Dzień domeny publicznej 2016

fot. domena publiczna - Pixabay.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Domenę publiczną tworzą utwory twórców, które nie podlegają już ochronie prawnej (70 lat po śmierci). Zasoby domeny publicznej gwarantują nieograniczony dostęp do utworów, które stają się "własnością publiczną" i można je wykorzystać w dowolnym celu, a już szczególnie w obszarze edukacji. W naszym wspólnym interesie leży podtrzymywanie i stałe poszerzanie zasobów domeny publicznej.

1 stycznia 2016 r. do zasobów domeny publicznej dołączą utwory kolejnych twórców i twórczyń. W tym roku to m.in. Wanda Zembrzuska (1889-1945), działaczka Związku Pracy Obywatelskiej Kobiet, dziennikarka i reportażystka; Wincenty Witos (1874-1945), działacz ruchu ludowego, trzykrotny premier odrodzonej RP, Tadeusz Stanisław Wilkosz (1892-1945) – autor witraży; César Álvarez Dumont (1866-1945), hiszpanski malarz i ilustrator; Stefan Banach (1892-1945), matematyk, jeden z przedstawicieli lwowskiej szkoły matematycznej; Béla Bartók (1881-1945), węgierski kompozytor i badacz muzyki; Wacław Bębnowski (1865-1945), rzeźbiarz; Teresa Bogusławska (1929-1945), polska poetka, konspirantka, uczestniczka powstania warszawskiego; Josef Čapek (1887-1945), czeski malarz, pisarz i poeta, brat pisarza Karla Čapka; Emily Carr (1871-1945), kanadyjska podróżniczka i malarka; Stanisław Ciesielczuk (1906-1945), poeta czy Tytus Czyżewski (1880-1945), malarz, poeta i krytyk.

Każdego roku 1 stycznia do domeny publicznej wchodzą utwory autorów i autorek zmarłych przed 70 laty (teraz będzie to 1945 rok). Koalicja Otwartej Edukacji zorganizuje Dzień Domeny Publicznej 11 stycznia 2016 w warszawskim klubie Solec44.

Lista została przygotowana na podstawie danych z polskiego katalogu centralnego NUKAT.

Więcej na temat domeny publicznej: http://domenapubliczna.org/co-to-jest-domena-publiczna/

Źródło: CC-BY Koalicja Otwartej Edukacji

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie