Edukacja finansowa 2.0 (2007)

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ImageBank Rezerwy Federalnej w Chicago wspólnie z VISA USA zorganizował webinar poświęcony edukacji finansowej i finansom osobistym. Ponad dwugodzinne seminarium miało miejsce 1 maja w Chicago, a dzięki Internetowi można było oglądać i słuchać przedstawicieli amerykańskich instytucji finansowych, organizacji pozarządowych i władz stanowych na całym świecie.

 

Webinar odbywał się w ramach projektu „Money Smart Week”, którego organizatorem jest oddział Banku Rezerwy Federalnej w Chicago. W dniach 30 kwietnia – 5 maja w Chicago i stanie Illinois odbywa się ponad 300 wydarzeń z zakresu edukacji finansowej.

Webinar podzielono na dwie części. W pierwszej przedstawiciele sektora publicznego i prywatnego zastanawiali się, czy władze państwowe powinny narzucić odgórne ramy edukacji finansowej społeczeństwa. Część druga została poświęcona modelowym działaniom, a celem dyskusji przedstawicieli organizacji i instytucji realizujących programy edukacyjne było wskazanie, jakie rozwiązania się sprawdzają, a jakie nie.

Uczestnicy dyskusji doszli do wniosku, że w dzisiejszych czasach edukacja finansowa powinna być priorytetem dla władz publicznych. Powinny one przede wszystkim koordynować i finansować działania edukacyjne na poziomie krajowym, a także poprzez budowanie partnerstwa z uczestnikami rynku finansowego, tworzyć odpowiedni klimat dla rozwoju edukacji finansowej.

W Stanach Zjednoczonych, podobnie jak w Polsce, nie ma obowiązkowych zajęć na etapie edukacji szkolnej poświęconych finansom osobistym. Tylko niektóre władze stanowe zdecydowały się wprowadzić ramy organizacyjne i prawne dla realizacji takich dodatkowych zajęć. Uczestnicy dyskusji doszli do wniosku, że szkoły są właściwym miejscem do nauczania młodych ludzi praktycznych umiejętności związanych z finansami. Ponieważ jednak nauczycielom brakuje wiedzy i umiejętności z tego zakresu, szkoły powinny bardziej otwierać się na przedstawicieli sektora finansowego i współpracować z instytucjami finansowymi przy realizacji programów edukacyjnych.

Nauczyciele powinni wykazywać się większym zaangażowaniem, gdyż muszą mieć świadomość, że właściwa edukacja finansowa jest dziś takim samym wymogiem, jak umiejętność liczenia, pisania, czy mówienia. Bez właściwej edukacji finansowej życie młodych ludzi po opuszczeniu szkoły będzie bardzo trudne. A w zasadzie już jest trudne, zwłaszcza w środowiskach osób uboższych, które nie mają dostępu do zasobów wiedzy o finansach osobistych. Nie należy też ograniczać ram tej edukacji do młodzieży – potrzebują jej równie pilnie osoby dorosłe. Edukacja finansowa powinna być działaniem powszechnym, realizowanym przez cale życie - od dziecka do emeryta.

Wnioski, do jakich doszli uczestnicy dyskusji w Chicago, można w zupełności odnieść do sytuacji w naszym kraju. Problemy związane z niskim stanem wiedzy finansowej społeczeństwa, które rozpoczęto już rozwiązywać w Stanach Zjednoczonych, w Polsce wciąż czekają na rozwiązanie.

Internet stwarza nowe możliwości rozwoju edukacji, zwiększając dostęp do wartościowych źródeł wiedzy i informacji. Zamiast wyjazdu na konferencję zagraniczną i ponoszenia kosztów z nią związanych, można wyposażyć się w dobry komputer i odpowiednie oprogramowanie, aby śledzić dyskusję na interesujące nas tematy tysiące kilometrów od nas. Takie narzędzia edukacyjne są jeszcze dość drogie, ale w perspektywie kilku lat, wraz z poprawą przepustowości, jakości transmisji oraz zapewnieniem większej interaktywności uczestników webinaru, coraz częściej będziemy mogli uczyć się uczestnicząc w wartościowych wydarzeniach w różnych częściach świata.

Image

 

Zobacz webinar: http://www.practicalmoneyskills.com/summit2007/webcast.php

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie