Sidebar

12
Cz, Cze

Dyskusji o komputerach dla uczniów ciąg dalszy

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
ict w edukacjiZorganizowana wczoraj przez Gazetę Wyborczą i Centrum Edukacji Obywatelskiej debata „Laptop dla pierwszoklasisty“ przyniosła wiele informacji, które poszerzają wiedzę na temat proponowanej przez Ministerstwo Infrastruktury inicjatywy przekazania uczniom komputerów. Jej cele wyjaśniali ministrowie: Magdalena Gaj, Katarzyna Hall i Michał Boni.
 
Jak podkreślała autorka pomysłu, wiceminister Magdalena Gaj z Ministerstwa Infrastruktury, nie chodzi o przekazanie laptopów do szkół, ale o szerszy kontekst – budowania kompetencji cyfrowych i spowodowania rzeczywistej zmiany w jakości nauczania w szkołach dzięki technologiom edukacyjnym. Na ten cel rząd chce przekazać prawie miliard złotych pochodzących z wpłat operatorów telefonii komórkowej z tytułu opłat koncesyjnych. Na program składałyby się: zakup komputerów i przekazanie ich szkołom lub uczniom (do ustalenia), szkolenia przygotowujące nauczycieli do sprawnego posługiwania się zasobami cyfrowymi w edukacji, wyposażenie nauczycieli w komputery i udostępnienie edukacyjnych zasobów multimedialnych.

ict w edukacjiNajszerszą wizję inicjatywy przedstawił minister Boni z Kancelarii Premiera, nazwany podczas debaty „ministrem ds. modernizacji“. Musimy zadbać, żebyśmy nie mieli do czynienia z gadżetową rewolucją, tylko z rzeczywistym działaniem budującym przewagę konkurencyjną naszego kraju.

Zdaniem ministra Boniego nie powiniśmy myśleć w kategorii przekazania laptopa uczniowi, lecz lepiej w kategorii tworzenia „klasy laptopowej“, w której wszyscy uczniowie będą mieli możliwość korzystania ze sprzętu, będą mieć połączenie z internetem i będą mogli korzystać z edukacyjnych zasobów publicznie dostępnych. W dalszej perspektywie powinniśmy myśleć o ustawie o otwartych zasobach edukacyjnych, która ureguluje zasady korzystania przez szkoły z materiałów powstających ze środków publicznych. Należy również myśleć o wsparciu nauczyciela epoki cyfrowej. Każdy nauczyciel powinien zdobywać kompetencje do posługiwania się technologiami cyfrowymi w nauczaniu, a nie tylko nauczyciel informatyki. Wreszcie uczeń – komputery i technologie muszą mu służyć do zdobywania wiedzy, ale również do rozwijania umiejętności uczenia się. I nauczyciel i uczniowie tworzą razem małą społeczność w klasie i w ramach tej społeczności uczą się razem od siebie i rozwijają umiejętność współpracy, która jest kluczowa na rynku pracy.

Bogatymi doświadczeniami i informacjami podzielili się zaproszeni na debatę eksperci z Portugalii, Wielkiej Brytanii i Szwecji.

W Portugalii mijają już 3 lata od wprowadzenia programu Magellan i jego organizatorzy mogli się pochwalić wieloma sukcesami w szkołach. Mario Franco, prezes Foundation for Mobile Communications, koordynator portugalskiego programu e-Szkoła z Lizbony zwrócił uwagę, że nowoczesna edukacja jest katalizatorem zmian społecznych, ale i gospodarczych. Decyzja o oddaniu na własność uczniom komputerów okazała się mieć istotny wpływ na całą rodzinę, która (zwłaszcza w przypadku uboższych osób) zaczęła częściej korzystać z Internetu zarówno dla przyjemności, ale i dla załatwiania różnych spraw (np. dostępu do e-konta bankowego). Ważne było również uczenie dzieci odpowiedzialności za własny sprzęt i dbanie o niego.

O portugalskim „Planie technologicznym dla edukacji“ opowiadała dyrektor Sofia Cordeiro z Ministerstwa Edukacji. Zwróciła uwagę, że wdrożenie projektu poprzedziła głęboka diagnoza potrzeb i wyzwań. Wynikało z niej wiele niedostatków i braków, które powodowały, że na starcie szkoła w Portugalii była dość zacofana i nieprzygotowana do prowadzenia nowoczesnej edukacji z wykorzystaniem urządzeń multimedialnych (m.in. braki sprzętu, wolne połączenia internetowe, niedostatecznie rozwinięte sieci, brak wsparcia technologicznego, niedostateczne cyfrowe zasoby edukacyjne, brak platform edukacyjnych, nauczyciele nieprzygotowani do korzystania z narzędzi ICT, brak systemu kształcenia kompetencji cyfrowych). W „Planie...“ założono ambitne cele, aby poprawić sytuację w edukacji i sprawić, że Portugalia znajdzie się w gronie pięciu krajów najbardziej zaawansowanych w modernizacji technologicznej szkolnictwa.

Portugalczycy podjęli się działań w trzech obszarach:
»  technologii (szkoły otrzymały zestawy komputerów, projektorów wideo i tablic interaktywnych, szerokopasmowy szybki internet, rozbudowano sieci lokalne i zapewniono dostęp do internetu przez wifi, aby zajęcia z internetem mogły być prowadzone w każdej klasie, a jednocześnie prowadzono działania mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa korzystania z internetu przez uczniów);
»
cyfrowych zasobów edukacyjnych (stworzenie narodowego portalu z zasobami edukacyjnymi oraz szkolnego systemu zarządzania usługami edukacyjnymi Simplex);
»
szkoleń nauczycieli (wprowadzono obowiązkowe szkolenia, nauczyciele zostali objęci obowiązkiem zdobycia certyfikatu umiejętności cyfrowych, wprowadzono staże pogłębiające umiejętności nauczycieli z e-dydaktyki i wreszcie zmodernizowano system kształcenia przyszłych nauczycieli).

Równolegle zadbano o zorganizowanie wsparcia technologicznego dla szkół i wdrożono program 1:1, czyli każdy uczeń otrzymał na własność komputer (osoby uboższe za darmo, a inne za niewielką odpłatnością). Przekazanie komputerów uczniom było zatem elementem złożonego planu i okazało się, że program przyczynił się znacząco do poprawy rezultatów edukacyjnych dzieci.

Z kolei Neil Selwyn, wykładowca i badacz Instytutu Edukacji, University of London, zwrócił uwagę na pozytywny wpływ wprowadzenia technologii edukacyjnych do szkół, opierając się na wynikach badań prowadzonych od kilkunastu lat przy okazji wprowadzania do szkół różnych technologii edukacyjnych w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. Do podstawowych i popartych wynikami badań korzyści zaliczyć można:
»  przygotowanie uczniów (a nawet rodzin) do życia w społeczeństwie informacyjnym,
»
zainteresowanie i zaangażowanie uczniów i ich rodziców w proces uczenia się,
»
poszerzenie zakresu umiejętności uczniów potrzebnych we współczesnym świecie,
»
zwiększenie ilości i jakości treści pisanych przez uczniów (umiejętności pisania),
»
ułatwienie w korzystaniu w nauce w klasie szkolnej z różnorodnych technologii.

Z drugiej strony Selwyn zauważył, że wiemy również, iż technologie edukacyjne w szkole raczej nie rozwiązują problemów szkół słabych, nie niwelują różnic w rozwoju pomiędzy uczniami, niekoniecznie też korzystanie z laptopa przez ucznia przyczynia się do lepszych wyników w testach.
Komentarze (5)
This comment was minimized by the moderator on the site
Wspomniana idea "klasy laptopowej", jako realizacja technologii mobilnej w szkole, znalazła się już ponad dwa lata temu w ekspertyzie projektu Premiera "Laptop dla gimnazjalisty", jaką wykonałem na zamówienie KPRM. Ekspertyza będzie dostępna...
Wspomniana idea "klasy laptopowej", jako realizacja technologii mobilnej w szkole, znalazła się już ponad dwa lata temu w ekspertyzie projektu Premiera "Laptop dla gimnazjalisty", jaką wykonałem na zamówienie KPRM. Ekspertyza będzie dostępna wkrótce na stronie mmsyslo.pl.

Oby kolejny projekt nie zakończył się dyskusją, pomysłami, ekspertyzami. Przy okazji - może warto skorzystać z dotychczasowych przemyśleń, a także konkretnych działań - projekt Dolnośląska e-Szkoła jest realizowany za zasadach opisanych w "Kierunkach" i ekspertyzie, które przygotowałem dla MEN i KPRM.

Pozdrawiam, Maciej M Sysło
More
Maciej M. Sysło
This comment was minimized by the moderator on the site
Rozumiem że obecnie robimy podstawienie, i zamiast "twórczość Słowackiego" podstawiamy "laptop". Ale proszę państwa, jak ja mam pisać dlaczego uwielbiam laptopy, jak ja ich po prostu nienawidzę, mam do laptopa awersję. Komputery stacjonarne to co...
Rozumiem że obecnie robimy podstawienie, i zamiast "twórczość Słowackiego" podstawiamy "laptop". Ale proszę państwa, jak ja mam pisać dlaczego uwielbiam laptopy, jak ja ich po prostu nienawidzę, mam do laptopa awersję. Komputery stacjonarne to co innego, ale laptopów nie cierpię i już. Z tą komputeryzacją to jest tak, że można dużo zmieniać, żeby nic nie zmienić. Niech rząd coś zrobi, żeby polski uczeń nie musiał na lekcji nauczycielowi przez plecy zaglądać do internetowego dziennika Librus, bo jakoś nie wszyscy Polacy pałają wielkim entuzjazmem do opłat w wysokości 20zł na rok za to udogodnienie (zresztą mają rację, ta usługa powinna być, jak wiele innych usług w internecie, darmowa - jestem tego co tu piszę pewien).
More
Jan Soliwoda
This comment was minimized by the moderator on the site
Uważam, że najlepszym rozwiązaniem byłyby nie laptopy, ale nowoczesne tablety z dziesiątkami aplikacji służącymi edukacji. I byłyby tu niższe koszty, co pozwoliłoby jeszcze doposażyć szkoły w lepszą sieć, rzutniki i tablice interaktywne.
A co do...
Uważam, że najlepszym rozwiązaniem byłyby nie laptopy, ale nowoczesne tablety z dziesiątkami aplikacji służącymi edukacji. I byłyby tu niższe koszty, co pozwoliłoby jeszcze doposażyć szkoły w lepszą sieć, rzutniki i tablice interaktywne.
A co do odpłatności za oprogramowanie (@ Jan Soliwoda) - ktoś to musi stworzyć i czyni nakłady po to, aby sprzedać i zarobić. Niektórzy zatrudniają się na umowę o pracę, a inni prowadzą własne firmy i działalność gospodarczą. Nie ma darmowych obiadów - zawsze ktoś za nie musi zapłacić. Więc nie nawołujmy do powrotu socjalizmu...
More
Marcin Polak
This comment was minimized by the moderator on the site
Tablet to nie jest jednoznaczna nazwa. Za takie uważa się zarówno e-czytniki, jak i urządzenia typu iPad. Te pierwsze na ogół wykorzystują e-papier, a te drugie - ekrany. Te pierwsze mają więc ograniczone zastosowania. Ale nie rozpoczynajmy...
Tablet to nie jest jednoznaczna nazwa. Za takie uważa się zarówno e-czytniki, jak i urządzenia typu iPad. Te pierwsze na ogół wykorzystują e-papier, a te drugie - ekrany. Te pierwsze mają więc ograniczone zastosowania. Ale nie rozpoczynajmy dyskusji od: tablet jest lepszy od laptopa, a od laptopa - zwykły PC. Zacznijmy od celu, czemu mają służyć, i dobrać urządzenie do celu. Każde ma jakieś wady i zalety i nie ma urządzenia odpowiedniego do wszystkich celów edukacyjnych. A więc tym bardziej zacząć trzeba od celów edukacyjnych. Jak już pisałem, wyrównywanie szans nie jest celem edukacyjnym.

Proszę zauważyć, że im mniejsze urządzenia, tym bardziej służą one głównie do "konsumpcji" informacji, a my mówimy o szkole innowacyjnej i twórczym uczniu. To się kłóci.

Mogę polecić już swój portal http://mmsyslo.pl, gdzie będę pisał także o edukacji i zamieszczał różne materiały. Wkrótce rozważania o laptopach i moja ekspertyza projektu premiera z 2008 roku "Komputer dla gimnazjalisty". Tam także będzie można się wypowiadać.

Pozdrawiam, Maciej M Sysło
More
Maciej M. Sysło
This comment was minimized by the moderator on the site
Czy nauczyciele kiedykolwiek otrzymali od MEN komputery? Jeśli nie (a nie dostali), to dlaczego nauczyciele akademiccy zatrudnieni na uczelniach zakup komputerów mogą odliczyć od podatku a nauczyciele szkół średnich, gimnazjów i podstawówek nie...
Czy nauczyciele kiedykolwiek otrzymali od MEN komputery? Jeśli nie (a nie dostali), to dlaczego nauczyciele akademiccy zatrudnieni na uczelniach zakup komputerów mogą odliczyć od podatku a nauczyciele szkół średnich, gimnazjów i podstawówek nie mogą? Niech ten głos zostanie prawidłowo odebrany. Nie jestem za kolejnymi zwolnieniami, ulgami i darmowymi prezentami. Uważam że nauczyciele akademiccy powinni utracić swój "komputerowy" przywilej. Tak samo z uczniami akurat klas pierwszych. Obdarowując jednych niejako krzywdzimy innych - tych których pominęliśmy w rozdawnictwie. Jeśli premier miał rozdawnictwo w swoim expose, to niezły blamaż z jego strony; najlepiej niech teraz rząd zamknie usta na kłódkę w tej wstydliwej sprawie i niech już lepiej rząd do tej sprawy nie powraca.
More
Jan Soliwoda
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
😀 🧑🏻 ❤️ 🍀 🍌 💡 ✈️
No Emojis found
😀😃😄😁😆😅🤣😂🙂🙃😉😊😇🥰😍🤩😘😗😚😙😋😛😜🤪😝🤑🤗🤭🤫🤔🤐🤨😐😑😶😏😒🙄😬🤥😌😔😪🤤😴😷🤒🤕🤢🤮🤧🥵🥶🥴😵🤯🤠🥳😎🤓🧐😕😟🙁☹️😮😯😲😳🥺😦😧😨😰😥😢😭😱😖😣😞😓😩😫🥱😤😡😠🤬😈👿💀☠️💩🤡👹👺👻👽👾🤖😺😸😹😻😼😽🙀😿😾🙈🙉🙊
👋🤚🖐️🖖👌🤏✌️🤞🤟🤘🤙👈👉👆🖕👇☝️👍👎👊🤛🤜👏🙌👐🤲🤝🙏✍️💅🤳💪🦾🦿🦵🦶👂🦻👃🧠🦷🦴👀👁️👅👄👶🧒👦👧🧑👱👨🧔👨‍🦰👨‍🦱👨‍🦳👨‍🦲👩👩‍🦰🧑‍🦰👩‍🦱🧑‍🦱👩‍🦳🧑‍🦳👩‍🦲🧑‍🦲👱‍♀️👱‍♂️🧓👴👵🙍🙍‍♂️🙍‍♀️🙎🙎‍♂️🙎‍♀️🙅🙅‍♂️🙅‍♀️🙆🙆‍♂️🙆‍♀️💁💁‍♂️💁‍♀️🙋🙋‍♂️🙋‍♀️🧏🧏‍♂️🧏‍♀️🙇🙇‍♂️🙇‍♀️🤦🤦‍♂️🤦‍♀️🤷🤷‍♂️🤷‍♀️🧑‍⚕️👨‍⚕️👩‍⚕️🧑‍🎓👨‍🎓👩‍🎓🧑‍🏫👨‍🏫👩‍🏫🧑‍⚖️👨‍⚖️👩‍⚖️🧑‍🌾👨‍🌾👩‍🌾🧑‍🍳👨‍🍳👩‍🍳🧑‍🔧👨‍🔧👩‍🔧🧑‍🏭👨‍🏭👩‍🏭🧑‍💼👨‍💼👩‍💼🧑‍🔬👨‍🔬👩‍🔬🧑‍💻👨‍💻👩‍💻🧑‍🎤👨‍🎤👩‍🎤🧑‍🎨👨‍🎨👩‍🎨🧑‍✈️👨‍✈️👩‍✈️🧑‍🚀👨‍🚀👩‍🚀🧑‍🚒👨‍🚒👩‍🚒👮👮‍♂️👮‍♀️🕵️🕵️‍♂️🕵️‍♀️💂💂‍♂️💂‍♀️👷👷‍♂️👷‍♀️🤴👸👳👳‍♂️👳‍♀️👲🧕🤵🤵‍♂️🤵‍♀️👰👰‍♂️👰‍♀️🤰🤱👩‍🍼👨‍🍼🧑‍🍼👼🎅🤶🧑‍🎄🦸🦸‍♂️🦸‍♀️🦹🦹‍♂️🦹‍♀️🧙🧙‍♂️🧙‍♀️🧚🧚‍♂️🧚‍♀️🧛🧛‍♂️🧛‍♀️🧜🧜‍♂️🧜‍♀️🧝🧝‍♂️🧝‍♀️🧞🧞‍♂️🧞‍♀️🧟🧟‍♂️🧟‍♀️💆💆‍♂️💆‍♀️💇💇‍♂️💇‍♀️🚶🚶‍♂️🚶‍♀️🧍🧍‍♂️🧍‍♀️🧎🧎‍♂️🧎‍♀️🧑‍🦯👨‍🦯👩‍🦯🧑‍🦼👨‍🦼👩‍🦼🧑‍🦽👨‍🦽👩‍🦽🏃🏃‍♂️🏃‍♀️💃🕺🕴️👯👯‍♂️👯‍♀️🧖🧖‍♂️🧖‍♀️🧗🧗‍♂️🧗‍♀️🤺🏇⛷️🏂🏌️🏌️‍♂️🏌️‍♀️🏄🏄‍♂️🏄‍♀️🚣🚣‍♂️🚣‍♀️🏊🏊‍♂️🏊‍♀️⛹️⛹️‍♂️⛹️‍♀️🏋️🏋️‍♂️🏋️‍♀️🚴🚴‍♂️🚴‍♀️🚵🚵‍♂️🚵‍♀️🤸🤸‍♂️🤸‍♀️🤼🤼‍♂️🤼‍♀️🤽🤽‍♂️🤽‍♀️🤾🤾‍♂️🤾‍♀️🤹🤹‍♂️🤹‍♀️🧘🧘‍♂️🧘‍♀️🛀🛌🧑‍🤝‍🧑👭👫👬💏👩‍❤️‍💋‍👨👨‍❤️‍💋‍👨👩‍❤️‍💋‍👩💑👩‍❤️‍👨👨‍❤️‍👨👩‍❤️‍👩👪👨‍👩‍👦👨‍👩‍👧👨‍👩‍👧‍👦👨‍👩‍👦‍👦👨‍👩‍👧‍👧👨‍👨‍👦👨‍👨‍👧👨‍👨‍👧‍👦👨‍👨‍👦‍👦👨‍👨‍👧‍👧👩‍👩‍👦👩‍👩‍👧👩‍👩‍👧‍👦👩‍👩‍👦‍👦👩‍👩‍👧‍👧👨‍👦👨‍👦‍👦👨‍👧👨‍👧‍👦👨‍👧‍👧👩‍👦👩‍👦‍👦👩‍👧👩‍👧‍👦👩‍👧‍👧🗣️👤👥👣
💘💝💖💗💓💞💕💟❣️💔❤️🧡💛💚💙💜🤎🖤🤍💋💌💯💢💥💫💦💨🕳️💣💬👁️‍🗨️🗨️🗯️💭💤🏧🚮🚰🚹🚺🚻🚼🚾🛂🛃🛄🛅⚠️🚸🚫🚳🚭🚯🚱🚷📵🔞☢️☣️⬆️↗️➡️↘️⬇️↙️⬅️↖️↕️↔️↩️↪️⤴️⤵️🔃🔄🔙🔚🔛🔜🔝🛐⚛️🕉️✡️☸️☯️✝️☦️☪️☮️🕎🔯🔀🔁🔂▶️⏭️⏯️◀️⏮️🔼🔽⏸️⏹️⏺️⏏️🎦🔅🔆📶📳📴♀️♂️⚧️✖️♾️‼️⁉️〰️💱💲⚕️♻️⚜️🔱📛🔰☑️✔️〽️✳️✴️❇️©️®️™️#️⃣*️⃣0️⃣1️⃣2️⃣3️⃣4️⃣5️⃣6️⃣7️⃣8️⃣9️⃣🔟🔠🔡🔢🔣🔤🅰️🆎🅱️🆑🆒🆓ℹ️🆔Ⓜ️🆕🆖🅾️🆗🅿️🆘🆙🆚🈁🈂️🈷️🈶🈯🉐🈹🈚🈲🉑🈸🈴🈳㊗️㊙️🈺🈵🔴🟠🟡🟢🔵🟣🟤🟥🟧🟨🟩🟦🟪🟫◼️◻️▪️▫️🔶🔷🔸🔹🔺🔻💠🔘🔳🔲
🐵🐒🦍🦧🐶🐕🦮🐕‍🦺🐩🐺🦊🦝🐱🐈🐈‍⬛🦁🐯🐅🐆🐴🐎🦄🦓🦌🐮🐂🐃🐄🐷🐖🐗🐽🐏🐑🐐🐪🐫🦙🦒🐘🦏🦛🐭🐁🐀🐹🐰🐇🐿️🦔🦇🐻🐻‍❄️🐨🐼🦥🦦🦨🦘🦡🐾🦃🐔🐓🐣🐤🐥🐦🐧🕊️🦅🦆🦢🦉🦩🦚🦜🐸🐊🐢🦎🐍🐲🐉🦕🦖🐳🐋🐬🐟🐠🐡🦈🐙🐚🐌🦋🐛🐜🐝🐞🦗🕷️🕸️🦂🦟🦠💐🌸💮🏵️🌹🥀🌺🌻🌼🌷🌱🪴🌲🌳🌴🌵🌾🌿☘️🍀🍁🍂🍃🌑🌒🌓🌔🌕🌖🌗🌘🌙🌚🌛🌜🌡️☀️🌝🌞🪐🌟🌠🌌☁️⛈️🌤️🌥️🌦️🌧️🌨️🌩️🌪️🌫️🌬️🌀🌈🌂☂️⛱️❄️☃️☄️🔥💧🌊
🍇🍈🍉🍊🍋🍌🍍🥭🍎🍏🍐🍑🍒🍓🥝🍅🥥🥑🍆🥔🥕🌽🌶️🥒🥬🥦🧄🧅🍄🥜🌰🍞🥐🥖🥨🥯🥞🧇🧀🍖🍗🥩🥓🍔🍟🍕🌭🥪🌮🌯🥙🧆🥚🍳🥘🍲🥣🥗🍿🧈🧂🥫🍱🍘🍙🍚🍛🍜🍝🍠🍢🍣🍤🍥🥮🍡🥟🥠🥡🦀🦞🦐🦑🦪🍦🍧🍨🍩🍪🎂🍰🧁🥧🍫🍬🍭🍮🍯🍼🥛🍵🍶🍾🍷🍸🍹🍺🍻🥂🥃🥤🧃🧉🧊🥢🍽️🍴🥄🔪🏺
🎃🎄🎆🎇🧨🎈🎉🎊🎋🎍🎎🎏🎐🎑🧧🎀🎁🎗️🎟️🎫🎖️🏆🏅🥇🥈🥉🥎🏀🏐🏈🏉🎾🥏🎳🏏🏑🏒🥍🏓🏸🥊🥋🥅⛸️🎣🤿🎽🎿🛷🥌🎯🪀🪁🎱🔮🧿🎮🕹️🎰🎲🧩🧸♠️♥️♦️♣️♟️🃏🀄🎴🎭🖼️🎨🧵🧶
👓🕶️🥽🥼🦺👔👕👖🧣🧤🧥🧦👗👘🥻🩱🩲🩳👙👚👛👜👝🛍️🎒👞👟🥾🥿👠👡🩰👢👑👒🎩🎓🧢⛑️📿💄💍💎🔇🔈🔉🔊📢📣📯🔔🔕🎼🎵🎶🎙️🎚️🎛️🎤🎧📻🎷🎸🎹🎺🎻🪕🥁📱📲☎️📞📟📠🔋🔌💻🖥️🖨️⌨️🖱️🖲️💽💾💿📀🧮🎥🎞️📽️🎬📺📷📸📹📼🔍🔎🕯️💡🔦🏮🪔📔📕📖📗📘📙📚📓📒📃📜📄📰🗞️📑🔖🏷️💰🪙💴💵💶💷💸💳🧾💹✉️📧📨📩📤📥📦📫📪📬📭📮🗳️✏️✒️🖋️🖊️🖌️🖍️📝💼📁📂🗂️📅📆🗒️🗓️📇📈📉📊📋📌📍📎🖇️📏📐✂️🗃️🗄️🗑️🔒🔓🔏🔐🔑🗝️🔨🪓⛏️⚒️🛠️🗡️⚔️🔫🏹🛡️🔧🔩⚙️🗜️⚖️🦯🔗⛓️🧰🧲⚗️🧪🧫🧬🔬🔭📡💉🩸💊🩹🩺🚪🛏️🛋️🪑🚽🚿🛁🪒🧴🧷🧹🧺🧻🧼🧽🧯🛒🚬⚰️⚱️🗿
🌍🌎🌏🌐🗺️🗾🧭🏔️⛰️🌋🗻🏕️🏖️🏜️🏝️🏞️🏟️🏛️🏗️🧱🏘️🏚️🏠🏡🏢🏣🏤🏥🏦🏨🏩🏪🏫🏬🏭🏯🏰💒🗼🗽🕌🛕🕍⛩️🕋🌁🌃🏙️🌄🌅🌆🌇🌉♨️🎠🎡🎢💈🎪🚂🚃🚄🚅🚆🚇🚈🚉🚊🚝🚞🚋🚌🚍🚎🚐🚑🚒🚓🚔🚕🚖🚗🚘🚙🚚🚛🚜🏎️🏍️🛵🦽🦼🛺🚲🛴🛹🚏🛣️🛤️🛢️🚨🚥🚦🛑🚧🛶🚤🛳️⛴️🛥️🚢✈️🛩️🛫🛬🪂💺🚁🚟🚠🚡🛰️🚀🛸🛎️🧳⏱️⏲️🕰️🕛🕧🕐🕜🕑🕝🕒🕞🕓🕟🕔🕠🕕🕡🕖🕢🕗🕣🕘🕤🕙🕥🕚🕦
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...
Jak uratować matematykę? Ograniczmy matematykę!W dobie nowoczesnej edukacji czas na rewolucyjne pode...
Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...
Jest koniec roku i chętnie dajemy się ponieść iluzji że od nowego roku szkolnego wszystko będzie lep...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie