Interdyscyplinarne zajęcia STEAM łączące roboty, kodowanie i druk 3D

fot. Photon Entertainment

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Roboty i programowanie zestawione z pięknem wzorów ukrytych w naturze? To połączenie, które zapowiada wiele emocjonujących doświadczeń. Możliwości są dziś (niemal) nieograniczone. Możemy zorganizować STEAM-owe zajęcia online, które wprowadzą uczniów i nauczyciela w świat przyrody, matematyki i kodu, a zwieńczone zostaną zagadnieniami z zakresu inżynierii i architektury. Zobaczmy jak.

To wszystko się łączy!

Wielką przyjemność, a wręcz intelektualną satysfakcję sprawia odkrywanie połączeń w pozornie odległych dziedzinach wiedzy i działalności człowieka. Gdy w zwykłym kalafiorze uda się dostrzec złotą spiralę, a w nowej konstrukcji architektonicznej kształt płetwy wieloryba, trudno o powstrzymanie zachwytu. I właśnie do takich odkryć oraz zadziwień zaprasza Małgorzata Rabenda w webinarze #SuperKoderskim "Jak połączyć ze sobą roboty Photon, Scratcha i druk 3D", do którego obejrzenia gorąco zachęcamy.

Począwszy od Photona i technicznych porad, jak sprawić, by ten zaczął rysować, trenerka prowadzi nas przez świat wzorów, sięgając po różne narzędzia – język wizualny Scratch czy program Tinkerkard, prezentuje interesujące projekty – realizowane w formie 3D, możliwe do wykonania z uczennicami i uczniami w różnym wieku. Stąd przechodzi płynnie do wzorów i obiektów występujących w naturze i do inspiracji, które czerpie człowiek, szukając najlepszych rozwiązań w budownictwie. Podczas przywołana jest także metoda Design Thinking, zachęcając do czerpania z niej podczas lekcji przy okazji omawiania powyższych zagadnień.

Brzmi jak dużo informacji? Tak, jest ich dużo, ale ułożone zostały przez Małgorzatę Rabendę w przemyślany sposób, prowadząc odbiorcę spotkania przez kolejne etapy i dzieląc się z nim sprawdzonymi pomysłami na zajęcia. Zachęcamy do oglądania:

Dlaczego warto obejrzeć ten webinar?

  • Tematyka jest zaskakująca, nieoczywista i bardzo wciągająca,
  • Prowadząca prezentuje pomysły, które możesz zastosować zarówno w młodszych, jak i starszych klasach szkoły podstawowej,
  • Zdobędziesz wartościowe zasoby w postaci zaprezentowanych narzędzi i filmów, a także dowiesz się, jak możesz je wykorzystać,
  • Weźmiesz udział w zajęciach prowadzonych w duchu metodologii STEAM, co pokaże Ci jej potencjał,
  • Dowiesz się, jak wprowadzać niełatwe pojęcia z dziedzin matematyki, biologii i architektury.
  • Z webinaru skorzystasz zarówno jako nauczyciel(ka) matematyki, przyrody, techniki czy plastyki – ale nie tylko – to ciekawy materiał dla każdej osoby zainteresowanej prowadzeniem interdyscyplinarnych zajęć.

Przydatne linki:

Nie przepisuj linków z nagrania! Przygotowaliśmy dla Ciebie wykaz wszystkich przydatnych źródeł, o których Małgorzata Rabenda opowiada podczas webinaru:

1. Uchwyt na marker do robota Photon: https://portal.photon.education/pl/projekt/64-uchwyt-na-marker 
2. Prezentacja – jak zaprojektować liniowy wzór liścia w Tinkerkard (do pobrania): https://lessonplan.prd.tinkercad.com/assets/2020-12-09T16/a77629ee.pptx 
3. Polskojęzyczne wideo o fraktalach: https://www.youtube.com/watch?v=1-O80mq4aDA 
4. Programowanie fraktali w Scratchu – przykładowe projekty: https://scratch.mit.edu/projects/651396701 / https://scratch.mit.edu/projects/651402278.
5. Trójkąt Sierpińskiego: a. projekt w Scratchu: https://scratch.mit.edu/projects/651406589 / b. projekt 3D w Tinkerkard: https://www.tinkercad.com/things/0CmlrvfQ0kx 
6. Biomimikra – projekty w Tinkerkard: https://www.tinkercad.com/lessonplans/biomimicry-and-using-nature-as-a-design-partner 
7. Syntentyczny jedwab pajęczy: https://biotechnologia.pl/biotechnologia/biosyntetyczny-jedwab-pajeczy,18215 
8. Metoda Design Thinking: https://youtu.be/CewmbfULu9Q 
9. Scenariusze #SuperKoderów: https://superkoderzy.pl/scenariusze/ 

***

#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-14 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki czy języków obcych. Więcej informacji: www.superkoderzy.pl.

 

Notka o autorce: Małgorzata Rabenda – przez 28 lat nauczycielka matematyki i informatyki, dyrektorka szkoły, obecnie kieruje oświatą, kulturą i sportem w JST. Certyfikowana trenerka i coach, specjalistka terapii kognitywnej (The Feuerstein Institute), International Values Consultant (Lambent coaching), Ekspertka Personalnego Rozwoju Organizacji, Microsoft Certified Educator, Microsoft innovative Educator Expert, Photon EdTech Expert. Autorka i realizatorka wielu programów szkoleniowych. Wpisana na listę 100 osób, które w wyróżniający sposób przyczyniły się do podniesienia umiejętności cyfrowych w Polsce w latach 2019-2021. Należy do społeczności #SuperBelfrów.

 

Jesteśmy na facebooku

fb
Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Ostatnie komentarze

  • Written by Ppp
    Widzę, że jest Pani nauczycielką WCZESNOSZKOLNĄ. Tym czasem na studiach miałem profesora, który twie...
  • Written by Robert Raczyński
    Współczesność sprzyja odzwyczajaniu ludzi od narracji oraz potrzeby pełniejszej wypowiedzi, argument...
  • Written by danuta
    Też często nad tym się zastanawiam. Osobiście uwazam, że podczas mądrego sprawdzianu człowiek się uc...
  • Written by Robert Raczyński
    Panie Dyrektorze, nie docenia Pan zdolności adaptacyjnych społeczeństwa. Do obniżenia poziomu usług ...
  • Written by Roman
    Dzień kropki to coraz bardziej popularne święto. Nasza szkoła w tym roku też będzie je organizować. ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie