Sztuka edukacji. Kultura w programach nauczania

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki zaprasza nauczycieli i animatorów kultury na konferencję Sztuka edukacji. Kultura w programach nauczania (Warszawa, 22-23.11.2013). Jej tematem będą możliwości włączenia współczesnej kultury i sztuki w szkolne programy nauczania oraz możliwości współpracy między szkołą a instytucją kultury przy tworzeniu projektów edukacyjnych. Prosimy o zgłaszanie wystąpień podczas konferencji.(CC-BY) Zachęta

Organizatorem konferencji jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki, we współpracy z Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Inicjujemy spotkanie nauczycieli z animatorami i edukatorami, pracującymi na co dzień w instytucjach kultury i organizacjach pozarządowych, w celu podkreślenia zalet współpracy tych dwóch środowisk.

W kolejnych latach będą się zmieniali organizatorzy cyklu, a konferencja będzie odbywała się w innych miejscach w całej Polsce. Nie zmieni się tylko jej cel, a jest nim pokazanie, że razem znaczy lepiej.

O miejscu kultury w szkole

Pomysł konferencji narodził się wraz z powstaniem nowego programu nauczania oraz zapoczątkowaniem dyskusji na temat kształtu edukacji w Polsce. Celem spotkania jest prezentacja możliwości włączenia współczesnej kultury i sztuki w szkolne programy nauczania. Pokażemy dobre praktyki łączenia zajęć szkolnych z działaniami prowadzonymi przez instytucje kultury oraz współpracy nauczycieli z animatorami, edukatorami i artystami. Zależy nam na połączeniu sfery edukacji i kultury, w celu wzbogacenia zajęć szkolnych i efektywnego wykorzystania oferty instytucji kultury. Chcemy przełamać stereotypowe myślenie, że w szkole nie ma miejsca na twórcze i artystyczne myślenie. Będzie czas na integrację całego środowiska oraz dyskusję na temat problemów we współpracy, potrzeb i wzajemnych oczekiwań.

W części warsztatowej warszawskie instytucje, które pracują ze współczesnymi artystami i od lat tworzą bogaty program edukacyjny poświęcony sztuce współczesnej (Zachęta, CSW, MSN), zaprezentują atrakcyjne modele pracy z dziećmi i młodzieżą. Przedstawimy propozycje działań artystycznych w przestrzeni publicznej, działań twórczych pomocnych w rozwiązywaniu problemów wychowawczych czy społecznych. Pokażemy, że sztuka i kultura współczesna świetnie wpisują się w programy nauczania j. polskiego, wiedzy o kulturze, historii, historii i społeczeństwa, plastyki, a twórcze działania mogą ułatwić poznawanie lokalnej historii, geografii czy problemów społecznych.

Do kogo kierujemy naszą konferencję?

Sztuka edukacji nie jest kolejną konferencją dla nauczycieli ani sympozjum edukatorów i animatorów kultury. Zauważamy potrzebę spotkania tych dwóch środowisk, dlatego naszą konferencję kierujemy zarówno do jednego, jak i drugiego, i wspólnie ją opracowujemy.

Do udziału w konferencji zapraszamy nauczycieli, animatorów kultury i edukatorów pracujących lub współpracujących z instytucjami kultury i organizacjami pozarządowymi działającymi w obszarze kultury na terenie całej Polski.

Zapraszamy nauczycieli szkół wszystkich poziomów i przedmiotów nauczania, przede wszystkim nauczycieli przedmiotów artystycznych i humanistycznych: języka polskiego, wiedzy o kulturze, historii, historii i społeczeństwa. Przedmiot nauczania nie warunkuje jednak uczestnictwa w konferencji. Z przyjemnością powitamy wśród uczestników matematyków czy geografów zainteresowanych sztuką i gotowych do włączania jej w swoje zajęcia. Sztuka współczesna jest wielowątkowa, porusza mnóstwo aktualnych problemów, a niektóre dzieła mogą stać się impulsem do dyskusji również na lekcjach przedmiotów ścisłych czy godzinie wychowawczej. Z kolei wybierane przez twórców formy wypowiedzi mogą okazać się atrakcyjną metodą pracy z uczniami lub inspiracją do nieszablonowej formy prezentacji efektów pracy na lekcji.

Udział w konferencji jest bezpłatny.

Program konferencji

Sztuka edukacji jest konferencją dwudniową. Pierwszego dnia konferencji (22 listopada 2013 roku) pokażemy praktyki łączenia zajęć szkolnych z działaniami prowadzonymi przez instytucje kultury, współpracy nauczycieli z animatorami, edukatorami i artystami. Chcemy, aby program konferencji był współtworzony przez jej uczestników. Dlatego program pierwszego dnia konferencji zostanie wyłoniony w trakcie open call — do 23 października czekamy na propozycje wystąpień. Na podstawie przesłanych propozycji Komitet Organizacyjny stworzy program konferencji.

Drugiego dnia konferencji (23 listopada 2013) warszawskie instytucje, które pracują ze współczesnymi artystami i od lat tworzą bogaty program edukacyjny poświęcony sztuce współczesnej (Zachęta, CSW, MSN) zaprezentują atrakcyjne modele pracy z dziećmi i młodzieżą. Warsztaty będą nawiązywały zarówno do dzieł z kolekcji tych trzech instytucji, jak i aktualnie prezentowanych wystaw.

Warsztaty drugiego dnia konferencji będą się odbywały równolegle w MSN, CSW i Zachęcie. Uczestnicy wybierają jeden z sześciu zaproponowanych przez te instytucje warsztatów. Dokładny program warsztatów znajduje się na stronie internetowej konferencji.

(Źródło: Zachęta)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie