Edukacja przedsiębiorczości: biznesplany na medal

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

projekty edukacyjnePrzedsiębiorcy zarabiają dzięki temu, że znajdują i zaspokajają potrzeby innych ludzi. Kluczem do ich sukcesu rynkowego niekoniecznie muszą być posiadane zasoby, lecz przede wszystkim przedsiębiorcza postawa, rozumiana jako umiejętność określania potrzeb i aspiracji oraz znajdowania sposobów ich realizacji. Warto ją rozwijać na wszystkich etapach kształcenia.

 

Z edukacją na rzecz przedsiębiorczości w Polsce od dawna nie jest najlepiej. Polacy uczą się przedsiębiorczości przede wszystkim w dorosłym życiu i najczęściej na własnych błędach, co jest wprawdzie dobrą metodą pozyskania doświadczenia życiowego, ale bywa bardzo kosztowną. Na etapie edukacji szkolnej, w szkołach ponadgimnazjalnych, zajęcia z przedmiotu „Podstawy przedsiębiorczości” są nadal mocno przeteoretyzowane i nie zmieni tego ciężka praca organizacji i instytucji zajmujących się edukacją ekonomiczną. Problemem jest bowiem program nauczania, który jest sztywny i nie pozostawiający wiele miejsca na kreatywność nauczycieli i uczniów. Szkoła nie daje niestety uczniom – co potwierdzają badania uczniów i rodziców – praktycznej wiedzy, potrzebnej im, aby potrafili sobie radzić w życiu z różnego rodzaju wyzwaniami, także tymi związanymi z prowadzeniem własnego biznesu.

 

Trochę lepiej zaczyna się dziać z przedsiębiorczością wśród studentów, w czym wielka zasługa długofalowej kampanii na rzecz Polski Przedsiębiorczej, adresowanych do młodych osób studiujących na różnych kierunkach i koordynowanej przez Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości. Dzisiaj ogłoszone zostały wyniki największego w Polsce konkursu na biznesplany studentów.

 

Zwycięzcą tegorocznej IV edycji Konkursu na Biznesplany, którego partnerem jest Fundacja BRE Banku, został Tomasz Wiśniewski z Torunia z pomysłem sondy ultradźwiękowej dla osób niewidomych. Przypominająca wyglądem małą latarkę, sonda wysyła falę ultradźwiękową i odbiera echo odbite przez przeszkody znajdujące się do 2,5 metra od niej. Urządzenie wibruje z różną częstotliwością i dzięki temu osoby niewidome wiedzą, w jakiej odległości znajdują się przeszkody i jak zmienia się ten dystans w miarę zbliżania się do niej. Według wyliczeń autora koszt wyprodukowania urządzenia, pomijając obudowę, wyniósłby około 50 złotych.

 

Drugie miejsce zajął Artur Janus z Szydłowca, który chce założyć serwis internetowy e-bejbik.pl. W pierwszej fazie rozwoju jego firma skupiłaby się na edukacji najmłodszych poprzez multimedia – gry, zabawy, kreskówki, quizy. E-bejbik ma być portalem zawierającym forum dyskusyjne, porady wychowawcze i edukacyjne dla rodziców oraz rekomendacje nowych produktów edukacyjnych pojawiających się na rynku. W portalu znajdzie się również sklep internetowy z artykułami dla dzieci.

 

Na trzecim miejscu znalazła się Natalia Papała z Warszawy, z pomysłem na firmę Private Assessment – której zadaniem będzie ułatwianie podróży obcokrajowcom. Osobisty asystent ma im pomagać w takich choćby czynnościach jak odbiór z lotniska, pomoc w znalezieniu zakwaterowania, transporcie na miejsce, organizacji spotkań, czy zapewnieniu opieki lekarskiej.

 

W IV edycji konkursu nadesłano 750 prac z całej Polski. Swoje pomysły na biznes przysłało 1500 osób, w tym najwięcej z województwa mazowieckiego (242). Na drugim miejscu znalazła się Wielkopolska z wynikiem 89 prac. Kujawsko-Pomorskie zajęło w tym roku trzecie miejsce gromadząc 78 biznesplanów. Czwarte miejsce przypadło pomorskiemu z 49 biznesplanami, tuż za nim uplasowały się: małopolskie (48) i dolnośląskie (46).

 

Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości to największa w Polsce organizacja promująca przedsiębiorczość wśród młodych osób. Aktualnie działa 31 oddziałów AIP przy uczelniach wyższych w kraju.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie