Jak nie kupować kota w worku?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

15 marca to w kalendarzu edukacyjnym Światowy Dzień Praw Konsumenta, który w Unii Europejskiej jest też obchodzony pod hasłem Europejskiego Dnia Konsumenta. Wszyscy jesteśmy konsumentami, ale nie wszyscy mamy świadomość praw przysługującym konsumentom podczas zawierania umów kupna-sprzedaży i korzystania z usług na rynku. Z badań europejskiego urzędu statystycznego (Eurostatu) wynika, że w większości krajów Unii Europejskiej świadomość konsumencka jest wciąż bardzo niska.fot. Fotolia.com

Pomysłem na poprawę sytuacji może być edukacja konsumencka na różnych przedmiotach szkolnych. Komisja Europejska uznała, że kluczową rolę w edukacji konsumenckiej pełnią nauczyciele. Dlatego Komisja Europejska uruchomiła i rozwija portal społecznościowy dla nauczycieli www.ConsumerClassroom.eu, który jest ogólnoeuropejską i wielojęzyczną platformą wsparcia nauczycieli w realizacji zajęć szkolnych z młodymi konsumentami. Zgromadzono w nim zasoby edukacyjne wokół szeroko rozumianej tematyki konsumenckiej, obejmującej ponad 10 obszarów, w tym prawa konsumenta, finanse osobiste, zdrowe odżywianie, zrównoważoną konsumpcję, edukację medialną. Dostępne są one również w języku polskim, umożliwiając natychmiastowe skorzystanie z nich podczas lekcji. Nauczycielom stworzono możliwość zorganizowania lekcji online i udostępniania jej uczniom („Moja klasa“). 

Narzekamy, że szkoły są mało praktyczne. W tej dziedzinie akurat możemy przekazywać uczniom wiele wiedzy praktycznej i potrzebnej w życiu. Edukację konsumencką zalicza się zagadnień interdyscyplinarnym. W Polsce w podstawie programowej w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej nie ma osobnego przedmiotu, ale wątki dotyczące konsumentów pojawiają się w kilku przedmiotach, m. in. na wiedzy o społeczeństwie, matematyce, języku obcym, biologii, podstawach przedsiębiorczości. Można tę tematykę omawiać także na innych zajęciach – warto już w szkole uczyć uczniów, jak nie kupować „kota w worku“, albo co z tym „kotem“ zrobić, jeśli kupiliśmy, ale nam się nie spodobał. Z całą pewnością taka wiedza przyda się także nauczycielom.

Zaletą Consumer Classroom jest też możliwość współpracy ze szkołami z innych krajów UE. Można łatwo nawiązać kontakt dzięki forum nauczycieli i tworzyć wspólne projekty międzyszkolne. Mimo członkostwa w Unii, polskie szkoły wciąż zbyt mało uczestniczą we współpracy międzynarodowej, chociaż mają możliwość łatwego nawiązywania kontaktów, a także pozyskania wsparcia na projekty z funduszy europejskich.

Okazją do włączenia się we współpracę europejską może być również ogólnoeuropejski konkurs międzyszkolny ogłoszony przez Consumer Classroom, w którym uczniowie mogą przygotować pracę na temat zakupów internetowych. Termin zgłaszania prac upływa 2 kwietnia, warto chyba spróbować coś przygotować.

“Konsumenci to, z definicji, my wszyscy. Jest to największa grupa ekonomiczna, mająca wpływ i równocześnie poddana wpływom niemal każdej publicznej i prywatnej decyzji ekonomicznej. Mimo to, jest to jedyna ważna grupa (...), której opinie są rzadko brane pod uwagę.” – mówił w 1962 r. Prezydent John F. Kennedy, który jako pierwszy sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów:

  • do rzetelnej informacji,
  • do bezpieczeństwa,
  • do wyboru,
  • do bycia wysłuchanym (prawo do reprezentacji).

W rocznicę tego pamiętnego wystąpienia w dniu 15 marca corocznie obchodzony jest Światowy Dzień Praw Konsumenta. W Warszawie w obchody tego święta włącza się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a Stowarzyszenie Konsumentów Polskich organizuje Targi Wiedzy Konsumenckiej. Warto poznać nasze prawa. Zapraszamy!

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie