Rośnie popularność kursów e-learningowych. W amerykańskim stanie Louisiana dwa Community College poszły o krok dalej – od początku przyszłego roku w ich ofercie znajdą się zajęcia prowadzone za pomocą telefonów komórkowych. Narazie w pilotażowej wersji programu weźmie udział około tysiąca słuchaczy z 10 różnych stanowych szkół.
Same komputery i e-kontent nie będą w stanie zastąpić nauczyciela i przekazać uczniom wiedzę i umiejętności potrzebne w życiu. Potrzeba również aktywnej i kreatywnej społeczności osób uczących się – uczniów, ale także i nauczycieli – i dopiero wówczas można będzie mówić o tworzeniu się, między innymi dzięki e-learningowi, społeczeństwa opartego na wiedzy.
W 1990 roku Peter M. Senge opublikował książkę „Piąta dyscyplina: Teoria i praktyka organizacji uczących się”. Według niego, w nieprzewidywalnym współczesnym świecie przetrwają tylko te organizacje, które będą uczyć się szybciej niż ich konkurencja. Teorie Senge doskonale pasują do obszaru edukacji z wykorzystaniem Internetu.
Społecznościowe uczenie się jest coraz ważniejszym trendem w nauce i stanowi poważne wyzwanie dla dotychczasowych modeli kształcenia. Rozwój tej metody nie byłby możliwy bez nowych technologii edukacyjnych, wyszukiwarek, a także przekazu audiowizualnego, dzięki któremu utrzymujemy kontakt z innymi członkami społeczności.
Spotkałem się z Anonimem na lunchu – to nie było żadne śledztwo dziennikarskie. Opowiedział mi o swoim doświadczeniu studenta online i zgodził się na opisanie tej historii w poniższym artykule. Oto refleksje specjalisty w dziedzinie oprogramowania, który postanowił stać się magistrem online. Ponieważ stara się o posadę wykładowcy online w tej samej szkole, chciał pozostać anonimowy.
Wiele osób marzy o robieniu kariery w Internecie i aplikuje do szkół, które takie kursy oferują. Jednak nie wystarczą dobre chęci, a nawet doświadczenie zdobyte w tradycyjnej szkole. Od kandydatów do takiej pracy wymaga się wiedzy metodologicznej, doskonałej merytorycznej znajomości tematu i ciekawej osobowości. Co zatem można zrobić, aby odnieść w sieci sukces?
Siedząc w domu, wykładowczyni socjologii Sasha Gibson odwiedza swoją klasę kilka razy tygodniowo, rozmawiając ze studentami i sprawdzając ich prace. Jej klasa funkcjonuje w świecie wirtualnym, w ramach kursów oferowanych w programie studiów na odległość w Burlington County College. Tego typu zajęcia e-learning będą coraz częściej zastępowały tradycyjne kursy.