Wzorce projektowe dla otwartych systemów kształcenia online

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Szybki rozwój szeroko otwartych kursów online (ang. massive open online courses — MOOC) odnowił zainteresowanie otwartymi systemami kształcenia online. Ten renesans podkreśla wyzwania i możliwości związane z projektowaniem takich środowisk edukacyjnych.

Niewątpliwie przyspieszony rozwój otwartych systemów kształcenia online stwarza zagrożenia dla jakości nauczania i doświadczeń uczniów. Istnieje bardzo wiele różnych podejść do sposobów dostarczania, metod pedagogicznych, funkcjonalności oraz mechanizmów wsparcia wykorzystywanych w przypadku otwartych systemów kształcenia online. Niektóre z nich okazały się bardzo skuteczne, a inne mniej, przez co pojawiła się pilna potrzeba omówienia, wymiany i krytyki wiedzy na temat projektowania w tej dziedzinie.

Wzorce projektowe i języki wzorców zostały zaproponowane jako skuteczne narzędzia, które ułatwią prowadzenie dyskursu poprzez połączenie teorii z praktyką. Paradygmat wzorców został utworzony przez Christophera Alexandra jako forma języka wzorca w architekturze. Wzorzec projektowy opisuje powtarzający się problem (lub wyzwanie związane z projektowaniem), kontekst, w którym ten problem występuje, oraz możliwy sposób jego rozwiązania. Wzorce są pogrupowane w spójne systemy nazywane językami wzorców — tworzą one zestaw narzędzi powiązanych ze sobą rozwiązań projektowych, które można wykorzystać do rozwiązywania nowych problemów.

Niektóre z kluczowych kwestii poruszanych w artykułach w tym wydaniu opierają się na chęci zrozumienia procesów i mechanizmów projektowania, które prowadzą do tworzenia i dostarczania otwartych systemów kształcenia online, a co za tym idzie, możliwości sformułowania rozwiązań, które można udostępnić innym.

Artykuły w 42 wydaniu eLearning Papers proponują różne odpowiedzi na to wyzwanie. W pierwszym artykule Hatzipanagos oferuje przegląd literatury na tematu kursów MOOC i bada, co kursy MOOC wnoszą do dyskusji na temat projektowania systemów kształcenia. Na zakończenie artykułu podaje przykład odwzorowania zidentyfikowanych cech systemów kształcenia z różnymi wzorcami projektowymi kursów MOOC. Salvador i Scupelli podkreślają znaczenie współpracy w procesie tworzenia wzorców. Opisują metodologię tworzenia wzorców w oparciu o dane, a także otwarte repozytorium wzorców z dziedziny projektowania systemów kształcenia online. Lackner i in. wykorzystali podejście analityczne do zbadania aktywności uczestników kursów MOOC i zaproponowali trzy wzorce projektowe, które umożliwią zapobieganie wczesnemu przerywaniu nauki. Następnie Littlejohn i Milligan oferują przegląd kursów MOOC skierowanych do profesjonalistów. Zauważyli oni lukę w procesie samodzielnego uczenia się i zaproponowali zestaw pięciu wzorców, które wspomogą projektowanie kursów MOOC pod kątem ułatwienia samodzielnego uczenia się. Mor i Warburton następnie opisują wyniki projektu dotyczącego wzorców projektowych, w którym wykorzystano metodologię wzorca uczestnictwa w warsztatach. Pokazują oni przydatność tej metody na podstawie trzech praktycznych wzorców aktywnego uczenia się opartego na współpracy. Koeppe analizuje korzyści płynące ze stosowania zewnętrznego kursu MOOC w klasie. Artykuł przedstawia trzy powiązane wzorce, aby pokazać, w jaki sposób można to osiągnąć. W artykule dotyczącym interakcji pomiędzy studentami Liyanagunawardena i in. skupiają się na forach dyskusyjnych i na podstawie siedmiu różnych źródeł dotyczących wzorców przedstawiają trzy wzorce ułatwiające prowadzenie konstruktywnej dyskusji pomimo bardzo dużej liczby uczestników. W ostatnim artykule Dacko przyjmuje alternatywne, ale uzupełniające podejście do projektowania i opiera się na konkretnej metodologii projektowania, aby pokazać, jak można ją wykorzystać w sferze kształcenia online w celu stworzenia spójnego i jednolitego rozwiązania.

Jak wynika z artykułów przedstawionych w tym wydaniu, wielu badaczy, projektantów i specjalistów zmaga się z problemami projektowania napotykanymi podczas tworzenia otwartych kursów online. To bardzo dobry znak, że autorzy wykorzystują badania dotyczące tradycyjnej edukacji na odległość i rozszerzają je na nowe terytoria, które promują dzielenie się wiedzą w zakresie projektowania jako mechanizm rozwiązywania konkretnych problemów związanych z kształceniem dużych grup studentów.

Przeczytaj artykuły w numerze 42 eLearning Papers.

Całość numeru (PDF) dostępna jest w języku angielskim.

eLearning Papers jest częścią portalu OpenEducationEuropa.eu. Portal ten jest inicjatywą Komisji Europejskiej mającą na celu promowanie wykorzystania technologii  multimedialnych i internetu w edukacji szkolnej, wyższej i ustawicznej. Licencja CC-BY 3.0 Unported.

Przeczytaj o MOOC także inne artykuły w Edunews.pl:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie