Lubimy opowiadać historie i lubimy ich słuchać! Człowiek szuka różnych form przekazywania opowieści – od słowa pisanego i mówionego przez muzykę, film, obraz czy gry – planszowe i komputerowe. Z przyjemnością zanurza się w coraz to nowych historiach, ale też chętnie formułuje własne, od codziennych relacji z przebiegu dnia po tworzenie rodzinnych legend czy relacje wydarzeń, w których uczestniczył.
Skoro z historiami jest nam – ludziom – tak bardzo po drodze, to dlaczego nie popatrzeć na historię – przedmiot szkolny – jak na serię niezwykłych, niemal niewyczerpanych opowieści, które rozwijają ciekawość świata i empatię, uczą logicznego myślenia, wyciągania i formułowania wniosków czy wyrażania własnej opinii. Tak właśnie uczy Alina Idzikowska z warszawskiej Szkoły Podstawowej nr 217, trenerka #SuperKoderów, która ma wiele pomysłów i propozycji na to, jak zaprosić uczennice i uczniów do takiego właśnie doświadczania lekcji historii. Opowiadała o tym podczas webinaru Jak nowocześnie uczyć historii?, podczas którego prezentowała liczne metody pracy i narzędzia (zarówno online’owe, jak i offline’owe), po które warto sięgać, by zaangażować młodzież w zajęcia i sprawić, by nauka była dla nich pełnym nowych wrażeń i wyzwań przedsięwzięciem.
Alina Idzikowska zaznacza, że rozmowa wciąż jest punktem wyjścia podczas zajęć historycznych! W końcu każde wydarzenie z przeszłości musi być ujęte w jakąś narrację. Nie jest to oczywiście równoznaczne z formą wykładu i nie wyklucza wprowadzania nowych rozwiązań, zabawy i eksperymentowania. Podczas lekcji historii jest na to wszystko miejsce. I nie chodzi o zasypanie dzieciaków narzędziami, lecz postawienie na ich aktywny udział.
Zapraszamy do obejrzenia nagrania:
Dlaczego warto obejrzeć ten webinar?
- Dowiesz się, jakie metody sprawdzają się na lekcjach historii i jakie korzyści edukacyjne za nimi idą;
- Zbierzesz pomysły na nowe formy przekazywania i utrwalania wiedzy przez uczennice i uczniów;
- Odkryjesz nowe bezpłatne e-narzędzia, dzięki którym sprawisz, że treści zajęciowe będą dla dzieciaków bardziej namacalne i zrozumiałe;
- Dowiesz się, dlaczego warto włączać w lekcje historii treści związane z programowaniem.
Ponadto poznasz założenia nowej ścieżki historycznej dla uczennic i uczniów klas 5. szkoły podstawowej stworzonej przez Radka Potraca i Alinę Idzikowską. Ścieżka składa się z 9. lekcji wzbogaconych wciągającą fabułą i atrakcyjnymi zadaniami o różnym stopniu trudności. Podróżnicy w czasie z jednej strony sięgają po nowoczesne narzędzia cyfrowe, chętnie wykorzystywane przez dzieciaki podczas zajęć, z drugiej strony kierują uwagę na procesy historyczne, dotykają fascynujących zagadnień kulturowych, pozwalają rozwijać wyobraźnię i przybliżają zupełnie niezrozumiałe z perspektywy człowieka w XXI wieku zjawiska społeczne. Więcej o ścieżce tutaj.
Przydatne linki
Podczas webinaru Alina Idzikowska opowiadała o wielu stronach i narzędziach, po które warto sięgać. Przydadzą się one nie tylko na lekcjach historii, świetnie sprawdzą się także na innych zajęciach. Dla ułatwienia przygotowaliśmy ich listę:
Przydatne portale edukacyjne:
https://artsandculture.google.com/
https://earth.google.com/web/
https://suite.smarttech-prod.com/library
https://scratch.mit.edu/
Filmy nawiązujące do historii:
https://archeologie.culture.fr/lascaux/fr/visiter-grotte-lascaux/salle-taureaux
https://www.youtube.com/watch?v=cs9X2RiKb2E&t=303s
Quizy:
https://kahoot.com/schools-u/
https://quizizz.com/admin
Materiały o robotach:
https://www.makeblock.com/
https://mblock.makeblock.com/en-us/
https://www.youtube.com/watch?v=vNTSZ8erDq8
***
#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-14 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki czy języków obcych. Więcej informacji: www.superkoderzy.pl.
Notka o autorce: Joanna Kluz jest koordynatorką programu #SuperKoderzy w Fundacji Think!
Ostatnie komentarze