Promocja e-learningu

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

innowacje w edukacjiKształcenie zdalne (e-learning) oraz kształcenie powiązane (blended learning) to przyszłość nauczania. Metody te są tak elastyczne i efektywne, że umożliwiają prowadzenie skutecznego nauczania i uczenia się nawet przy niewielkim nakładzie środków. CODN śledzi tendencje rozwoju metod kształcenia zdalnego i sam czynnie stara się je wprowadzać.

W Laboratorium Edukacji Multimedialnej CODN powstają różne formy kursów od samouczków, poprzez typowe szkolenia e-learning, aż do szkoleń synchronicznych w oparciu o wirtualne klasy. E-learning to stworzenie możliwości dostępu do informacji i wiedzy na żądanie.

Poszukując nowoczesnej formy dla szkoleń powinniśmy jak najszybciej zindywidualizować edukację i umożliwić dostęp do niej zarówno uczniom, jak i nauczycielom. Wydaje mi się, że powinniśmy też czerpać wiele z doświadczeń brytyjskich. Platformy e-learningowe dla rynku szkolnego stały się niezmiernie ważne od momentu przyjęcia przez rząd brytyjski strategii w zakresie informatyzacji państwa i społeczeństwa. W strategii tej określono między innymi następujące cele:

- Do wiosny 2008 każdy uczeń musi mieć dostęp do elektronicznej spersonalizowanej przestrzeni edukacyjnej. W tej przestrzeni uczeń ma dostęp do zasobów, może wykonywać zadane prace, ponadto przestrzeń ta powinna umożliwiać gromadzenie i dostęp do wyników pracy ucznia w czasie całej jego kariery szkolnej.
- Do końca roku 2010 każda szkoła powinna dysponować zintegrowaną platformą łączącą cechy systemu do zarządzania szkołą oraz cechy platformy e-learnigowej. Te cele strategiczne doprowadziły do opracowania przez BECTA (British Educational and Communications Technology Agency) funkcjonalnych i technicznych wymagań stawianych platformom e-learningowych, a także do opracowania przez tę Agencję procedury wyboru i zakupu platformy e-learnigowej przez szkoły (dostępne na wskazanej stronie).

Ponadto BECTA przeprowadziła badanie dostępnych na rynku platform e-learningowych wraz ze wsparciem, jakie oferują ich producenci na rynku szkolnym i przyznała 10 akredytacji (na trzy lata do końca 2009), zalecając szkołom zakup platform e-lernigowych spośród tych dziesięciu dostawców. Szkoły wybierając platformy tych producentów mają pewność, że platforma jest zgodna ze wszystkim standardami technologicznymi, prawnymi i biznesowymi – obowiązującymi w Unii Europejskiej. Na własne ryzyko szkoły mogą wybierać też platformy innych producentów.

Specjalnie na potrzeby szkolnego e-learningu został przygotowany przez BECTA oraz NCSL (National Colleage for School Leadership) dynamiczny formularz badawczy pozwalający szkołom na dokonanie samooceny w zakresie jej przygotowania do stosowania platform e-learningowych, po wypełnieniu, którego szkoła otrzymuje plan proponowanych działań.

Formularz jest rozbudowany i dotyczy wielu aspektów działalności szkoły i odpowiada na pytanie o gotowość szkoły do wdrożenia e-learningu, zarządzanie treściami edukacyjnymi, ich dostępność i opis, w jaki sposób rozwiązana jest komunikacja i współpraca, jak administrowana jest platforma, w jaki sposób zbierane, wykorzystywane i udostępniane są informacje o osobach uczących, jaki jest dostęp szkolnej społeczności do zasobów ICT. Platformy e-learningowe w przyszłości będą częścią zintegrowanych systemów ucząco-zarządczych, które będą pod kontrolą szkół , zespołów szkół, ośrodków doskonalenia, wydziałów oświaty, kuratoriów.

Polski system doskonalenia nauczycieli stoi przed wielkim wyzwaniem. Jak rozwinie się nasz e-learning i jaki jego model będzie dominujący w polskiej oświacie?

(Notka o autorze: Witold Kołodziejczyk jest członkiem e-Redakcji Edunews.pl, dyrektorem i twórcą Collegium Futurum w Słupsku)

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do ADHD: gdy mózg dziecka uczy się chronić
Z zainteresowaniem przeczytałem ten artykuł, który stara się przybliżyć środowiskowy wymiar ADHD. Ni...
Ppp napisał/a komentarz do ADHD: gdy mózg dziecka uczy się chronić
Po prostu to nie dzieci są złe, tylko system niedopasowany. Oczywiście dotyczy to nie tylko ADHD, al...
Szanowny Panie profesorze. Najkrócej można by napisać tak: 'stare chłopy narzekajo, że je baby nie k...
Nel napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
A ja nie miałam złudzeń. Wszak obecna władza miała już wcześniej swoje 8 lat i szału nie było. Szko...
Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Każdego nauczyciela interesuje, czy jeśli uczeń wykonał zadanie (zbudował robota czy inny obiekt, ro...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie