Sidebar

17
Wt, Cze

Mobilne urządzenia mają pozytywny wpływ na edukację

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W zrealizowanym w Stanach Zjednoczonych w styczniu br. badaniu Poll Position prawie połowa dorosłych respondentów uznało, że tablety, smartfony, e-readery i inne urządzenia mobilne pozytywnie wpływają na proces kształcenia. Przeciwnego zdania był co trzeci respondent.(C) Bloomua - fotolia.com

Ci, którzy dostrzegli wartość edukacyjną mobilnych urządzeń, uznali, że mogą one w większym stopniu pomagać w uczeniu się, niż rozpraszać uczniów. Ci, którzy byli przeciwnego zdania, wskazywali głównie na łatwość rozpraszania (przez wiadomości, gry, filmy itp.) uwagi uczniów niezbędnej w uczeniu się i odrabianiu prac domowych.

Rodzice uczestniczący w badaniu zwracali uwagę zwłaszcza na wielofunkcyjność tabletów, które mogą zawierać zapisane w pamięci podręczniki szkolne, ale także rozmaite gry i zabawy edukacyjne dla młodszych dzieci. Kolejnym argumentem za wyposażaniem uczniów w tablety była też waga plecaka szkolnego, w którym może być mniej ciężkich książek zastąpionych elektronicznymi wersjami w tablecie.

Czytniki e-booków cieszyły się większym zainteresowaniem respondentów, którzy mieli dzieci na etapie edukacji uniwersyteckiej. Zwracano tu uwagę na ich cenę – niższe oszty zakupu w porównaniu do tabletów przy pozostawieniu możliwości zapisywania w ich pamięci książek potrzebnych na zajęciach.

W rozbiciu na grupy wiekowe poparcie dla mobilnych technologii w edukacji jest wyższe wśród osób młodych i w średnim wieku. Pozytywny wpływ na edukację dostrzega tu 50% respondentów w wieku 18-29 lat i 54% w wieku 30-44.

Wobec trwających w Polsce przygotowań do pilotażu „Cyfrowej szkoły“ warto zwrócić uwagę dyrektorów, aby planowali zakupy technologii uniwersalnych, mobilnych, które łatwo będzie można wykorzystać na zajęciach tak w klasie, jak i poza nią. O ile laptopy przydadzą się w sali szkolnej na przykład do wyświetlania prezentacji czy filmów, o tyle na szkolnej wycieczce, czy zajęciach realizowanych poza klasą bardziej przydatne będą tablety, mogące rejestrować obraz i dźwięk wysokiej jakości, a dzięki tysiącom dostępnych aplikacji - pozwalające znacznie pogłębić doświadczenia edukacyjne uczniów.

Jak zauważają autorzy przewodnika „Mobilna edukacja. M-learning, czyli (r)ewolucja w nauczaniu“ potencjał edukacyjny mobilnych technologii jest ogromny. Istnieje wiele dowodów, że upowszechnienie mobilnych urządzeń i internetu nie tylko ratuje życie i zdrowie, ale także przyspiesza rozwój jednostek i całych społeczeństw, chroni przed bezrobociem, biedą i wykluczeniem społecznym.

W ciągu krótkiego okresu ewolucji mobilne urządzenia zdołały wypracować cały system innych niż dla dużych komputerów standardów obsługi i użytkowania. Stały się też nowym masowym medium, które rządzi się odmiennymi prawidłami, o niebagatelnej i rosnącej skali oddziaływania, także kulturotwórczego. Wielu nauczycieli widzi w nich tylko zbyt małe ekrany, niewygodne klawiatury, za małe możliwości i niepoważne zastosowania – ale to znaczy po prostu tyle, iż z braku bardziej adekwatnych doświadczeń próbują patrzyć na mobilne technologie przez pryzmat stacjonarnych komputerów. To dziś mało trafny punkt widzenia, który za chwilę może okazać się w dodatku anachroniczny.

Badanie Poll Position przeprowadzono w styczniu na reprezentatywnej próbie 1145 dorosłych Amerykanów.

(Źródło: zdnet.com, opr. własne)

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)


Komentarze (3)
This comment was minimized by the moderator on the site
[I]"Wobec trwających w Polsce przygotowań do pilotażu „Cyfrowej szkoły“ warto zwrócić uwagę dyrektorów, aby [B]planowali zakupy technologii uniwersalnych, mobilnych, które łatwo będzie można wykorzystać na zajęciach tak w klasie, jak i poza...
[I]"Wobec trwających w Polsce przygotowań do pilotażu „Cyfrowej szkoły“ warto zwrócić uwagę dyrektorów, aby [B]planowali zakupy technologii uniwersalnych, mobilnych, które łatwo będzie można wykorzystać na zajęciach tak w klasie, jak i poza nią.[/B][/I]

Dyrektorzy niech planują zakupy podporządkowane celom, jakie chcą osiągnąć na drodze uczynenia swojej szkoły "szkoła cyfrową" ( a może ona tak być i bez tabletów, prawda?).

Nie zakupy są problemem - barierą są nauczyciele, których musimy przekonywać (np,badaniami amerykańskimi) do wykorzystywania TIK i tego sprzętu, który już w rękach uczniów jest! I w szkole, i w domu. A wcale mało go nie jest, a - niestety - nie jest wykorzystywany...

[B]Dlatego z całego serca i wszystkimi siłami popierajmy PSS - PRZYNIEŚ SWÓJ SPRZĘT (o którym pisze red. M.Polak w innym tekście)!
[/B]
(oczywiście dyerktorom przybędzie bólu głowy w związku z zasilaniem, dostępem do sieci, zapewnieniem bezpieczeństwa itd., Jak pisze L.Clarke: ZMIANA BOLI!)

cdn.
More
MK
This comment was minimized by the moderator on the site
Cd. Jasne, że zawsze będą dzieci, którym Państwo będzie musiało pomóc materialnie - i teraz fundowane są obiady, kupowane są "wyprawki" (plecak, długopis, kredki, zeszyty itp.) dzieciom, których rodzice nie mogą (a często - nie chcą) zapewnić...
Cd. Jasne, że zawsze będą dzieci, którym Państwo będzie musiało pomóc materialnie - i teraz fundowane są obiady, kupowane są "wyprawki" (plecak, długopis, kredki, zeszyty itp.) dzieciom, których rodzice nie mogą (a często - nie chcą) zapewnić podstawowych rzeczy do życia i nauki. To zmartwienie opieki społecznej.

Nauczyciele niech dbają o edukację - atrakcyjną i skuteczną. A takiej edukacji bez TIK na co dzień już nie ma. To szkoła musi się zmienić pod dyktando zmian pokoleniowych, a nie dzieci dostosują się do XIX wiecznej szkoły.
Program Cyfrowa Szkoła niech zmieni świadomość potrzeb uczących się i praktyke szkolną, a nie liczbę komputerów, tabletów, tablic interaktywnych itp. w naszych szkołach. Nie mylmy przyczyn i skutków.

[I]Kto nie chce - szuka powodów,
kto chce ] - szuka sposobów".
[/I]
Chwała edunews, ze pomaga szukać sposobów :) ale to my, nauczyciele musimy się wysilić.
More
MK
This comment was minimized by the moderator on the site
Mam przyjemność korzystania z nowoczesnych urządzeń w codziennej pracy: ekrany dotykowe, tablety, kamery. Uczenie się jest wspomagane przez rozbudowane wirtualne środowisko kształcenia, komunikację umożliwiają strony wiki, Twitter i Facebook....
Mam przyjemność korzystania z nowoczesnych urządzeń w codziennej pracy: ekrany dotykowe, tablety, kamery. Uczenie się jest wspomagane przez rozbudowane wirtualne środowisko kształcenia, komunikację umożliwiają strony wiki, Twitter i Facebook. Nauczanie, a właściwie uczenie się jest w ok. 75% nielinearne, co oznacza, że nie ma sztywnej siatki godzin, a studenci we własnym tempie i własną scieżką dochodzą do określonego celu.

Kiedy zaczynałem pracę największym problemem dla mnie nie były kwestie techniczne, bo to rozwiązały szkolenia. Problemem była bariera mentalna. Przejście z klasycznego (hierarchicznego, werbalnego, testowego, skupionego na nauczycielu) systemu w którym dorastałem, którego uczyłem się i w którym pracowałem na system skupiony na studencie było olbrzymim wyzwaniem. Rezygnacja z mesjanizmu nauczycielskiego ("muszę powiedzieć jeszcze to", "za mało godzin na realizację programu", "proszę posłuchać") i oddanie technologiom części swoich uprawnień bolało... Ale warto było! Skutkiem tego systemu zajęcia z zainteresowanymi, wewnętrznie zmotywowanymi studentami, ktorzy chcą się uczyć. Nie dla ocen (bo tych w trakcie semestru nie ma), ale dla samych siebie.

Wprowadzenie urządzeń mobilnych do klasycznego systemu z góry skazuję na porażkę. Śmiem twierdzić, że "Cyfrowa szkoła" spięta w klasyczny gorset nie sprawdzi się. W nowoczesnej edukacji nie chodzi o używanie tablicy interaktywnej, rzutników multimedialnych czy rozdanie uczniom/studentom tabletów. Gadżety elektroniczne nie są celem same w sobie, bo tylko środki wspomagające proces uczenia się. Nowoczesna edukacja skupia się na uczeniu się, a nie na nauczaniu.
More
Tomasz Cecot
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie