Praca w grupach etapami

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Obserwując pracę uczniów na lekcjach można zauważyć, że nawet gdy uczniowie pracują w grupie, to raczej zgadzają się na polecenia nauczyciela lub dominującego ucznia, a nie są entuzjastycznie nastawieni do samodzielnego myślenia i współpracy. Mało dyskutują i przyjmują jakiekolwiek propozycje, aby tylko uporać się z rozwiązaniem.

Przedstawię propozycje organizacji pracy uczniów w grupie etapami, która może być efektywna i angażująca uczniów w pracę zespołową.

Warto tak postępować, gdy zadanie stojące przed uczniami jest kluczowe dla lekcji i gdy istnieją różne strategie na rozwiązanie.

Cztery etapy i ich uzasadnienie:

1. Próba. Najpierw niezależna praca (przez kilka minut) uczniów nad własną propozycją rozwiązania. W rezultacie każdy z członków grupy musi choć przez chwile zastanowić się nad rozwiązaniem.

2. Podzielenie się sposobami na forum grupy. Dyskusja w grupie nad zaletami każdego ze sposobów. Uczniowie uczą się od siebie wzajemnie, a określenie zalet docenia prace każdego z członków grupy.

3. Uzgodnienie w grupie jednego wspólnego rozwiązania. Zastosowanie go. Na koniec pracy – decyzja (przy pomocy świateł):

  • Czerwone – prawdopodobnie nasze rozwiązanie nie jest dobre.
  • Żółty – nie jesteśmy pewni, czy nasze rozwiązanie jest dobre.
  • Zielony – nasze rozwiązanie jest dobre.

Uczniowie dokonują samooceny w grupie, co uczy ich krytycznego podejścia do własnej pracy.

4. Prezentacje rozwiązań grup i dyskusje na temat wybranych strategii i osiągniętych wyników.

Uczniowie mogą przedstawić innym uczniom swój sposób rozwiązania, uzyskać opinię innych i poznać rozwiązania innych grup.

Takie podejście etapowe, pozwala uczniom zastanowić się samodzielnie nad problemem, zapoznać się i przedyskutować propozycje innych członków grupy, wybrać wspólnie jedno z rozwiązań, ocenić, czy jest dobre i przedstawić pozostałym uczniom rozwiązanie, z możliwością uzyskania opinii innych i zobaczenia alternatywnych rozwiązań innych grup.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl.

Inspiracja artykułem Ashleya Taplin w Edutopia.org.

 

PRZECZYTAJ TAKŻE:

> Praca grupowa i budowanie relacji jako sposób na indywidualizację nauki

> Test pisany grupowo

> Narzędzia wspierające pracę w grupach online

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie