Pracownia Orange w waszej miejscowości

fot. Fundacja Orange

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Mieszkańcy kolejnych dwudziestu pięciu miast i wsi z całej Polski mają szansę zdobyć multimedialną świetlicę otwartą dla społeczności. Właśnie rusza rekrutacja do 3. edycji programu Pracownie Orange. Do końca roku w miejscowościach do 40 tysięcy mieszkańców Fundacja Orange stworzy 25 innowacyjnych, bezpłatnych centrów edukacji i aktywności lokalnej. Wyposaży je w nowoczesny sprzęt IT i wesprze w działaniach przez 2 kolejne lata.

Polska ma wciąż wiele do nadrobienia w kwestii kompetencji cyfrowych, kluczowych dla funkcjonowania we współczesnym świecie. Podstawowe umiejętności w tym zakresie posiada jedynie 40% społeczeństwa[1], a Polacy ogółem plasują się na 22. miejscu w Unii Europejskiej[2]. Dzięki działalności Pracowni Orange, mieszkańcy małych miast i wsi zyskują miejsce nowoczesnej edukacji i rozwijania umiejętności, w tym kompetencji cyfrowych niezbędnych w XXI wieku.

Czym są Pracownie Orange?

Pracownia Orange to miejsce, w którym mieszkańcy mogą aktywnie spędzać czas, rozwijając swoje pasje i ucząc się, jak kreatywnie korzystać z nowych technologii. Wszystko to w nowoczesnej przestrzeni, wyposażonej w komputery, urządzenia wielofunkcyjne, konsole, drukarki 3D, z bezpłatnym dostępem do internetu. Ich liderzy, przy wsparciu Fundacji Orange, organizują zajęcia i warsztaty, które odpowiadają na różnorodne potrzeby osób w każdym wieku.

Jak to działa?

Od początku trwania programu, w całej Polsce, powstało już 77 Pracowni Orange. Organizowane w nich zajęcia to m.in. kursy korzystania z internetu (prowadzone w 94% świetlic), ale także warsztaty programowania (prowadzone w co trzeciej pracowni), szkolenia z obsługi programów komputerowych, z których szczególnie chętnie korzystają seniorzy, czy zajęcia z prototypowania, robotyki i druku 3D skierowane do dzieci i młodzieży. Tym samym Pracownie zapewniają osobom z niewielkich społeczności innowacyjną edukację cyfrową, na równi z ofertą dostępną dla mieszkańców dużych miast.

Wsparcie liderów

Oprócz nowoczesnego sprzętu i możliwości skorzystania z oferty edukacyjnej, Fundacja Orange zapewnia wsparcie liderów pracowni. Przez 2 lata dba o ich rozwój: prowadzi warsztaty, organizuje szkolenia i daje możliwość wymiany doświadczeń z innymi liderami w Polsce poprzez osobiste spotkania i platformę pracownieorange.pl Dzięki temu, Pracownie tętnią życiem, a główną rolę odgrywają tworzący je ludzie. Zarówno ci, którzy uczestniczą w zajęciach jak i ci, którzy swoim zaangażowaniem umożliwiają jej codziennie funkcjonowanie. Aż 83% liderów dotychczas działających pracowni potwierdziło, że zdobyli nowe umiejętności w animowaniu społeczności, a 70% z nich czuje, że zwiększyli swoje kompetencje cyfrowe.[3]

"Jesteśmy pod dużym wrażeniem tego, jak wielka siła drzemie w lokalnych społecznościach" – mówi Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange. "To mieszkańcy tworzą swoje Pracownie Orange i sprawiają, że stają się miejscem zawiązywania jeszcze bliższych więzi i rozwijania pasji. Jednocześnie często przyznają, że multimedialne świetlice odmieniły życie ich okolicy, a im samym pozwoliły zdobyć wiele istotnych umiejętności, w tym ważnych kompetencji cyfrowych" – dodaje.

Pracownie Orange zmieniają lokalne społeczności

Z badania realizowanego we wszystkich działających obecnie Pracowniach Orange, z których może korzystać do 600 tysięcy osób, wynika, że pełnią one ważną funkcję edukacyjną i kształtują postawy społeczne młodego pokolenia. Aż 3/4 ich odbiorców to dzieci i młodzież. Również ta grupa najczęściej aktywnie współtworzy ofertę Pracowni. Młodzi biorą udział w warsztatach (fotograficznych, narzędziowych, z kodowania), akcjach charytatywnych, działaniach społecznych czy zajęciach związanych z technologiami. Dodatkowo 84% Pracowni deklaruje, że współpracuje z lokalnymi instytucjami i grupami nieformalnymi, wzmacniając tym samym więź i poczucie sprawstwa swojej społeczności.

Co zrobić, by otworzyć jedną z 25 Pracowni w waszej miejscowości? Aby wziąć udział w programie i zdobyć dla swojej miejscowości Pracownię Orange, wystarczy w terminie od 10 sierpnia do 8 września zgłosić pomysł na działania i lokalizację świetlicy, wypełniając formularz na stronie www.pracownieorange.pl. Spośród nadesłanych wniosków komisja wybierze 64 najciekawsze propozycje, a o ostatecznej lokalizacji 25 pracowni zdecydują internauci w głosowaniu online.

***

Fundacja Orange dba o kompetencje cyfrowe młodzieży i mieszkańców małych miast i wsi. Została stworzona w 2005 roku przez Orange Polska do realizacji celów społecznie użytecznych. W swoje działania angażuje 3 tys. wolontariuszy z Orange rocznie. Więcej informacji: www.fundacja.orange.pl; www.facebook.com/FundacjaOrange

 

Przypisy:

[1] Za: Jednolity Rynek Cyfrowy: Polska, Raport 2017, Komisja Europejska, https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/scoreboard/poland
[2] Za: Społeczeństwo Informacyjne w Polsce 2016, GUS, http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne-w-polsce-w-2016-roku,2,6.html
[3] Na podstawie „Badanie wpływu programów Fundacji Orange” zrealizowanego przez Pracownię badań i innowacji społecznych Stocznia od grudnia 2016 do czerwca 2017.

 

(Źródło: Fundacja Orange)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie