Czy gry uczą agresywnych zachowań?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ict w edukacjiChociaż gry komputerowe mogą być efektywnymi "nauczycielami", uczniowie spędzający czas na grach komputerowych przesyconych przemocą, zaczynają przyswajać agresywne zachowania już po sześciu miesiącach systematycznego grania – wynika z badań prowadzonych na amerykańskim Uniwersytecie Stanowym Iowa.

 

Tak jak wielu ojców i synów, Douglas Gentile i jego ojciec Ronald Gentile, spędzili wiele godzin rozmawiając na temat gier komputerowych. Była to jednak bardzo rzeczowa dyskusja. Douglas jest asystentem profesora psychologii na Uniwersytecie Stanowym w Iowa i zajmuje się badaniami dotyczącymi wpływu mediów na psychikę dzieci. Jego ojciec, Ronald, jest znanym w Stanach Zjednoczonych specjalistą od metod efektywnego nauczania. Obaj panowie zastanawiali się, w jakim stopniu gry wideo i szkolny proces nauczania są do siebie podobne i czy gry wideo są również odpowiedzialne za rosnącą agresję wśród młodzieży.

 

Ojciec i syn postanowili połączyć własne doświadczenia naukowe i przeprowadzić badanie. Wzięło w nim udział 2500 młodych respondentów w wieku od 8 do 19 lat. Raport z badania został opublikowany na łamach Journal of Youth.

 

Wyniki potwierdziły, że w grach komputerowych są używane te same narzędzia co w procesie nauczania, przez co młodzież potrafi przyswoić określone treści i zachowania tak jak podczas zajęć szkolnych. Zauważono siedem podobieństw pomiędzy grami wideo a skutecznymi nauczycielami, w tym między innymi zdolność do dopasowywania się do poziomu osoby uczącej czy umiejętność wykorzystywania zdobytej wiedzy do rzeczywistości dnia codziennego.

 

Potwierdziły się również przypuszczenia o wpływie gier na agresywne zachowania młodzieży. Uczniowie, którzy grali w gry komputerowe nasycone przemocą, zaczęli przyswajać agresywne zachowania już po sześciu miesiącach systematycznego grania. Wśród uczniów szkół podstawowych grających w gry zawierające w sobie elementy przemocy, ryzyko agresywnych zachowań wzrosło o 73% w porównaniu do grupy dzieci, które uczestniczyły w różnych grach, w tym i takich, które nasycone były przemocą. W stosunku do dzieci, które grały tylko w „bezpieczne” gry, ryzyko takie wzrosło o 263%.

 

”Wiemy bardzo dużo o tym, jak być profesjonalnym i efektywnym nauczycielem, wiemy także jak używać nowoczesnych metod nauczania. W grach wideo jest stosowanych wiele tych samych narzędzi co podczas procesu nauczania w szkołach, dlatego wiele z tych gier ma cechy wysoce efektywnych „nauczycieli”. Dlatego nie bądźmy zaskoczeni, że gry nasycone przemocą uczą młodzież agresywnych zachowań”- mówi Douglas Gentile.

 

Mając na względzie wyniki tego badania, warto zastanowić się nad wyborem odpowiednich gier dla dzieci. Pewne jest, że gry rozwijają wiele umiejętności i są dobrymi nauczycielami. Mogą być skutecznym narzędziem edukacyjnym. Prowadzący badania panowie Gentile zaproponowali wykorzystanie tych narzędzi w nowoczesnej edukacji oraz stworzenie narzędzi edukacyjnych, które mogłyby „myśleć” razem z uczniami, dostosowywać polecenia do umiejętności osoby uczącej się i planu jej działania, a które potrafiłyby również przewidywać podstawowe i możliwe do popełnienia błędy w procesie nauczania.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie