A może książka?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Okazuje się, że do czytania książek można zachęcać dzieci w różny sposób. Widać to w naszym projekcie czytelniczym ,,A może książka?”, który realizowałyśmy z wykorzystaniem TIK.

Dlaczego warto czytać książki? Na to pytanie odpowiedź jest prosta. Dzieci, które lubią czytać i spędzają więcej czasu na czytaniu dla przyjemności, lepiej się komunikują, z łatwością przekazują swoje myśli, mają bogatsze słownictwo, a także większą wiedzę ogólną. Z dużą swobodą piszą wypracowanie, są kreatywne, poza tym czytanie pobudza wyobraźnię, uczy myślenia. Wiedząc o tym wszystkim, postanowiłyśmy zachęcić naszych uczniów do czytania książek i w wakacje napisałyśmy projekt ,,A może książka?”
We wrześniu, do działań czytelniczych zaprosiłyśmy uczniów z okolicznych szkół, którzy z dużym zapałem przystąpili do projektu.

W projekcie każde dziecko, w ciągu roku, musiało przeczytać co najmniej cztery książki z czterech kategorii. Następnie zaprezentować przed klasą przeczytane lektury w czterech różnych konwencjach.

Jesienią dzieci czytały fantastykę i prezentowały lektury tworząc prezentację na portalu Buncee.

Zimą powstały sketchnotki na temat przeczytanych baśni i legend.

Wiosną dzieci tworzyły elektroniczne książeczki prezentując powieści detektywistyczne.

Latem czytały książki przygodowe, o których opowiedziały w lapbookach.

Od lat jesteśmy entuzjastkami technologii informacyjno- komunikacyjnych, dlatego nie mogło ich zabraknąć w naszym projekcie. Pojawiły się aplikacje i programy do tworzenia prezentacji – Buncee oraz elektronicznych książeczek – Storybird i StoryJumper. Połączyłyśmy je z kreatywnymi metodami prezentowania lektur takimi jak lapbooki czy sketchnotki. Dla większości dzieci były to nowe, dotąd nieznane formy pracy z książką. Dlatego zorganizowałyśmy warsztaty, podczas których uczniowie uczyli się tworzyć prezentacje, sketchnotki czy lapbooki.

W ramach projektu uczniowie Zespołu Szkół Specjalnych w Kowanówku przygotowali przedstawienie bożonarodzeniowe pt. „Opowieść wigilijna”. Kolejny raz udowadniając, że ciężką, systematyczną pracą można osiągnąć wiele. Zaprezentowali je uczniom pozostałych szkół projektowych na scenie Obornickiego Ośrodka Kultury.

Dzięki współpracy z "Fundacją Zielony Jamnik - na ratunek bezbronnym", zorganizowałyśmy warsztaty z pisarzem i autorem książek takich jak np. „Psie troski", „Kocie troski”, panem Tomaszem Justyniarskim. Oprócz tego, że uczniowie kilku szkół biorących udział w naszym międzyszkolnym projekcie dowiedzieli się jakie są etapy powstawania książki, na czym polega praca pisarza, to uczestniczyli w niesamowitej lekcji empatii i wrażliwości. Dominował temat przyjaźni ludzi i zwierząt, naszej odpowiedzialności za nie. Wzruszające i pełne edukacyjnych przesłań zajęcia. Dzięki fundacji Zielony Jamnik, wszyscy uczniowie otrzymali darmową książkę z podpisem i dedykacją autora.

Dużo pozytywnych emocji czytelniczych wzbudziły ,,żywe okładki” przygotowane przez uczniów Zespołu Szkół Specjalnych w Kowanówku. Dzieci prezentowały ulubione książki starając się jak najdokładniej odtworzyć ich okładki. Zebrały rekwizyty, zadbały o najdrobniejsze detale i wcieliły się w bohaterów przeczytanych lektur.

Rozwijając zainteresowania czytelnicze dzieci współpracowałyśmy z Biblioteką Publiczną w Obornikach. To właśnie tam odbyło się podsumowanie projektu, podczas którego wyróżniłyśmy najciekawsze prace. Uroczystości towarzyszyła wystawa pięknych, kolorowych lapbooków.

Nagrody dla dzieci i dla szkół biorących udział w projekcie ufundował Burmistrz Miasta i Gminy Oborniki, Księgarnia św. Wojciecha, firmy Solaris oraz Cortland.

Wszystkie działania w projekcie ,,A może książka?”, zostały opisane na blogu czytelniczym, stworzonym dla tego projektu. Można tam znaleźć relacje ze wszystkich czytelniczych działań, które zadziały się w minionym roku szkolnym.

 

Notka o autorkach: Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska są nauczycielkami w Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku, autorkami blogów edukacyjnych www.specjalni.pl, www.tikzklasa.blogspot.com, trenerkami prowadzącymi szkolenia z zakresu nowoczesnych technologii w edukacji. Należą do grupy Superbelfrzy RP. Niniejszy wpis ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmodyfikowany przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie