Jak rozmawiać o emocjach w kryzysie?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Każdy nasz uczeń, ale również my dorośli przeżywamy bardzo trudny czas. Targają nami różnorodne emocje. Aby ułatwić nam wszystkim poradzenie sobie z nimi, warto z dziećmi i młodzieżą rozmawiać. Zapewnić, że wszystkie emocje są ważne, potrzebne i należy o nich mówić.

Dlaczego definiowanie emocji i ich okazywanie w sytuacjach tak traumatycznych jak np. wojna w Ukrainie jest potrzebne?

Ponieważ bez względu na to jakie one są, przyjemne czy nieprzyjemne, emocje dają energię i sprawiają, że myśli zaczynają się przeistaczać w konkretne działania. Bardzo często są impulsem do reakcji na to, co je wywołuje. Motywują do podjęcia działania, intensyfikują wybrane doświadczenia i sygnalizują, że dana reakcja jest szczególnie ważna w danej chwili.

Pozwalają oczyścić myśli, wyrzucić niepokoje, lęki, obawy, ale także mają moc wpływania na zmianę naszych zachowań i spostrzegania rzeczywistości. Ponadto przeżywanie niektórych z nich może wydawać się trudne, szczególnie dla dzieci i młodych ludzi, ponieważ identyfikujemy i kojarzymy je z niepokojącymi i czasami nawet traumatycznymi sytuacjami i wydarzeniami w naszym życiu.

Ale nawet te nieprzyjemne myśli, emocje i doznania mogą pomóc nam wyciągnąć cenne wnioski na temat tego co nam zagraża, co możemy lub co już straciliśmy i są impulsem do chęci zmiany sytuacji, w jakiej się znaleźliśmy. Dlatego ogromna rola nas dorosłych, rodziców, nauczycieli, by nie tylko pomóc uczniom rozumieć nasze emocje, ale przede wszystkim, by uczyć się ich każdego dnia i w każdej sytuacji.

Nie unikajmy zatem rozmów z uczniami o tym co się dzieje teraz w Ukrainie, jakie to ma skutki dla naszego państwa, świata, ale również dla naszych rodzin. Szczere zdefiniowanie tego co czujemy, czego się boimy i co mamy chęć zrobić pomoże w zniwelowaniu stresu, obaw i często nieuzasadnionych lęków.

Nie oceniajmy, nie wyśmiewajmy, nie bagatelizujmy tego co czują nasze dzieci, okażmy zrozumienie, wsparcie i po prostu bądźmy z nimi i dla nich.

Jeśli dla niektórym pomocne jest działanie, włączenie się nawet w najdrobniejsze akcje pomocowe, charytatywne, to pozwólmy na to i wspierajmy.

My podczas zajęć również podejmujemy tematykę związaną z emocjami, z nastrojami, które teraz wszystkim nam towarzyszą i dlatego udostępniamy również Państwu kilka naszych materiałów, które mogą być pomocne w określeniu swoich emocji i tym samym doskonalenia treningu umiejętności społecznych. Można je pobrać tutaj.

 

Notka o autorce: Zyta Czechowska jest nauczycielką, dyrektorką i właścicielką Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli. Współautorka książki "Jak nie zgubić dziecka w sieci?". Ekspertka ds. awansu zawodowego nauczycieli. Pasjonatka nowoczesnych technologii. Współautorka projektu sieci współpracy nauczycieli „SPEcjalna sieć współpracy nauczycieli”, prowadzi warsztaty, szkolenia i Rady Pedagogiczne dla nauczycieli z zakresu stosowania i wdrażania TIK. Współprowadzi bloga www.specjalni.pl. W 2019 roku otrzymała tytuł Nauczyciela Roku, a w 2017 r. Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej za szczególne osiągnięcia edukacyjne i wychowawcze. Należy do społeczności Superbelfrzy RP oraz Microsoft Innovative Educator Expert. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie