Japończycy przygotowują szkoły do technologicznego skoku

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
ict w edukacjiJeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie krajów świata – Japonia – rozpoczyna pilotażowy projekt „szkoły przyszłości“. Pomimo statusu lidera w technologii, japoński system oświaty nie wykorzystywał potencjału TIK/ICT w edukacji, dając się wyprzedzić w edukacyjnych innowacjach m.in. Korei Południowej, Singapurowi czy Wielkiej Brytanii.
 
Być może wkrótce dość konserwatywny system kształcenia będzie w Japonii przeszłością. Japończycy zdecydowali się na wprowadzenie na próbę cyfrowych podręczników w 10 szkołach podstawowych, zaś po realizacji pilotażu podejmą decyzję o szerszym wykorzystaniu cyfrowych zasobów w edukacji. W e-podręczniki zostały wyposażone tablety uczniów, które współpracować będą jednocześnie z oprogramowaniem tablic interaktywnych w klasach. W przyszłym roku liczba szkół uczestniczących w pilotażu wzrośnie do 50.

Rząd w Tokio przyjął niedawno strategię rozwoju kapitału ludzkiego, w ramach której zakłada iż każdy z uczniów do 2020 r. będzie w szkole posiadał komputer osobisty jako podstawowe narzędzie służące do nauki.

Na takie wyzwanie z pewnością odpowiedzą wszyscy producenci sprzętu komputerowego i oprogramowania. Na ostatnich targach Expo Nowa Edukacja zaprezentowano nowe modele i programy, które mają zrewolucjonizować nauczanie w japońskich szkołach.

Toshiba i Fujitsu stawiają na tablety, chociaż działające na standardowym oprogramowaniu, jakie spotkać można w każdym pececie. Twórcy oprogramowania edukacyjnego stawiają na rozwiązania sprzyjające współpracy w klasie. I tak zaprezentowany na Expo program CollaboNote pozwala uczniom widzieć i korzystać z tego samego dokumentu w edytorze, razem na nim pisać, czytać i wymieniać się informacjami w czasie rzeczywistym. Przyjęto również założenie, że sprzęt i oprogramowanie będzie mogło uczniom wszędzie towarzyszyć, aby mogli komunikować się z rówieśnikami w każdym miejscu i czasie.

CollaboNote znalazło się na tabletach w szkołach uczestniczących w pilotażu e-podręczników. Jak wynika z informacji producenta, koszt zakupu licencji dla każdego ucznia w szkole wyszedł średnio ok. 8,8 tys. dolarów amerykańskich na szkołę (ok. 17,6 USD na ucznia).

Innym przykładem ciekawego oprogramowania edukacyjnego jest cyfrowy podręcznik do przyrody, w którym osadzono filmy pokazujące sceny obserwowane w naturze, np. narodziny motyla opuszczającego swój kokon.

Uczniowie japońscy od dawna korzystają z bogatych zasobów edukacyjnych dostępnych na konsole, komputery i urządzenia mobilne. Jak dotąd nie zdecydowano się jednak, aby te urządzenia stały się częścią szerszego planu modernizacji nauczania. Pozostawiano decyzje nauczycielom i w wielu szkołach korzystali oni już z nowinek technologicznych w nauczaniu.

Jeden z wydawców edukacyjnych obecnych na Expo przyznał, że jego e-podręczniki są już wykorzystywane przez 3000 szkół publicznych w całym kraju. Wydawcy – podobnie jak w Polsce – uważają, że interaktywne e-podręczniki nie zastąpią jeszcze w pełni książek, lecz staną się osobnym narzędziem edukacyjnym.

(Źródło: AFP, opr. własne)
 
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)   
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do ADHD: gdy mózg dziecka uczy się chronić
Z zainteresowaniem przeczytałem ten artykuł, który stara się przybliżyć środowiskowy wymiar ADHD. Ni...
Ppp napisał/a komentarz do ADHD: gdy mózg dziecka uczy się chronić
Po prostu to nie dzieci są złe, tylko system niedopasowany. Oczywiście dotyczy to nie tylko ADHD, al...
Szanowny Panie profesorze. Najkrócej można by napisać tak: 'stare chłopy narzekajo, że je baby nie k...
Nel napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
A ja nie miałam złudzeń. Wszak obecna władza miała już wcześniej swoje 8 lat i szału nie było. Szko...
Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Każdego nauczyciela interesuje, czy jeśli uczeń wykonał zadanie (zbudował robota czy inny obiekt, ro...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie