Poznaj Wakelet - zostań mistrzem edukacji zdalnej

fot. Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Od poniedziałku dzieci z klas 1-3 szkoły podstawowej dołączyły do uczniów uczestniczących w lekcjach online w zaciszu swoich domów. Sytuacja jest trudna dla uczniów, nauczycieli i rodziców, ponieważ nadszedł czas poważnych wyzwań, którym trzeba stawić czoła. Nie każdy ma odpowiednie warunki mieszkaniowe, aby uczyć się w ciszy i spokoju, nie każdy dysponuje wystarczającym sprzętem, a Internet też potrafi płatać figle w najmniej oczekiwanym momencie. Dużym wyzwaniem jest też konieczność poznania, często skomplikowanych narzędzi TIK, dzięki którym możliwe jest uczestniczenie w procesie edukacyjnym.

W tej sytuacji dobrym rozwiązaniem jest rozpoczęcie korzystania z platformy Wakelet, która jest w pełni bezpłatna (nie ma żadnych limitów i ograniczeń), prosta w użyciu, przejrzysta i umożliwiająca szybkie udostępnianie zasobów, a także współpracę z osobami, które nie posiadają konta na Wakelecie. W tym tygodniu premierę miała polska wersja językowa platformy. Od tej pory korzystanie z jej wszystkich możliwości będzie jeszcze łatwiejsze.

Nauczyciel zaczyna swoją przygodę z Wakeletem od założenia konta - https://wakelet.com/. Następnie może tworzyć osobne przestrzenie dla swoich klas, zespołów nauczycielskich, rodziny lub tylko dla siebie. W tych cyfrowych przestrzeniach jest miejsce na nieograniczoną liczbę kolekcji, zawierających teksty, zdjęcia, filmy, PDFy, linki do różnych zasobów z sieci itd. Przy tworzeniu tych kolekcji mogą pomagać uczniowie, jeśli zostanie im udostępniony link lub kod do współpracy. Nauczyciel zarządza uprawnieniami zaproszonych gości i decyduje, czy dany uczeń będzie mógł kolekcję tylko wyświetlać, czy może dodawać swoje zasoby jako autor, a nawet edytować dany zbiór jako administrator.

Niezwykle przydatną funkcją jest nagrywanie filmów bezpośrednio w Wakelecie. Umożliwia to wbudowana kamera Flipgrida. Dzięki niej uczniowie i nauczyciele mogą w prosty sposób nagrywać trwające do dziesięciu minut materiały filmowe: wypowiedzi, tablicę do pisania i rysowania, a także swój ekran. Filmy, po zatwierdzeniu przez autora, będą od razu dostępne w kolekcji. To doskonały sposób na stworzenie wprowadzenia do lekcji lub materiału instruktażowego dla naszych uczniów.

Bardzo ciekawą funkcją jest wbudowany w Wakeleta czytnik immersyjny. Dzięki niemu każdy tekst zamieszczony w kolekcji może zostać dopasowany do konkretnego ucznia. Odbiorca zasobu samodzielnie może ustawić wielkość i rodzaj czcionki, włączyć automatyczne zaznaczanie części mowy i podział tekstu na sylaby, uruchomić słownik obrazkowy, przetłumaczyć tekst na inne języki oraz włączyć głos lektora. Jest to rozwiązanie, które stanowi szczególne wsparcie w przypadku pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Olbrzymią zaletą Wakeleta jest pełna integracja z usługami Google G Suite oraz Microsoft Office 365. W prosty sposób można dodawać kolekcje do swoich szkolnych zespołów, a także zapisywać w tych kolekcjach materiały udostępnione np. na Teamsach.

Na konferencji INSPIR@CJE 2020 razem z Dorotą Walczuk oraz Moniką Khan, jako Ambasadorki Wakeleta, mówiłyśmy, dlaczego warto zainteresować się tym narzędziem i dołączyć do kilkutysięcznej grupy edukatorów dzielących się zasobami, wiedzą, doświadczeniem i pomysłami całkowicie bezpłatnie, w duchu współpracy i samokształcenia. Grupa Wakelet Polska działa na Facebooku, a nasze wystąpienie możecie obejrzeć tutaj:

Linki do webinariów, w których pokazujemy krok po kroku, jak pracować na platformie Wakelet:

Wakelet – pierwsze kroki

Wakelet - współpraca

***

Konferencja INSPIR@CJE 2020 odbyła się w formule hybrydowej w dniach 26-27 września w Warszawie i Internecie.

Organizatorzy: Edunews.plThink Global sp. z o.o. oraz Fundacja Think!

Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP

Organizacja konferencji była możliwa dzięki zaangażowaniu Partnerów:

Patronat medialny: Głos NauczycielskiWokół szkoły

W 2020 roku zorganizowaliśmy INSPIR@CJE już po raz ósmy (zaczęliśmy w 2013 - a tutaj znajdziecie pewien manifest, dlaczego je organizujemy).

Zapraszamy na kolejne wydarzenia z cyklu!

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie