Jakich strategii uczenia się warto nauczyć naszych uczniów?

fot. Edunews.pl

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Z przeprowadzonego przez firmę Pearson rok temu badania identyfikującego “Power Skills” (Superumiejętności) potrzebne na rynku pracy w 2026 roku wynika, że jedną z tych umiejętności jest samodzielne uczenie się, rozumiane jako zdobywanie wiedzy oraz umiejętności. W jaki sposób szkoła może przygotować uczniów, rozwijając w nich potrzebne kompetencje?

Na to pytanie staraliśmy się odpowiedzieć w przygotowanym przez siebie "doświadczeniu edukacyjnym", składającym się z wystąpienia na konferencji INSPIR@CJE 2023 oraz towarzyszących wystąpieniu materiałów elearningowych, udostępnionych uczestnikom konferencji.

Uważamy, że trzeba zacząć od nauczyciela, który ma być dla swoich uczniów modelem postawy uczenia się w sposób oparty na danych naukowych. Nie chodzi tu zdecydowanie o pokutujące wciąż wśród niektórych nauczycieli przywiązanie do mitu o stylach uczenia się, ale raczej o odpowiednie połączenie czterech strategii uczenia się, wynikających z odkryć w dziedzinie neurobiologii i psychologii poznawczej z ostatnich kilku lub kilkunastu lat.

Podczas wystąpienia chcieliśmy w pewnym uproszczeniu pokazać proces uczenia się, jaki zachodzi w głowie ucznia w warunkach tworzonych przez nauczyciela. Uważamy, że model ten pomaga zrozumieć, dlaczego skuteczne strategie uczenia się odgrywają tak dużą rolę w procesie edukacji, a uczniowie, którzy je opanują, będą uczyli się bardziej efektywnie. Zapraszamy do oglądania:

Przygotowane przez nas materiały elearningowe towarzyszące ich wystąpieniu, w tym elementy interaktywne oraz linki do polecanych zasobów, można znaleźć pod >>>tym linkiem<<<.

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 września 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Samsung Polska, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Centralny Dom Technologii, Herstory, Ogólnopolski Operator Oświaty oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorach: Dorota Uchwat-Zaród jest nauczycielką języka angielskiego w III Liceum Ogólnokształcącym w Tarnowie. Innowatorka w programie Popojutrze 2.0 oraz trenerka w projekcie Akademia Edukacji Hybrydowej. Marcin Zaród jest Nauczycielem Roku 2013, nauczycielem jzyka angielskiego i WFu w V Liceum Ogólnokształcącym im. Janusza Korczaka w Tarnowie, współtwórcą polskiego podcastu edukacyjnego EduGadki, ekspertem w projektach "Novigado" oraz "Laboratorium Dydaktyki Cyfrowej". Innowator w programie Popojutrze 2.0. Współinicjator akcji #zadajęzsensem.
Razem napisali książkę "Godziny Rozwoju. Jak wspierać nastawienie na rozwój i uczyć (się) innowacyjnie?". Razem też otrzymali Złotego iTara na Tarnowskich Targach Innowacji oraz statuetki Liderzy Zmian w Edukacji za elearningowy kurs angielskiego dla edukatorów. Oboje należą do społeczności Superbelfrzy RP.

 

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie