Debata oksfordzka w szkole

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Metoda debaty oksfordzkiej jest chyba znana każdemu nauczycielowi, ale rzadko jednak wykorzystywany jest jej cały potencjał edukacyjny. W poradnikach metodycznych opisywana jest jako metoda aktywizująca, rodzaj dyskusji problemowej. W takim ujęciu gubi się w natłoku innych, mniej lub bardziej atrakcyjnych narzędzi. Tymczasem dzięki debacie oksfordzkiej mamy możliwość zaprojektować i przeprowadzić w przestrzeni szkoły czy klasy rodzaj „learning experience”, czyli doświadczenia edukacyjnego, uczenia się w różnorodny sposób i na wielu płaszczyznach.

Przygotowanie do debaty jest dla uczniów rodzajem procesu projektowego, sama debata sprawdzianem umiejętności prezentowania i wypowiadania się. Na każdym etapie debatowanie fundamentalnie związane jest z wykorzystywaniem myślenia krytycznego, budowaniem logicznej argumentacji i prowadzeniem dojrzałej dyskusji. Debata oksfordzka nie jest metodą „na jedną lekcję” Nie da się jej przeprowadzić bez przygotowania, wymaga sporego zaangażowania zarówno nauczyciela jak i uczniów, może jednak przynosić niesamowite i trwałe korzyści rozwojowe dla młodzieży.

Wykorzystanie debaty w ramach przygotowania do matury ustnej, na lekcjach takich jak wiedza o społeczeństwie, historia czy też niedawno wprowadzony do szkół HiT może być doskonałym sposobem na realizację ciekawych i angażujących lekcji. Organizując międzyklasowe czy też międzyszkolne sparingi i debaty pokazowe jesteśmy w stanie zintegrować uczniów z różnych szkół i środowisk. Debata oksfordzka nie jest metodą łatwą, za to jest metodą uniwersalną. Dzięki niej kształtujemy najważniejsze dziś kompetencje takie jak myślenie krytyczne, kreatywność, kompetencje językowe, a przede wszystkim kompetencje społeczne.

Zapraszam na wystąpienie podczas INSPIR@CJI 2022, w którym razem z Beatą Maleską-Pająk z ZS Technicznych i Ogólnokształcących nr 2 w Katowicach opowiadałyśmy od praktycznej strony o naszych przygodach z debatą oksfordzką. Warto zobaczyć:

I jeszcze skecznotka w wykonaniu Joanny Komorek z grupy FB BelfryBazgrolą (dziękujemy!):

 

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 24-25 września 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2022 byli:

Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji był: Microsoft Polska.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM KindlotekaFundacja Szkoła z Klasą & Program Asy Internetu), Learnetic, Wydawnictwo Nowa Era, Photon Entertainment, Samsung & Program Solve for Tomorrow, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorkach: Izabela Wyppich jest nauczycielką historii, plastyki, historii sztuki w I Liceum Ogólnokształcącym im. Adama Mickiewicza w Rudzie Śląskiej. Koordynatorka Śląskiej Sieci Szkół Debatujących. Beata Maleska-Pająk jest nauczycielką historii i HIT w ZSTiO nr 2 w Katowicach, koordynatorka Śląskiej Sieci Szkół Debatujących na Śląsku, członek zespołu Fundacji "Projekty Edukacyjne".

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie