Sidebar

30
Śr, Kwi

Mobilne urządzenia mają pozytywny wpływ na edukację

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W zrealizowanym w Stanach Zjednoczonych w styczniu br. badaniu Poll Position prawie połowa dorosłych respondentów uznało, że tablety, smartfony, e-readery i inne urządzenia mobilne pozytywnie wpływają na proces kształcenia. Przeciwnego zdania był co trzeci respondent.(C) Bloomua - fotolia.com

Ci, którzy dostrzegli wartość edukacyjną mobilnych urządzeń, uznali, że mogą one w większym stopniu pomagać w uczeniu się, niż rozpraszać uczniów. Ci, którzy byli przeciwnego zdania, wskazywali głównie na łatwość rozpraszania (przez wiadomości, gry, filmy itp.) uwagi uczniów niezbędnej w uczeniu się i odrabianiu prac domowych.

Rodzice uczestniczący w badaniu zwracali uwagę zwłaszcza na wielofunkcyjność tabletów, które mogą zawierać zapisane w pamięci podręczniki szkolne, ale także rozmaite gry i zabawy edukacyjne dla młodszych dzieci. Kolejnym argumentem za wyposażaniem uczniów w tablety była też waga plecaka szkolnego, w którym może być mniej ciężkich książek zastąpionych elektronicznymi wersjami w tablecie.

Czytniki e-booków cieszyły się większym zainteresowaniem respondentów, którzy mieli dzieci na etapie edukacji uniwersyteckiej. Zwracano tu uwagę na ich cenę – niższe oszty zakupu w porównaniu do tabletów przy pozostawieniu możliwości zapisywania w ich pamięci książek potrzebnych na zajęciach.

W rozbiciu na grupy wiekowe poparcie dla mobilnych technologii w edukacji jest wyższe wśród osób młodych i w średnim wieku. Pozytywny wpływ na edukację dostrzega tu 50% respondentów w wieku 18-29 lat i 54% w wieku 30-44.

Wobec trwających w Polsce przygotowań do pilotażu „Cyfrowej szkoły“ warto zwrócić uwagę dyrektorów, aby planowali zakupy technologii uniwersalnych, mobilnych, które łatwo będzie można wykorzystać na zajęciach tak w klasie, jak i poza nią. O ile laptopy przydadzą się w sali szkolnej na przykład do wyświetlania prezentacji czy filmów, o tyle na szkolnej wycieczce, czy zajęciach realizowanych poza klasą bardziej przydatne będą tablety, mogące rejestrować obraz i dźwięk wysokiej jakości, a dzięki tysiącom dostępnych aplikacji - pozwalające znacznie pogłębić doświadczenia edukacyjne uczniów.

Jak zauważają autorzy przewodnika „Mobilna edukacja. M-learning, czyli (r)ewolucja w nauczaniu“ potencjał edukacyjny mobilnych technologii jest ogromny. Istnieje wiele dowodów, że upowszechnienie mobilnych urządzeń i internetu nie tylko ratuje życie i zdrowie, ale także przyspiesza rozwój jednostek i całych społeczeństw, chroni przed bezrobociem, biedą i wykluczeniem społecznym.

W ciągu krótkiego okresu ewolucji mobilne urządzenia zdołały wypracować cały system innych niż dla dużych komputerów standardów obsługi i użytkowania. Stały się też nowym masowym medium, które rządzi się odmiennymi prawidłami, o niebagatelnej i rosnącej skali oddziaływania, także kulturotwórczego. Wielu nauczycieli widzi w nich tylko zbyt małe ekrany, niewygodne klawiatury, za małe możliwości i niepoważne zastosowania – ale to znaczy po prostu tyle, iż z braku bardziej adekwatnych doświadczeń próbują patrzyć na mobilne technologie przez pryzmat stacjonarnych komputerów. To dziś mało trafny punkt widzenia, który za chwilę może okazać się w dodatku anachroniczny.

Badanie Poll Position przeprowadzono w styczniu na reprezentatywnej próbie 1145 dorosłych Amerykanów.

(Źródło: zdnet.com, opr. własne)

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)


Komentarze (3)
This comment was minimized by the moderator on the site
[I]"Wobec trwających w Polsce przygotowań do pilotażu „Cyfrowej szkoły“ warto zwrócić uwagę dyrektorów, aby [B]planowali zakupy technologii uniwersalnych, mobilnych, które łatwo będzie można wykorzystać na zajęciach tak w klasie, jak i poza...
[I]"Wobec trwających w Polsce przygotowań do pilotażu „Cyfrowej szkoły“ warto zwrócić uwagę dyrektorów, aby [B]planowali zakupy technologii uniwersalnych, mobilnych, które łatwo będzie można wykorzystać na zajęciach tak w klasie, jak i poza nią.[/B][/I]

Dyrektorzy niech planują zakupy podporządkowane celom, jakie chcą osiągnąć na drodze uczynenia swojej szkoły "szkoła cyfrową" ( a może ona tak być i bez tabletów, prawda?).

Nie zakupy są problemem - barierą są nauczyciele, których musimy przekonywać (np,badaniami amerykańskimi) do wykorzystywania TIK i tego sprzętu, który już w rękach uczniów jest! I w szkole, i w domu. A wcale mało go nie jest, a - niestety - nie jest wykorzystywany...

[B]Dlatego z całego serca i wszystkimi siłami popierajmy PSS - PRZYNIEŚ SWÓJ SPRZĘT (o którym pisze red. M.Polak w innym tekście)!
[/B]
(oczywiście dyerktorom przybędzie bólu głowy w związku z zasilaniem, dostępem do sieci, zapewnieniem bezpieczeństwa itd., Jak pisze L.Clarke: ZMIANA BOLI!)

cdn.
More
MK
This comment was minimized by the moderator on the site
Cd. Jasne, że zawsze będą dzieci, którym Państwo będzie musiało pomóc materialnie - i teraz fundowane są obiady, kupowane są "wyprawki" (plecak, długopis, kredki, zeszyty itp.) dzieciom, których rodzice nie mogą (a często - nie chcą) zapewnić...
Cd. Jasne, że zawsze będą dzieci, którym Państwo będzie musiało pomóc materialnie - i teraz fundowane są obiady, kupowane są "wyprawki" (plecak, długopis, kredki, zeszyty itp.) dzieciom, których rodzice nie mogą (a często - nie chcą) zapewnić podstawowych rzeczy do życia i nauki. To zmartwienie opieki społecznej.

Nauczyciele niech dbają o edukację - atrakcyjną i skuteczną. A takiej edukacji bez TIK na co dzień już nie ma. To szkoła musi się zmienić pod dyktando zmian pokoleniowych, a nie dzieci dostosują się do XIX wiecznej szkoły.
Program Cyfrowa Szkoła niech zmieni świadomość potrzeb uczących się i praktyke szkolną, a nie liczbę komputerów, tabletów, tablic interaktywnych itp. w naszych szkołach. Nie mylmy przyczyn i skutków.

[I]Kto nie chce - szuka powodów,
kto chce ] - szuka sposobów".
[/I]
Chwała edunews, ze pomaga szukać sposobów :) ale to my, nauczyciele musimy się wysilić.
More
MK
This comment was minimized by the moderator on the site
Mam przyjemność korzystania z nowoczesnych urządzeń w codziennej pracy: ekrany dotykowe, tablety, kamery. Uczenie się jest wspomagane przez rozbudowane wirtualne środowisko kształcenia, komunikację umożliwiają strony wiki, Twitter i Facebook....
Mam przyjemność korzystania z nowoczesnych urządzeń w codziennej pracy: ekrany dotykowe, tablety, kamery. Uczenie się jest wspomagane przez rozbudowane wirtualne środowisko kształcenia, komunikację umożliwiają strony wiki, Twitter i Facebook. Nauczanie, a właściwie uczenie się jest w ok. 75% nielinearne, co oznacza, że nie ma sztywnej siatki godzin, a studenci we własnym tempie i własną scieżką dochodzą do określonego celu.

Kiedy zaczynałem pracę największym problemem dla mnie nie były kwestie techniczne, bo to rozwiązały szkolenia. Problemem była bariera mentalna. Przejście z klasycznego (hierarchicznego, werbalnego, testowego, skupionego na nauczycielu) systemu w którym dorastałem, którego uczyłem się i w którym pracowałem na system skupiony na studencie było olbrzymim wyzwaniem. Rezygnacja z mesjanizmu nauczycielskiego ("muszę powiedzieć jeszcze to", "za mało godzin na realizację programu", "proszę posłuchać") i oddanie technologiom części swoich uprawnień bolało... Ale warto było! Skutkiem tego systemu zajęcia z zainteresowanymi, wewnętrznie zmotywowanymi studentami, ktorzy chcą się uczyć. Nie dla ocen (bo tych w trakcie semestru nie ma), ale dla samych siebie.

Wprowadzenie urządzeń mobilnych do klasycznego systemu z góry skazuję na porażkę. Śmiem twierdzić, że "Cyfrowa szkoła" spięta w klasyczny gorset nie sprawdzi się. W nowoczesnej edukacji nie chodzi o używanie tablicy interaktywnej, rzutników multimedialnych czy rozdanie uczniom/studentom tabletów. Gadżety elektroniczne nie są celem same w sobie, bo tylko środki wspomagające proces uczenia się. Nowoczesna edukacja skupia się na uczeniu się, a nie na nauczaniu.
More
Tomasz Cecot
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
😀 🧑🏻 ❤️ 🍀 🍌 💡 ✈️
No Emojis found
😀😃😄😁😆😅🤣😂🙂🙃😉😊😇🥰😍🤩😘😗😚😙😋😛😜🤪😝🤑🤗🤭🤫🤔🤐🤨😐😑😶😏😒🙄😬🤥😌😔😪🤤😴😷🤒🤕🤢🤮🤧🥵🥶🥴😵🤯🤠🥳😎🤓🧐😕😟🙁☹️😮😯😲😳🥺😦😧😨😰😥😢😭😱😖😣😞😓😩😫🥱😤😡😠🤬😈👿💀☠️💩🤡👹👺👻👽👾🤖😺😸😹😻😼😽🙀😿😾🙈🙉🙊
👋🤚🖐️🖖👌🤏✌️🤞🤟🤘🤙👈👉👆🖕👇☝️👍👎👊🤛🤜👏🙌👐🤲🤝🙏✍️💅🤳💪🦾🦿🦵🦶👂🦻👃🧠🦷🦴👀👁️👅👄👶🧒👦👧🧑👱👨🧔👨‍🦰👨‍🦱👨‍🦳👨‍🦲👩👩‍🦰🧑‍🦰👩‍🦱🧑‍🦱👩‍🦳🧑‍🦳👩‍🦲🧑‍🦲👱‍♀️👱‍♂️🧓👴👵🙍🙍‍♂️🙍‍♀️🙎🙎‍♂️🙎‍♀️🙅🙅‍♂️🙅‍♀️🙆🙆‍♂️🙆‍♀️💁💁‍♂️💁‍♀️🙋🙋‍♂️🙋‍♀️🧏🧏‍♂️🧏‍♀️🙇🙇‍♂️🙇‍♀️🤦🤦‍♂️🤦‍♀️🤷🤷‍♂️🤷‍♀️🧑‍⚕️👨‍⚕️👩‍⚕️🧑‍🎓👨‍🎓👩‍🎓🧑‍🏫👨‍🏫👩‍🏫🧑‍⚖️👨‍⚖️👩‍⚖️🧑‍🌾👨‍🌾👩‍🌾🧑‍🍳👨‍🍳👩‍🍳🧑‍🔧👨‍🔧👩‍🔧🧑‍🏭👨‍🏭👩‍🏭🧑‍💼👨‍💼👩‍💼🧑‍🔬👨‍🔬👩‍🔬🧑‍💻👨‍💻👩‍💻🧑‍🎤👨‍🎤👩‍🎤🧑‍🎨👨‍🎨👩‍🎨🧑‍✈️👨‍✈️👩‍✈️🧑‍🚀👨‍🚀👩‍🚀🧑‍🚒👨‍🚒👩‍🚒👮👮‍♂️👮‍♀️🕵️🕵️‍♂️🕵️‍♀️💂💂‍♂️💂‍♀️👷👷‍♂️👷‍♀️🤴👸👳👳‍♂️👳‍♀️👲🧕🤵🤵‍♂️🤵‍♀️👰👰‍♂️👰‍♀️🤰🤱👩‍🍼👨‍🍼🧑‍🍼👼🎅🤶🧑‍🎄🦸🦸‍♂️🦸‍♀️🦹🦹‍♂️🦹‍♀️🧙🧙‍♂️🧙‍♀️🧚🧚‍♂️🧚‍♀️🧛🧛‍♂️🧛‍♀️🧜🧜‍♂️🧜‍♀️🧝🧝‍♂️🧝‍♀️🧞🧞‍♂️🧞‍♀️🧟🧟‍♂️🧟‍♀️💆💆‍♂️💆‍♀️💇💇‍♂️💇‍♀️🚶🚶‍♂️🚶‍♀️🧍🧍‍♂️🧍‍♀️🧎🧎‍♂️🧎‍♀️🧑‍🦯👨‍🦯👩‍🦯🧑‍🦼👨‍🦼👩‍🦼🧑‍🦽👨‍🦽👩‍🦽🏃🏃‍♂️🏃‍♀️💃🕺🕴️👯👯‍♂️👯‍♀️🧖🧖‍♂️🧖‍♀️🧗🧗‍♂️🧗‍♀️🤺🏇⛷️🏂🏌️🏌️‍♂️🏌️‍♀️🏄🏄‍♂️🏄‍♀️🚣🚣‍♂️🚣‍♀️🏊🏊‍♂️🏊‍♀️⛹️⛹️‍♂️⛹️‍♀️🏋️🏋️‍♂️🏋️‍♀️🚴🚴‍♂️🚴‍♀️🚵🚵‍♂️🚵‍♀️🤸🤸‍♂️🤸‍♀️🤼🤼‍♂️🤼‍♀️🤽🤽‍♂️🤽‍♀️🤾🤾‍♂️🤾‍♀️🤹🤹‍♂️🤹‍♀️🧘🧘‍♂️🧘‍♀️🛀🛌🧑‍🤝‍🧑👭👫👬💏👩‍❤️‍💋‍👨👨‍❤️‍💋‍👨👩‍❤️‍💋‍👩💑👩‍❤️‍👨👨‍❤️‍👨👩‍❤️‍👩👪👨‍👩‍👦👨‍👩‍👧👨‍👩‍👧‍👦👨‍👩‍👦‍👦👨‍👩‍👧‍👧👨‍👨‍👦👨‍👨‍👧👨‍👨‍👧‍👦👨‍👨‍👦‍👦👨‍👨‍👧‍👧👩‍👩‍👦👩‍👩‍👧👩‍👩‍👧‍👦👩‍👩‍👦‍👦👩‍👩‍👧‍👧👨‍👦👨‍👦‍👦👨‍👧👨‍👧‍👦👨‍👧‍👧👩‍👦👩‍👦‍👦👩‍👧👩‍👧‍👦👩‍👧‍👧🗣️👤👥👣
💘💝💖💗💓💞💕💟❣️💔❤️🧡💛💚💙💜🤎🖤🤍💋💌💯💢💥💫💦💨🕳️💣💬👁️‍🗨️🗨️🗯️💭💤🏧🚮🚰🚹🚺🚻🚼🚾🛂🛃🛄🛅⚠️🚸🚫🚳🚭🚯🚱🚷📵🔞☢️☣️⬆️↗️➡️↘️⬇️↙️⬅️↖️↕️↔️↩️↪️⤴️⤵️🔃🔄🔙🔚🔛🔜🔝🛐⚛️🕉️✡️☸️☯️✝️☦️☪️☮️🕎🔯🔀🔁🔂▶️⏭️⏯️◀️⏮️🔼🔽⏸️⏹️⏺️⏏️🎦🔅🔆📶📳📴♀️♂️⚧️✖️♾️‼️⁉️〰️💱💲⚕️♻️⚜️🔱📛🔰☑️✔️〽️✳️✴️❇️©️®️™️#️⃣*️⃣0️⃣1️⃣2️⃣3️⃣4️⃣5️⃣6️⃣7️⃣8️⃣9️⃣🔟🔠🔡🔢🔣🔤🅰️🆎🅱️🆑🆒🆓ℹ️🆔Ⓜ️🆕🆖🅾️🆗🅿️🆘🆙🆚🈁🈂️🈷️🈶🈯🉐🈹🈚🈲🉑🈸🈴🈳㊗️㊙️🈺🈵🔴🟠🟡🟢🔵🟣🟤🟥🟧🟨🟩🟦🟪🟫◼️◻️▪️▫️🔶🔷🔸🔹🔺🔻💠🔘🔳🔲
🐵🐒🦍🦧🐶🐕🦮🐕‍🦺🐩🐺🦊🦝🐱🐈🐈‍⬛🦁🐯🐅🐆🐴🐎🦄🦓🦌🐮🐂🐃🐄🐷🐖🐗🐽🐏🐑🐐🐪🐫🦙🦒🐘🦏🦛🐭🐁🐀🐹🐰🐇🐿️🦔🦇🐻🐻‍❄️🐨🐼🦥🦦🦨🦘🦡🐾🦃🐔🐓🐣🐤🐥🐦🐧🕊️🦅🦆🦢🦉🦩🦚🦜🐸🐊🐢🦎🐍🐲🐉🦕🦖🐳🐋🐬🐟🐠🐡🦈🐙🐚🐌🦋🐛🐜🐝🐞🦗🕷️🕸️🦂🦟🦠💐🌸💮🏵️🌹🥀🌺🌻🌼🌷🌱🪴🌲🌳🌴🌵🌾🌿☘️🍀🍁🍂🍃🌑🌒🌓🌔🌕🌖🌗🌘🌙🌚🌛🌜🌡️☀️🌝🌞🪐🌟🌠🌌☁️⛈️🌤️🌥️🌦️🌧️🌨️🌩️🌪️🌫️🌬️🌀🌈🌂☂️⛱️❄️☃️☄️🔥💧🌊
🍇🍈🍉🍊🍋🍌🍍🥭🍎🍏🍐🍑🍒🍓🥝🍅🥥🥑🍆🥔🥕🌽🌶️🥒🥬🥦🧄🧅🍄🥜🌰🍞🥐🥖🥨🥯🥞🧇🧀🍖🍗🥩🥓🍔🍟🍕🌭🥪🌮🌯🥙🧆🥚🍳🥘🍲🥣🥗🍿🧈🧂🥫🍱🍘🍙🍚🍛🍜🍝🍠🍢🍣🍤🍥🥮🍡🥟🥠🥡🦀🦞🦐🦑🦪🍦🍧🍨🍩🍪🎂🍰🧁🥧🍫🍬🍭🍮🍯🍼🥛🍵🍶🍾🍷🍸🍹🍺🍻🥂🥃🥤🧃🧉🧊🥢🍽️🍴🥄🔪🏺
🎃🎄🎆🎇🧨🎈🎉🎊🎋🎍🎎🎏🎐🎑🧧🎀🎁🎗️🎟️🎫🎖️🏆🏅🥇🥈🥉🥎🏀🏐🏈🏉🎾🥏🎳🏏🏑🏒🥍🏓🏸🥊🥋🥅⛸️🎣🤿🎽🎿🛷🥌🎯🪀🪁🎱🔮🧿🎮🕹️🎰🎲🧩🧸♠️♥️♦️♣️♟️🃏🀄🎴🎭🖼️🎨🧵🧶
👓🕶️🥽🥼🦺👔👕👖🧣🧤🧥🧦👗👘🥻🩱🩲🩳👙👚👛👜👝🛍️🎒👞👟🥾🥿👠👡🩰👢👑👒🎩🎓🧢⛑️📿💄💍💎🔇🔈🔉🔊📢📣📯🔔🔕🎼🎵🎶🎙️🎚️🎛️🎤🎧📻🎷🎸🎹🎺🎻🪕🥁📱📲☎️📞📟📠🔋🔌💻🖥️🖨️⌨️🖱️🖲️💽💾💿📀🧮🎥🎞️📽️🎬📺📷📸📹📼🔍🔎🕯️💡🔦🏮🪔📔📕📖📗📘📙📚📓📒📃📜📄📰🗞️📑🔖🏷️💰🪙💴💵💶💷💸💳🧾💹✉️📧📨📩📤📥📦📫📪📬📭📮🗳️✏️✒️🖋️🖊️🖌️🖍️📝💼📁📂🗂️📅📆🗒️🗓️📇📈📉📊📋📌📍📎🖇️📏📐✂️🗃️🗄️🗑️🔒🔓🔏🔐🔑🗝️🔨🪓⛏️⚒️🛠️🗡️⚔️🔫🏹🛡️🔧🔩⚙️🗜️⚖️🦯🔗⛓️🧰🧲⚗️🧪🧫🧬🔬🔭📡💉🩸💊🩹🩺🚪🛏️🛋️🪑🚽🚿🛁🪒🧴🧷🧹🧺🧻🧼🧽🧯🛒🚬⚰️⚱️🗿
🌍🌎🌏🌐🗺️🗾🧭🏔️⛰️🌋🗻🏕️🏖️🏜️🏝️🏞️🏟️🏛️🏗️🧱🏘️🏚️🏠🏡🏢🏣🏤🏥🏦🏨🏩🏪🏫🏬🏭🏯🏰💒🗼🗽🕌🛕🕍⛩️🕋🌁🌃🏙️🌄🌅🌆🌇🌉♨️🎠🎡🎢💈🎪🚂🚃🚄🚅🚆🚇🚈🚉🚊🚝🚞🚋🚌🚍🚎🚐🚑🚒🚓🚔🚕🚖🚗🚘🚙🚚🚛🚜🏎️🏍️🛵🦽🦼🛺🚲🛴🛹🚏🛣️🛤️🛢️🚨🚥🚦🛑🚧🛶🚤🛳️⛴️🛥️🚢✈️🛩️🛫🛬🪂💺🚁🚟🚠🚡🛰️🚀🛸🛎️🧳⏱️⏲️🕰️🕛🕧🕐🕜🕑🕝🕒🕞🕓🕟🕔🕠🕕🕡🕖🕢🕗🕣🕘🕤🕙🕥🕚🕦
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Świetnie, nareszcie! Acz poprzez 'reductio ad absurdum' niestety (starożytnym wystarczyło że wyobraz...
Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie