tak naprawdę wyższy poziom działania (i bezpieczeństwa) zapewnia dopiero sieć światłowodowa, bo dzięki niej współpraca na poziomie wszystkich nauczycieli i uczniów może przebiegać sprawnie i bez opóźnień. We Wrześni już w 2014 roku samorząd zaczął inwestować w połączenie wszystkich szkół i instytucji okołoszkolnych jedną siecią światłowodową. Dało nam to naprawdę wiele podczas pandemii – dzięki temu mogliśmy zacząć realnie i codziennie wykorzystywać dostępne w sieci narzędzia i treści edukacyjne” – mówił Andrzejewski. Co więcej, w gminie zadbano, aby wszystkie szkoły miały równy dostęp do nowoczesnych narzędzi edukacyjnych. Już od kilku lat wszystkie szkoły w gminie korzystają z Office 365. Mamy też Master Administratora, który zarządza całą siecią szkolną w gminie, czyli ok. 4500 kont uczniowskich i 450 nauczycielskich. Jest to system pojedynczego logowania, co daje dostęp jednocześnie do wielu usług w szkole i w mieście.

Musimy być świadomi, że nie da się (i nie ma to sensu) przenieść tych samych praktyk i zachowań z klasy offline do zdalnego nauczania. Trzeba dopasować proces dydaktyczny i wszystkie jego elementy. I wiele czasu poświęcić, na dopracowywanie różnych elementów procesu nauczania. Pod tym względem nadal mamy wiele do nauczenia się. W zdalnej edukacji wcale nie jest łatwo nauczać i uczyć się - dostrzegamy wiele problemów i minusów – przekonywał Andrzejewski. Warto o tym teraz rozmawiać i spisywać swoje doświadczenia.

Już na początku pandemii dość szybko przeszliśmy na organizację zajęć na platformie Microsoft Teams. Wyzwaniem było jedynie przygotowanie pewnych standardów, jak zorganizować szkołę w etapie zdalnej edukacji. – mówił dyr. Andrzejewski. Office 365 jest środowiskiem dedykowanym do współpracy. Natomiast jednocześnie daje nauczycielom wolność wyboru narzędzi. Nasi nauczyciele sami potrafili wyszukiwać sobie narzędzia, którymi chcieli uczyć i stosowali je w pracy z uczniami. Pozwoliło to zgromadzić portfolio ciekawych metod pracy.

Zapraszamy do obejrzenia nagrania z kolejnego webinarium Akademii Cyfrowego Dyrektora:

***

Zapraszamy także na stronę: Akademia Cyfrowego Edukatora – Microsoft dla Edukacji, na której można zapisać się na kolejne webinaria, a także znaleźć praktyczne szkolenia, kursy i inspiracje.

W razie pytań, zapraszamy do kontaktu z Zespołem Microsoft dla Edukacji
na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl (2008) i organizatorem cyklu INSPIR@CJE. Zajmuje się zawodowo polską edukacją od ponad 15. lat i jest głęboko zaangażowany w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Realizuje projekty edukacyjne i szkoleniowe o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Blisko współpracuje z nauczycielami i szkołami. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie