Czy w przyszłości zabraknie inżynierów oraz naukowców?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników w sektorze STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) rośnie. Przewiduje się, że do 2025 r. będzie dostępnych około 7 milionów miejsc pracy, z czego dwie trzecie powstanie w wyniku przejścia pracowników na emeryturę.

Według sieci European Schoolnet we współczesnej gospodarce dyscypliny STEM będą odgrywały coraz ważniejszą rolę. Aby zapewnić wzrost w Europie, do 2020 roku będziemy potrzebować dodatkowego miliona naukowców prowadzących badania. Jednocześnie edukacja w zakresie nauk ścisłych powinna być powszechna, ponieważ obywatele posiadający taką wiedzę mogą podejmować świadome decyzje oraz angażować się w dialog dotyczący kwestii społecznych powiązanych z nauką.

"Edukacja w zakresie nauk ścisłych nie może być dłużej postrzegana w kategoriach elitarnego kształcenia naukowców i inżynierów. Promowanie kultury myślenia naukowego, inspirowanie uczniów, aby chcieli podjąć pracę w zawodach związanych z naukami ścisłym, powinna stanowić fundament społeczeństw i gospodarek, które opierają się na wiedzy i innowacjach" – twierdzi dr Paweł Poszytek, Dyrektor Generalny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, Narodowej Agencji Programu Erasmus+.

O tym, dlaczego warto zachęcać uczniów do nauki matematyki, informatyki, biologii, geografii, chemii oraz fizyki, dyskutować będą uczestnicy konferencji „Rozwój kompetencji matematyczno-przyrodniczych uczniów”. Wydarzenie odbędzie się 28 kwietnia br. w Warszawie. Podczas spotkania zostaną przedstawione przykłady unijnych projektów edukacyjnych, dzięki którym uczniowie nie tylko poznają nauki ścisłe, ale również uczą się pracy w zespole, strategicznego myślenia oraz rozwiązywania problemów. O swoich doświadczeniach opowiedzą nauczyciele zaangażowani w realizację tych przedsięwzięć. W konferencji uczestniczyć będą również eksperci w dziedzinie edukacji oraz wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie kształcenia: prof. dr hab. Maciej Sysło z Uniwersytetu Wrocławskiego, Maciej Kopeć, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, Rafał Lew-Starowicz, Zastępca Dyrektora Departamentu Podręczników, Programów i Innowacji w Ministerstwie Edukacji Narodowej, a także dr Paweł Poszytek, Dyrektor Generalny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.

Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji organizuje wydarzenie w ramach cyklu konferencji regionalnych "EDUinspiracje". Celem tych spotkań jest pokazanie, w jaki sposób skutecznie i efektywnie można wykorzystać fundusze europejskie na realizację zadań oświatowych. Więcej informacji o wydarzeniu www.eduinspiracje.org.pl.

 

(Źródło: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie