Dzień domeny publicznej 2016

fot. domena publiczna - Pixabay.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Domenę publiczną tworzą utwory twórców, które nie podlegają już ochronie prawnej (70 lat po śmierci). Zasoby domeny publicznej gwarantują nieograniczony dostęp do utworów, które stają się "własnością publiczną" i można je wykorzystać w dowolnym celu, a już szczególnie w obszarze edukacji. W naszym wspólnym interesie leży podtrzymywanie i stałe poszerzanie zasobów domeny publicznej.

1 stycznia 2016 r. do zasobów domeny publicznej dołączą utwory kolejnych twórców i twórczyń. W tym roku to m.in. Wanda Zembrzuska (1889-1945), działaczka Związku Pracy Obywatelskiej Kobiet, dziennikarka i reportażystka; Wincenty Witos (1874-1945), działacz ruchu ludowego, trzykrotny premier odrodzonej RP, Tadeusz Stanisław Wilkosz (1892-1945) – autor witraży; César Álvarez Dumont (1866-1945), hiszpanski malarz i ilustrator; Stefan Banach (1892-1945), matematyk, jeden z przedstawicieli lwowskiej szkoły matematycznej; Béla Bartók (1881-1945), węgierski kompozytor i badacz muzyki; Wacław Bębnowski (1865-1945), rzeźbiarz; Teresa Bogusławska (1929-1945), polska poetka, konspirantka, uczestniczka powstania warszawskiego; Josef Čapek (1887-1945), czeski malarz, pisarz i poeta, brat pisarza Karla Čapka; Emily Carr (1871-1945), kanadyjska podróżniczka i malarka; Stanisław Ciesielczuk (1906-1945), poeta czy Tytus Czyżewski (1880-1945), malarz, poeta i krytyk.

Każdego roku 1 stycznia do domeny publicznej wchodzą utwory autorów i autorek zmarłych przed 70 laty (teraz będzie to 1945 rok). Koalicja Otwartej Edukacji zorganizuje Dzień Domeny Publicznej 11 stycznia 2016 w warszawskim klubie Solec44.

Lista została przygotowana na podstawie danych z polskiego katalogu centralnego NUKAT.

Więcej na temat domeny publicznej: http://domenapubliczna.org/co-to-jest-domena-publiczna/

Źródło: CC-BY Koalicja Otwartej Edukacji

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie