Zoomuj na kulturę

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy da się uczyć w szkole o kulturze, nie dając szansy uczniom, by sami weszli w rolę twórców? Czy w dobie technologii oferujących moc kreacji młodzi wykorzystują je do nauki, opowiadania o świecie na swój własny sposób? Te pytania były punktem wyjścia do projektu (Ro)Zoom na Kulturę. Jego celem jest zachęcenie uczniów do skierowania obiektywu kamery na kulturę, historię i tradycję ich miejscowości.fot. domena publiczna

Eksperci od polskiej edukacji od lat podnoszą, że uczeń w szkole występuje zbyt często w roli biernego odbiorcy przekazu edukacyjnego, zdobywa wiedzę głównie poprzez słuchanie i ma niewielkie możliwości wpływania na proces zdobywania nowych kompetencji i informacji.

Szkoła nie jest zazwyczaj kuźnią kreatywności, a artystyczne zapędy są w niej wciąż mało cenione. Zapewne powiązane z tym faktem jest innym problem - niedostatek ciekawych, bezpłatnych i multimedialnych zasobów edukacyjnych, którymi autorami są młodzi ludzie. Choć dorastają w otoczeniu nowych mediów, najczęściej nie łączą np. pasji do nagrywania filmików z uczeniem się i zdobywaniem wiedzy, także dlatego, że szkoła rzadko pozwala im na takie działania. Badania pokazują, że choć 90% uczniów posiada w domu dostęp do internetu (Diagnoza Społeczna 2013), to według World Internet Project: Poland 2013 ponad 60% z nich korzysta biernie z internetu – ogląda zdjęcia, filmy, słucha muzyki. Liczba młodych osób regularnie publikujących w sieci jest znikoma. Dlatego w projekcie (Ro)Zoom na Kulturę chcielibyśmy, by uczniowie weszli w rolę twórców materiałów edukacyjnych o kulturze ich regionu.

Cel i przebieg projektu

Fundacja Think!, która jest organizatorem projektu, zaprasza nauczycieli polskiego, historii czy przedmiotów związanych z edukacją artystyczną i kulturalną, by razem z młodzieżą zastanowili się, do jakiego tematu zajęć uczniowie mogliby stworzyć materiał edukacyjny w postaci filmu. Zależy nam, by pomogli uczniom wybrać temat, tak, by przydał się jako ciekawa ilustracja zagadnień poruszanych na lekcjach. Materiał przez nich stworzony posłuży ich klasowym kolegom, a potem będzie mógł być wykorzystany przez znacznie szersze grono odbiorców w sieci. Może sfilmują pobliski zamek i poprzez jego historię przybliżą czasy średniowiecza? Albo przeprowadzą wywiad z muzykami ludowymi i zaprezentują swój film na lekcji o kulturze regionu? Do wyboru mają następujące kategorie tematyczne:

a) kategoria Osoba:

  • Lokalny artysta/ działacz społeczny / animator kultury. Sfilmuj wywiad z człowiekiem, który jest ważny dla rozwoju kultury w twojej okolicy. Stwórz filmowy portret.
  • Świadek historii. Przeprowadź wywiad z osobą (-ami), która zechce podzielić się wspomnieniami, swoją wiedzą na temat historii waszej miejscowości lub przedstaw postać historyczną związaną z regionem.

b) kategoria Obiekt:

  • Tropami epok. Sfilmuj obiekt, poprzez który ukażesz architektoniczne lub urbanistyczne cechy epoki [do wyboru]: średniowiecznej, renesansowej, barokowej, klasycystycznej, neogotyckiej.
  • Mury mówią. Jaką historię, legendę, wydarzenie opowiedziałby obiekt w twojej okolicy, gdyby mówił? Poznaj jego dzieje i poprzez swój film użycz mu głosu.

Filmy nadesłane do organizatora wezmą udział w konkursie na najciekawszy, najlepszy merytorycznie i jakościowo film edukacyjny. Następnie ocenione zostaną przez jury złożone z ekspertów zajmujących się edukacją i filmem. Twórcy najlepszych filmów otrzymają nagrody finansowe. Efektem końcowym projektu będzie stworzenie kanału na YouTube z uczniowskimi filmami i naniesienie ich na interaktywną mapę Polski, tak, by stworzyć i rozwijać zasoby dotyczące historii i kultury naszych miejscowości. Filmy opatrzone będą licencją Creative Commons i będą stanowić darmowy materiał edukacyjny dostępny w przyszłości dla szkół z całej Polski.

Zasoby dla uczniów i nauczycieli

W projekcie przygotowaliśmy dla nauczycieli pięć scenariuszy zajęć z języka polskiego, historii i wiedzy o kulturze oraz trzy ciekawe instruktaże dla uczniów na temat etapów kręcenia filmu i jego obróbki – w formie prezitacji, które będą w najbliższych dniach dostępne na stronie projektu www.kamerakultura.pl. Polecamy ją odwiedzać, gdyż będziemy przedstawiać narzędzia i metody edukacji kulturalnej z wykorzystaniem nowych technologii.

Dla 25 nauczycieli, którzy jako pierwsi zarejestrują szkołę w projekcie, wyślemy zestaw e-poradników o Mobilnej Edukacji (dla nauczyciela i ucznia). Rejestracja odbywa się przez formularz online dostępny pod adresem: http://goo.gl/K54mha. Serdecznie zachęcamy do rejestracji do 30 kwietnia 2014. 

Szczegółowe informacje na temat harmonogramu konkursu dla uczniów i całego projektu znajdą Państwo w Regulaminie konkursu oraz na blogu projektowym www.kamerakultura.pl.

Projekt realizowany w ramach programu Fundacji Orange.

Notka o autorce: Małgorzata Kowalczuk jest członkiem e-redakcji Edunews.pl, koordynatorką programów edukacyjnych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjnych w warszawskiej Fundacji Think!, autorką tekstów o nowoczesnej edukacji, ekspertem Szkoły z Klasą 2.0, współautorką interaktywnych pakietów edukacyjnych do nauczania m. in. wiedzy o społeczeństwie i podstaw przedsiębiorczości.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie