Wyobraźmy sobie tablicę „ogłoszeniową“, którą uczniowie czytają lub przynajmniej przeglądają niemal 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Czy zaprzeczymy, że mogłoby to być niesamowite narzędzie edukacyjne? Dzięki niemu uczniowie mogliby mieć kontakt z wiedzą nawet mimowolnie! I tym właśnie są obecnie serwisy takie, jak na przykład Facebook.
Z kamerą do szkoły
Dla współczesnej młodzieży, która chętnie korzysta z materiałów audiowizualnych i tworzy zasoby filmowe do sieci, przygotowanie filmu nie stanowi żadnego problemu. Nawet w warunkach szkolnych, bez „profesjonalnego“ sprzętu, można realizować wiele ciekawych pomysłów, czego dowodem są liczne projekty, np. Filmowa mapa przemian, zorganizowana przez Fundację Think!.
Obraz wart tysiąca słów, czyli o prezentacji multimedialnej
Dobry obraz wart jest tysiąca słów – to angielskie przysłowie doskonale
odnosi się do sposobu, w jaki preferują dziś odbierać informacje nasze umysły. Zapamiętywanie i uczenie się
staje się bardziej efektywne i trwałe, gdy zaangażujemy w ten proces
obie nasze półkule – lewą odpowiedzialną za myślenie logiczne i naukowe
oraz prawą – wrażliwą na obrazy, kolory, dźwięki.
Mapa myśli pomoże zapamiętać
Kto potrzebuje zapamiętać dużą ilość istotnych informacji, powinien korzystać z narzędzi (programów) pozwalających tworzyć mapy myśli. Mogą się okazać potrzebne także członkom zespołów pracujących nad projektami. Ich zaletą jest to, że umożliwiają jednoczesne korzystanie z mapy w internecie przez wszystkie osoby zaangażowane w projekt.
Jak zrobić (niezły) film?
Żyjemy w czasach, kiedy należy posiadać umiejętność rozumienia zarówno tekstu literackiego, jak i obrazów, w tym materii filmowej; kiedy potrzebujemy pewności w obsługiwaniu kamery takiej samej, jak w pisaniu długopisem. Zdolność pracy z filmem jest często nie tylko sprawą osobistej korzyści, ale także istotnym elementem dobra publicznego - uważają twórcy Filmoteki Szkolnej.
Książka w internecie - upowszechnienie czy degradacja?
Świat cyfrowy zdobywa rynek książki, czego dowiódł obchodzony na całym świecie tydzień e-booków. Czy pomogą one zmienić obojętne nastawienie ponad połowy Polaków do literatury i podnieść poziom czytelnictwa zastanawia się prof. Katarzya Materska z Instytutu Informacji Naukowej iStudiów Bibliologicznych Uniwersytetu Warszawskiego. Wiki w edukacji
Bycie użytkownikiem Internetu nie oznacza jedynie biernego śledzenia
informacji. Od chwili, kiedy pojawiły się strony wiki,
każdy w sieci może być autorem, nawet bez znajomości języka
programowania. Tak narodził się nowy trend polegający na rozwoju serwisów internetowych zapełnianych
treścią przez samych internautów. Kryją one w sobie olbrzymi
potencjał edukacyjny.


