E-podręczniki w szkoleniowej pigułce

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jak pracować z e-podręcznikami? Jak najefektywniej wykorzystać ich możliwości? To pytania, które dziś zadaje sobie coraz więcej osób w szkołach. Odpowiedzi na nie i na szereg innych najłatwiej znaleźć w kursie e-learningowym uruchomionym przez Ośrodek Rozwoju Edukacji pod adresem http://kursy.epodreczniki.pl. Druga edycja kursu już się zaczęła. Nadal istnieje możliwość zapisania się i wzięcia w nim udziału.

Kurs „Rozwijanie kompetencji nauczycieli i uczniów z zakresu stosowania TIK, wykorzystanie e-podręcznika i e-zasobów w nauczaniu i w uczeniu się” realizowany jest metodą e-learningową i przeznaczony jest dla pracowników instytucji doskonalenia i kształcenia nauczycieli oraz jednostek wspierających szkoły – poradni psychologiczno-pedagogicznych, bibliotek pedagogicznych. Do udziału zapraszamy także osoby pełniące funkcje Szkolnych Organizatorów Rozwoju Edukacji (SORE), liderów szkolnych zespołów przedmiotowych i innych nauczycieli, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności z zakresu stosowania technologii informacyjno-komputerowej (TIK) w pracy z uczniami.

Kurs pozwoli na zapoznanie się z podstawowymi przepisami prawa autorskiego oraz zasadami korzystania i udostępniania treści zasobów edukacyjnych opublikowanych w Internecie, programów oraz aplikacji edukacyjnych. Uczestnicy poznają również koncepcję i ofertę e-podręczników przedmiotowych oraz przykłady ich zastosowań w praktyce pedagogicznej. Będą mogli nabyć praktyczne umiejętności związane z planowaniem, przygotowaniem i przeprowadzeniem zajęć z wykorzystaniem e-podręczników i e-zasobów. Przygotowywać będą się równocześnie do tworzenia warsztatu pracy e-nauczyciela – bazy dostępnych i własnych materiałów edukacyjnych, umożliwiających zastosowanie TIK w szkole.

Cztery moduły kursu

Kurs składa się z 4 modułów, które będą realizowane w postaci 48-godzinnego szkolenia e-learningowego (4 moduły x 12 godzin). Każdy z uczestników na wstępie deklaruje udział w wybranym przez siebie etapie edukacyjnym, który jest mu najbliższy z racji wykonywanym obowiązków zawodowych. Uczestnik zapozna się z przygotowanymi treściami, będzie mógł udzielić odpowiedzi na pytania (quizy samokształceniowe) pojawiające się w trakcie danego modułu czy w podsumowaniu, a także będzie mógł wypełnić ankiety i przygotować scenariusz własnych zajęć z wykorzystaniem kompetencji nabytych w trakcie kursu.

Moduł pierwszy „Prawo autorskie – czy i jak używać zasobów z Internetu?” obejmuje zagadnienia z prawa autorskiego - co wolno, co można, a czego nie. Uczestnicy zapoznają się z tematyką wolnych licencji, otwartych zasobów edukacyjnych i tworzeniem bibliotek własnych zasobów edukacyjnych. W module drugim „Dydaktyka medialna – czyli jak komunikować się z nowymi mediami?” prezentowane są założenia dydaktyki medialnej i unowocześnienia warsztatu pracy. Moduł trzeci „E-podręcznik w procesie nauczania – uczenia się” obejmuje budowę, treści i funkcjonalność e-podręcznika w kontekście specyfiki nauczania na danym etapie edukacyjnym. Prezentowane są typy zajęć realizowanych z wykorzystaniem e-podręcznika jako narzędzia wspomagającego proces nauczania i samokształcenia. Uczestnicy poznają dobre praktyki i przykłady wykorzystania e-podręcznika w integracji z opracowanymi materiałami dydaktycznymi oraz zewnętrznymi zasobami edukacyjnymi. Prezentowane są tu również przykładowe scenariusze zajęć przedmiotowych. W module czwartym „Warsztat pracy e-nauczyciela” omawiane jest wykorzystanie e-zasobów i narzędzi TIK do rozwijania aktywności poznawczej oraz zainteresowań przedmiotowych uczniów. Tematyka modułu obejmuje również opracowanie autorskiego scenariusza zajęć oraz integracja treści e-podręcznika z innymi e-zasobami edukacyjnymi (zewnętrznymi lub opracowanymi przez nauczyciela/uczniów).

fot. Ośrodek Rozwoju Edukacji

Efekty szkolenia

Po ukończeniu kursu uczestnicy powinni znać przepisy prawa autorskiego, zasady korzystania z treści publikowanych w Internecie oraz poznać możliwości ich modyfikowania i udostępniania. Dowiedzą się również jakie treści zawiera e-podręcznik do danego przedmiotu, poznają jego funkcjonalności, powiązane z nim zasoby edukacyjne oraz będą potrafić zaplanować lekcję (zajęcia edukacyjne) z wykorzystaniem e-podręcznika i innych e-zasobów edukacyjnych. Uczestnicy poznają również założenia dydaktyki medialnej w zakresie niezbędnym do wykorzystania TIK w pracy z uczniami.

Źródło: Ośrodek Rozwoju Edukacji

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie