Jakich strategii uczenia się warto nauczyć naszych uczniów?

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Z przeprowadzonego przez firmę Pearson rok temu badania identyfikującego “Power Skills” (Superumiejętności) potrzebne na rynku pracy w 2026 roku wynika, że jedną z tych umiejętności jest samodzielne uczenie się, rozumiane jako zdobywanie wiedzy oraz umiejętności. W jaki sposób szkoła może przygotować uczniów, rozwijając w nich potrzebne kompetencje?

Na to pytanie staraliśmy się odpowiedzieć w przygotowanym przez siebie "doświadczeniu edukacyjnym", składającym się z wystąpienia na konferencji INSPIR@CJE 2023 oraz towarzyszących wystąpieniu materiałów elearningowych, udostępnionych uczestnikom konferencji.

Uważamy, że trzeba zacząć od nauczyciela, który ma być dla swoich uczniów modelem postawy uczenia się w sposób oparty na danych naukowych. Nie chodzi tu zdecydowanie o pokutujące wciąż wśród niektórych nauczycieli przywiązanie do mitu o stylach uczenia się, ale raczej o odpowiednie połączenie czterech strategii uczenia się, wynikających z odkryć w dziedzinie neurobiologii i psychologii poznawczej z ostatnich kilku lub kilkunastu lat.

Podczas wystąpienia chcieliśmy w pewnym uproszczeniu pokazać proces uczenia się, jaki zachodzi w głowie ucznia w warunkach tworzonych przez nauczyciela. Uważamy, że model ten pomaga zrozumieć, dlaczego skuteczne strategie uczenia się odgrywają tak dużą rolę w procesie edukacji, a uczniowie, którzy je opanują, będą uczyli się bardziej efektywnie. Zapraszamy do oglądania:

Przygotowane przez nas materiały elearningowe towarzyszące ich wystąpieniu, w tym elementy interaktywne oraz linki do polecanych zasobów, można znaleźć pod >>>tym linkiem<<<.

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 września 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Samsung Polska, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Centralny Dom Technologii, Herstory, Ogólnopolski Operator Oświaty oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorach: Dorota Uchwat-Zaród jest nauczycielką języka angielskiego w III Liceum Ogólnokształcącym w Tarnowie. Innowatorka w programie Popojutrze 2.0 oraz trenerka w projekcie Akademia Edukacji Hybrydowej. Marcin Zaród jest Nauczycielem Roku 2013, nauczycielem jzyka angielskiego i WFu w V Liceum Ogólnokształcącym im. Janusza Korczaka w Tarnowie, współtwórcą polskiego podcastu edukacyjnego EduGadki, ekspertem w projektach "Novigado" oraz "Laboratorium Dydaktyki Cyfrowej". Innowator w programie Popojutrze 2.0. Współinicjator akcji #zadajęzsensem.
Razem napisali książkę "Godziny Rozwoju. Jak wspierać nastawienie na rozwój i uczyć (się) innowacyjnie?". Razem też otrzymali Złotego iTara na Tarnowskich Targach Innowacji oraz statuetki Liderzy Zmian w Edukacji za elearningowy kurs angielskiego dla edukatorów. Oboje należą do społeczności Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie